Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo S60 II

Volvo S60 II/V60 I

archiwum

Volvo S60 II/V60 I

W tym modelu styl wygrał z funkcjonalnością. Volvo zadbało jednak o wysoki poziom bezpieczeństwa oraz należytą trwałość.

  • Lata produkcji: 2010-2018
  • Silniki: benz. 1.5-3.0 (122-367 KM), diesle 1.6-2.4 (114-225 KM) 
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 463/278 cm, szerokość/wysokość: 186/148 cm, bagażnik: sed 380 l, kmb 430-1241 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Już pierwsza odsłona S60 (2000-2010) zrywała z niegdyś nudną stylizacją Volvo, a w „dwójce” rozwinięto koncepcję limuzyny z łagodnie opadającą linią dachu, uzupełniając ofertę o kombi V60 – ładnym, ale niezbyt pakownym. Obie wersje nadwoziowe oferują ograniczoną przestrzeń pasażerom kanapy. Złego słowa nie można natomiast powiedzieć o wykończeniu kabiny czy wyposażeniu większości aut, także w zakresie bezpieczeństwa (standardem jest m.in. system City Safety, który hamuje przed przeszkodami przy prędkościach do 30 km/h). 

Volvo-S60-II_3

Materiały wykończeniowe z górnej półki. Za płaską konsolą środkową znajduje się mały schowek.

SILNIKI

Wyjątkowo szeroka paleta wersji silnikowych ewoluowała. Znajdują się w niej silniki Volvo, zapożyczone od Forda (benzynowe 1.6/2.0) oraz diesel 1.6 grupy PSA. Spotykany w mocniejszych wersjach, skutecznie działający napęd 4x4 został oparty o sprzęgło Haldex.

AWARYJNOŚĆ

Najczęściej sygnalizowane są problemy z automatycznymi skrzyniami Aisin (słabe łożyska). Reszta to następstwo eksploatacyjnego zużycia (np. tulei tylnych wahaczy).

KOSZTY

Auto jest skomplikowane, a podaż części czy dostępność serwisu – przeciętne. 

SYTUACJA RYNKOWA

Na nabywców czeka łącznie ponad 700 S60 i V60. W przypadku kombi wyraźną przewagę mają diesle. Spory, na tyle innych marek z półki premium, odsetek samochodów z krajowej sieci dystrybucji.

Volvo-S60-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Efektowna i ceniona przez rynek wtórny uterenowiona wersja V60 Cross Country pojawiła się w 2015 r. W kolejnym roku dołączyło do niego S60 CC.
  • Volvo dużo „mieszało” w oznaczeniach. Symbole (np. T3, D4) nie mówią wiele o typie silnika, który zależy od rocznika, a nawet napędu (od 2015 r. D4 FWD miał diesla 2.0 R4, a D4 AWD – 2.4 R5).
  • Geartronic to klasyczne „automaty”. Przekładnie Powershift są dwusprzęgłowe.

CENY

21 000 zł – Bazowy diesel 1.6 z deklarowanym przebiegiem ok. 300 tys. km. Wizualnie niespecjalnie atrakcyjny.
47 000 zł – Budżet wystarczający na S60/V60 po liftingu lub mocne i zadbane samochody sprzed modernizacji.
145 000 zł – Poleasingowe Cross Country z przebiegiem poniżej 50 tys. km. Wyglądają jak nowe, bogate wyposażenie.

Volvo-S60-II_4

W 2015 r. klasyczne silniki zaczęły być wypierane przez nowe jednostki.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 T3 2.0 T4 2.0 T 2.0 T5 3.0 T6 1.6 D2 2.0 D3 2.4 D5
Pojemność skokowa 1596 cm3 1984 cm3 1999 cm3 1999 cm3 2953 cm3 1560 cm3 1984 cm3 2400 cm3
Zasilanie benz.turbo benz.turbo benz.turbo benz.turbo benz.turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 150 KM 180 KM 203 KM 240 KM 304 KM 114 KM 136 KM 205 KM
Maks. moment obr. 240 Nm 300 Nm 300 Nm 320 Nm 440 Nm 270 Nm 350 Nm 420 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,5 s 8,7 s 7,7 s 7,3 s 5,9 s 10,9 s 10,2 s 7,8 s
Prędkość maks. 210 km/h 220 km/h 235 km/h 230 km/h 250 km/h 195 km/h 205 km/h 235 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km 7,9 l/100 km 7,9 l/100 km 9,9 l/100 km 4,3 l/100km 4,3 l/100 km 5,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 premiera Volvo S60 II oraz bazującego na nim kombi V60
2013 modernizacja – zrezygnowano z podwójnych lamp przednich, ruszyła wymiana gamy silnikowej na jednostki nowej generacji – 2.0 R4 z rodziny Drive-E
2018 wygaszenie produkcji, S60 III/V60 II

Volvo-V60-I-Cross-Country_4

Volvo V60 w wersji Cross Country.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie „automatów” po 200 tys. km
    Wysoka moc silników i brak wymiany oleju przekładniowego dają się we znaki łożyskom. 
    Koszt naprawy: od 5000 zł 
  • Stukanie zawieszenia 
    Sworznie i tuleje są łatwo dostępne, co ogranicza koszt usuwania luzów w zawieszeniu.
    Koszt naprawy: od 400 zł 
  • Problemy z elektroniką pokładową 
    W tym modelu elektronika jest wyjątkowo rozbudowana, co sprzyja powstawaniu błędów.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł 
  • Awaria klamki bagażnika 
    Tylne drzwi najczęściej są unieruchamiane przez uszkodzony stycznik.
    Koszt naprawy: od 250 zł

ZALETY I WADY 

+ Szeroka paleta trwałych silników. 
+ Bogate wyposażenie, poziom bezpieczeństwa.
+ Brak problemów z korozją. 

- Wciąż wysokie ceny ofertowe.
- Ograniczona przestronność wnętrza, małe bagażniki (także w kombi).
- Przeciętna trwałość „automatów”.

WARTO KUPIĆ 

Auto z krajowej sieci. Będzie zadbane i regularnie serwisowane. Raczej diesla – nie należy skreślać nawet 1.6 (małe spalanie). 

UWAŻAJ NA

Auta bez dokumentacji serwisowej. Zaniedbania w obsłudze szkodą m.in. automatycznym skrzyniom.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 4/6

SUMA 17/24 pkt

Czytaj także