Po 25 latach przerwy szwedzka marka ponownie ma w ofercie modele z napędem tylnych kół. Tyle tylko, że to nie potężna limuzyna czy kombi, lecz dwa elektryczne crossovery w postaci zmodernizowanych Volvo C40 i XC40 Recharge.
Ostatnie tylnonapędowe Volvo opuściło bramy fabryki w 1998 roku. Była to seria 900, którą wytwarzano od 1990 roku. Łącznie powstało 632 710 sztuk tego modelu, wywodzącego się z serii 700, a niedługo przed zakończeniem produkcji przemianowanego na serię 90 (S90/V90).
Z kolei w przypadku wariantu 940 zmieniono nazwę na 940 Classic. I właśnie to auto było ostatnim tylnonapędowym Volvo. Było, bo już nie jest. Teraz nadeszła nowa era aut tego producenta z napędem na tylne koła.
Tym razem to nie prawie 4,9-metrowe limuzyna lub kombi, lecz kompaktowe crossovery. Na dodatek nie zupełnie nowe, tylko zmodernizowane. O ile na początku sprzedaży oba modele były oferowane z napędem przednim lub 4x4, teraz do ich oferty trafiły warianty tylnonapędowe.
Zarówno XC40, jak i C40 napędzane są nowym silnikiem elektrycznym z magnesami stałymi. Ich moc wynosi 238 KM, czyli o 7 KM więcej niż w poprzedniej wersji przednionapędowej. Tak, Szwedzi przy okazji modyfikacji obu aut zamienili napęd przedni na tylny, co na pewno pozytywnie wpłynie na ich trakcję.
Pojemność akumulatora pozostała jednak bez zmian i nadal wynosi 69 kWh. Poprawiono za to wydajność chłodzenia, dzięki czemu teraz w XC40 możliwe jest pokonanie dystansu 460 km (wg WLTP) na pojedynczym ładowaniu. W poprzednim wariancie tego auta było to 425 km. Z kolei w przypadku Volvo C40 zasięg wynosi 476 km (wcześniej: 438 km).
Czas ładowania od 10 do 80% pojemności baterii zajmuje około 34 minut. Akumulator XC40 i C40 jest w stanie przyjąć prąd z mocą sięgającą do 130 kW.
Do wyboru jest też mocniejszy wariant tylnonapędowy. Oba crossovery otrzymują w nim silnik o mocy 258 KM, ale i większą baterię. Dzięki 82 kWh XC40 Recharge dysponuje zasięgiem do 515 km, a C40 Recharge – do 533 km (wg WLTP).
Co istotne, większy akumulator ładuje się teraz prądem o większej mocy – 200 wobec wcześniejszych 150 kW. W rezultacie czas ładowania od 10 do 80% skrócono do 28 minut.
To jeszcze nie wszystkie zmiany w gamie elektrycznych crossoverów Volvo. Wersja z napędem obu osi również została zmodyfikowana i teraz otrzymała silnik z magnesami stałymi przy tylnej osi o mocy 249 KM, a przy przedniej – asynchorniczny (159 KM).
W takiej konfiguracji Volvo XC40 Recharge Twin Motor AWD może teraz przejechać do 500 km (z baterią 82 kWh), czyli o 62 km więcej niż poprzednio. Z kolei zasięg C40 w tej samej wersji wzrósł do 507 km (poprzednio 451 km). Wydajność obu aut poprawiają również m.in. nowe 19-calowe obręcze aluminiowe o aerodynamicznym wzorze.
Ostatnia nowość od Volvo to szybsze ładowanie w hybrydach typu plug-in z serii 60 i 90. Nowa ładowarka pokładowa niemal podwaja maksymalną moc ładowania, która wynosi teraz 6,4 kW.