Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo XC40 B4 i Volvo XC40 P6 podczas tankowania i ładowania

Volvo XC40 B4 kontra XC40 P6 – porównanie

Volvo XC40 B4 kontra XC40 P6 – porównanie

Kiedyś „diesel czy benzyna”, dziś powoli „benzyna czy elektryk”. Na przykładzie Volvo XC40 sprawdzamy, czy wersja elektryczna może zastąpić benzynową.

Trwa kolejny sezon serialu pt. „Elektromobilna rewolucja”. Jesteśmy świadkami niespodziewanych zwrotów akcji, choć żaden nie wynika z jakiegoś przełomu w konstrukcji napędów. Najpierw pandemia koronawirusa, później wojna w Ukrainie, teraz inflacja – wszystko to rzutuje na kondycję sektora motoryzacyjnego i wpływa na wybory nabywców. 

Paradoksalnie zakup „elektryka” ma coraz więcej sensu. Po pierwsze, powoli zrównują się ceny aut spalinowych i elektrycznych – ale niestety dlatego, że to samochody spalinowe kosztują coraz więcej. Po drugie, do przesiadki na prąd zachęca drogie paliwo. Przynajmniej dopóki nie podrożeje energia.

W obliczu norm na kluczowych rynkach (Europa, USA, Chiny) producenci samochodów nie mają wątpliwości, że przyszłość należy do aut elektrycznych. Jedni budują je od zera, inni przerabiają aktualne modele.

Przykładem jest Volvo, które oferuje XC40 z niemal wszystkimi napędami: z benzynowymi silnikami R3 turbo (T2, przedni napęd), z benzynowymi jednostkami wspomaganymi układem miękkiej hybrydy (B3, B4, B5, napęd na przednią lub obie osie), jako hybrydę plug-in z benzynową jednostką R3 turbo (T4 i T5, przedni napęd) oraz w odmianie całkowicie elektrycznej (P6 z jednym silnikiem i przednim napędem oraz P8 z dwoma silnikami i 4x4). 

Porównując benzynową odmianę B4 oraz zasilany prądem wariant P6, sprawdzamy mocne i słabe strony obu koncepcji.

Volvo XC40 B4 kontra XC40 P6 – porównanie tył

Volvo XC40 B4 kontra XC40 P6: nadwozia, wnętrza

Jeśli chodzi o nadwozia i funkcjonalność, porównanie obu wersji ogranicza się do niuansów – to funkcjonalne kompaktowe SUV-y premium. Pudełkowaty kształt ich karoserii przekłada się na wrażenie ponadprzeciętnej przestronności w kabinie, choć nisko zamocowana kanapa nie zapewnia podróżującym z tyłu należytego podparcia ud. Kierowca zajmuje wysoką pozycję i może cieszyć się dobrą widocznością w przód oraz gorszą w tył (szerokie tylne słupki). Kokpity obu aut są praktycznie identyczne – niezbyt efektowne, za to bardzo solidnie zmontowane i czytelnie rozplanowane. Plus za czujne systemy wsparcia, minus za brak kierownicy z czujnikami pojemnościowymi.

Volvo XC40 B4 kontra XC40 P6: dwie koncepcje napędu o zbliżonej mocy

Testowane warianty mają zbliżone parametry: B4 FWD (z napędem na przód) rozwija moc 197 KM plus 14 KM z instalacji miękkiej hybrydy, tzn. jednostki elektrycznej w postaci alternatora zespolonego z rozrusznikiem, a P6 FWD – 231 KM. Niewiele różnią się także maksymalne momenty obrotowe (B4: 300 Nm, P6: 330 Nm).

Prawdziwa przepaść dotyczy masy własnej – elektryczne XC40 jest o 411 kg cięższe od swojego odpowiednika. Mimo to obie wersje notują identyczne czasy przyspieszeń do 100 km/h – wg pomiarów to 8,0 s (fabrycznie też są identyczne – 7,4 s).

„Elektryk” rozwija nieco niższą prędkość maksymalną (160 wobec 180 km/h), choć to i tak bez znaczenia: oba SUV-y, być może z uwagi na pudełkowate nadwozie, nie są stworzone do jazdy autostradą. Wersja B4 zużywa wtedy dużo paliwa, a P6 – prądu.

DANE TECHNICZNE XC40 B4 XC40 B6
Silnik benzynowy, turbo
(1969 ccm, R4, 16 V)
elektryczny
Moc maksymalna 197 KM/4750 + 14 KM 231 KM
Maks. moment obrotowy 300 Nm/1500 330 Nm
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./8-biegowa aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 443/186/165 cm 443/186/165 cm
Rozstaw osi 270 cm 270 cm
Średnica zawracania 11,4 m 11,4 m
Masa/ładowność 1627/593 kg 2038/612 kg
Moc ładowania AC/DC 11/150 kW
Poj. bagażnika (min./maks.) 443/1336 l 414 + 31/1290 + 31 l
Pojemność zbiornika paliwa 54 l (Pb 95)
Poj. akumulatora (netto) 67 kWh
Opony 235/55 R18 235/50 R19
Osiągi, zużycie paliwa/energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s 7,4 s
Średnie zużycie paliwa/energii 6,9 l/100 km 18,5 kWh/100 km
Zasięg 780 km 360 km
Cena od 196 400 zł 219 400 zł

Volvo XC40 B4: silnik, skrzynia biegów, zużycie paliwa

Prawdziwe różnice zaczynają się w momencie uruchomienia silnika. Spalinowy wariant wymaga wciśnięcia klawisza rozrusznika, w „elektryku” wystarczy wcisnąć pedał hamulca i wybrać kierunek jazdy.

