Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo XC40 przód

Volvo XC40 jest najpopularniejszym samochodem premium w Europie

Volvo XC40 jest najpopularniejszym samochodem premium w Europie

Volvo podsumowało poprzedni rok. Jego największymi gwiazdami okazały się SUV-y. Marka ma duże powody do zadowolenia także, jeśli chodzi o nasz rynek. Co ciekawe, w Polsce liderem sprzedaży jest nie XC40, a ten sam model, który był najchętniej kupowany na całym świecie.

Ubiegły rok był w motoryzacji trudny, a firmy różnie radziły sobie z kryzysem. Wśród tych, które wyszły z niego w zasadzie obronną ręką, jest Volvo. Wyniki sprzedaży w 2021 r. na świecie imponują – kupiono bowiem 699 tys. samochodów, czyli o 5,6% więcej niż w 2020 r. (i zaledwie o 6 tys. szt. mniej niż w wyjątkowo dobrym 2019 r.).

Dla Volvo największym rynkiem pozostaje Europa, w której sprzedaje 42% aut (na kolejnych miejscach są Chiny z 25% i USA z 17%). Generalnie Volvo mogłoby oferować w zasadzie tylko SUV-y i też by „wychodziło na swoje”.

Trzy modele – XC40, XC60 oraz XC90 – stanowią bowiem 3/4 wszystkich sprzedanych aut. W rankingu bestsellerów XC60 minimalnie wyprzedza XC40 (31 do 29% udziału).

W Europie jednak najchętniej kupowanym Volvo jest najmniejsze XC40, które sprzedało się w ubiegłym roku w liczbie 120 471 szt. Tak doskonały wynik stawia kompaktowy szwedzki model na czele bardzo mocno obsadzonej klasy premium. Kolejne miejsca zajęły w niej Mercedes klasy A (116 tys. szt.) i BMW serii 3 (115 tys. szt.).

A jak minął rok Volvo w Polsce? Trudno użyć innego określenia niż znakomicie. Nie jest to przesada, jeśli się weźmie pod uwagę fakt, że w 2021 r. zanotowano u nas rekordową sprzedaż, która po raz pierwszy przekroczyła 11 tys. szt. Sprawia to, że Polska jest obecnie dla Volvo 10. rynkiem Starego Kontynentu. Wyprzedzamy np. Szwajcarię czy Austrię (na pierwszym miejscu znajduje się Wielka Brytania, ze sprzedażą 48,3 tys. szt.).

W naszym kraju bestsellerem jest XC60 (ma 38% udziału). Warto także zwrócić uwagę na to, że w 2021 r. klienci wyjątkowo niechętnie zamawiali auta z dieslami – ich udział był rekordowo niski i wyniósł 33% (benzyna 60%, hybrydy plug-in – 7%). Co ciekawe, w 2017 r. 72% nabywców preferowało auta z silnikiem wysokoprężnym.

Volvo ma u nas jeszcze jeden sukces na koncie – XC60 jest ulubionym samochodem marki premium, wyprzedzając BMW serii 3 i Audi Q5.

Plany Volvo na bieżący rok obejmują m.in. pokazanie flagowego SUV-a z napędem elektrycznym. Zostanie on skonstruowany w oparciu o platformę przygotowaną specjalnie dla aut „na prąd”.

volvo_xc_40_przod
W Polsce 7% ze sprzedanych w 2021 r. aut Volvo to hybrydy plug-in i „elektryki”.
Volvo
volvo_xc_60_przod
Do salonów trafiają właśnie zmodernizowane hybrydy plug-in wszystkich serii z oznaczeniami 60 (na fot.) i 90. Mają m.in. zwiększoną moc silników elektrycznych (z 87 do 145 KM) oraz pojemniejsze baterie (18,8 zamiast 11,6 kWh).
Volvo

Czytaj także