Benzynowa jednostka zdaje się pracować kulturalnie, a przy przyspieszaniu czuć przypływ dodatkowego momentu obrotowego ze strony układu miękkiej hybrydy. 8-biegowy automat nie jest szczególnie temperamentny, ale dynamika i tak jest satysfakcjonująca. Przeciętnie wypada za to zużycie paliwa: od ok. 6,5 l/100 km w trasie przez 9,5-10 l w gęstym ruchu miejskim aż po ok. 11-12 l/100 km na autostradzie.

Volvo XC40 B4 silnik
Benzynowy silnik turbo z instalacją miękkiej hybrydy rozwija 197+14 KM. Czuć „elektryczne” wsparcie.

Volvo XC40 P6: napęd elektryczny, wrażenia z jazdy

Po przesiadce do elektrycznego XC40 P6 kierowca szybko rewiduje swój pogląd. Cisza spod maski, brak zmian biegów, natychmiastowa reakcja na gaz – to po prostu nowa jakość. Wariant na prąd wydaje się zrywniejszy, w kabinie panuje niższy poziom hałasu, a w dodatku dociążone podwozie z większym spokojem pochłania dziury. Za jego kierownicą czuć dodatkowe 400 kg, ale nie jest to wrażenie dominujące.

Volvo XC40 B4 kontra XC40 P6: komfort, prowadzenie

Obie wersje kompaktowego SUV-a Volvo są ukierunkowane na bezpieczne, nieangażujące prowadzenie. Płynnie budują łatwą do opanowania podsterowność, a ich układ kierowniczy mocno tłumi sygnały od kół.

XC40 B4 przenosi na nadwozie więcej drgań, gorzej radzi sobie z tłumieniem poprzecznych nierówności i bardziej „pływa” po nagłej zmianie obciążenia. Irytuje też sztucznym oporem na pedale hamulca. Z kolei „elektryk” punktuje wygodną funkcją jazdy tylko przy pomocy pedału gazu.

DANE TESTOWE XC40 B4 XC40 P6
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s 8,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,7 m 35,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,3 m 35,7 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 60,8 dB 59,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,7 dB 64,6 dB
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h 97 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,0 3,0
Średnie testowe zużycie paliwa/energii 8,2 l/100 km 18,1 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 650 km 370 km

Volvo XC40 P6: zużycie energii, koszty

Główna różnica pomiędzy obiema wersjami XC40 dotyczy... tankowania. Elektryczny wariant P6, tak jak benzynowy, nie należy do prymusów w dziedzinie efektywności. Latem w trasie zużywa 18-19 kWh na 100 km, a w mieście 16-19 kWh, ale zimą będzie to już 20-21 kWh. Na autostradzie zapotrzebowanie na energię rośnie do ok. 28 kWh/100 km.

Do tego dochodzi ładowanie, które trwa od kilkudziesięciu minut (DC) do kilku-kilkunastu godzin (AC). Trzeba to robić co ok. 300-350 km (autostrada: 200 km). Jeśli jednak w domu mamy wallbox (3,6-11 kW), 100 km przejedziemy za ok. 16 zł (1 kWh = 90 gr). W wersji B4 będzie to 57 zł, co nieco niweluje konieczność dopłaty do odmiany P6, która oferuje zresztą lepsze wyposażenie. A jest jeszcze program „Mój elektryk”.

Volvo XC40 P6 ładowanie
Baterię 67 kWh netto można ładować z mocą do 11 kW (AC) lub 150 kW (DC). W przedziale 40-80% moc to ok. 64 kW.
OCENA Maks. liczba pkt. XC40 B4 XC60 P6
Osiągi i dynamika 5 3,5 4
Zużycie paliwa/energii 5 3 3
Płynność działania i komfort 5 3 4
Tankowanie/ładowanie 5 5 2,5
Cena 5 3,5 3
ŚREDNIA   3,5 3,0
MIEJSCA   1 2

Porównanie: Volvo XC40 B4 kontra XC40 P6 – podsumowanie

Rewolucja nie nastąpi z dnia na dzień – ale już trwa. Dla tych, którzy szukają kompaktowego SUV-a premium, jeżdżą głównie po mieście oraz podmiejskich arteriach i mają gdzie ładować auto, XC40 P6 będzie lepszym wyborem. Wariant B4 jest wszechstronniejszy i tańszy w zakupie, ale kosztem komfortu.

Czytaj także