Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo S60 II 2.0 D3 sylwetka w ruchu

Używane Volvo S60 II 2.0 D3 (2012) – test długodystansowy

Używane Volvo S60 II 2.0 D3 (2012) – test długodystansowy

Volvo staje się coraz popularniejszą marką na polskim rynku wtórnym. Prezentujemy wysokoprężną wersję S60 ze sporym przebiegiem. Jak się spisuje?

Volvo S60 II 2.0 D3 – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport ze 100 tys. km: start: 175 tys. km, meta: 275 tys. km
  • rok produkcji: 2012
  • przebieg: 275 tys. km

Volvo S60 II – o modelu

  • lata produkcji: 2010-2018
  • silniki benzynowe: 1.6-3.0 (122-367 KM)
  • silniki Diesla: 1.6-2.4 (115-225 KM)

Jakub jeździł wcześniej leciwą Toyotą Corollą i szukał czegoś większego. Co ciekawe – nie miał sprecyzowanych wymagań w kwestii silnika. Samochód miał być możliwie jak najmłodszy, dynamiczny i w miarę możliwości – do kupienia w okazyjnej cenie.

Zupełnie przypadkowo trafiło się Volvo S60 z 2012 roku z przebiegiem 175 tys. km. W chwili zakupu opisywany sedan był już 4-latkiem, więc największy spadek wartości miał za sobą. Nikt nie twierdził, że lakier jest wszędzie oryginalny, deklarowany przebieg nie należał do najniższych, ale ogólny stan wydawał się całkiem niezły. Atrakcyjna okazała się także cena.

Volvo S60 2.0 D3: wersja i wyposażenie

W podjęciu ostatecznej decyzji o zakupie pomogły pozytywne emocje – samochód po prostu wpadł Jakubowi w oko. Grafitowe S60 świetnie się prezentuje. Wrażenie potęguje pakiet R-Design. W przeciwieństwie do starszych modeli opisywany egzemplarz ma dynamiczną linię nadwozia, ale wciąż nie jest pretensjonalny.

Nasz bohater to odmiana wysokoprężna z dwulitrowym silnikiem 5-cylindrowym o mocy 163 KM opracowanym przez Szwedów. Wyposażenie obejmuje m.in. dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę i cały szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy (np. układ ostrzegania przed zjazdem z pasa ruchu i zbliżaniem się do przeszkody, a także BLIS, czyli monitorowanie martwych pól w lusterkach bocznych).

Volvo S60 2.0 D3 deska rozdzielcza

Deska rozdzielcza nie wykazuje oznak zużycia. Poszczególne elementy nie skrzypią. Użytkownik ceni sobie fakt, że wszystkim sterują tradycyjne przyciski i pokrętła, a nie dotykowe ekrany.

Standardowo na pokładzie każdego S60 i V60 jest nowatorski system City Safety, który potrafi automatycznie zatrzymać auto przed przeszkodą, pod warunkiem, że jego prędkość jazdy była niższa niż 30 km/h (przydaje się np. podczas jazdy w korku). Innym nietypowym elementem wyposażenia – jak na owe czasy – były ładunki pirotechniczne unoszące nieco maskę w chwili kolizji, aby złagodzić obrażenia pieszych.

Warto wiedzieć, że samochód dzieli płytę podłogową z modelami XC60 oraz S80 II.

Volvo S60 2.0 D3 stacyjka

Nowoczesna stacyjka: włóż pilot i naciśnij przycisk.

Volvo S60 2.0 D3: wymiana rozrządu

Powszechnie wiadomo, że tuż po zakupie samochodu używanego warto wymienić rozrząd (silnik opisywanego Volvo ma pasek zębaty). Użytkownik opisywanego egzemplarza nie zwlekał z tą operacją i zastosował się do tego popularnego zalecenia mechaników. Niestety nowy pasek (dobrej klasy zamiennik firmy produkującej części na pierwszy montaż) bardzo szybko uległ zerwaniu. Serwis w ramach gwarancji wykonał swoją pracę jeszcze raz, dodatkowo regenerując głowicę. Naprawa trwała ok. miesiąca.

Na szczęście to jak na razie jedyny tego typu incydent. Użytkownikom 5-cylindrowych diesli Volvo znane są przypadki zerwania paska napędu alternatora, który wkręca się w rozrząd i dewastuje go, ale w tym przypadku była to akurat wada pechowego zestawu rozrządu i pasek alternatora nie miał z tym nic wspólnego.

Volvo S60 2.0 D3 silnik

275 000 km bez awarii. Wymiany rozrządu i jedna regeneracja turbosprężarki to czynności eksploatacyjne.

Volvo S60 2.0 D3: wrażenia z jazdy, spalanie

Od chwili odebrania S60 z serwisu Jakub mógł się już cieszyć z bezproblemowej eksploatacji. Obecnie, po dwóch latach jazdy, chwali sobie skuteczne wyciszenie wnętrza, kulturę pracy 5-cylindrowego silnika i dynamikę.

W tygodniu pojazd jeździ głównie po mieście. W weekendy pokonuje dalsze trasy (400-600 km). Niezależnie od warunków, samochód nie męczy kierowcy. Imponuje elastycznością i bezproblemowym utrzymywaniem wysokich prędkości autostradowych. Niestety – jest bardzo wrażliwy na sposób obchodzenia się z pedałem gazu.

Agresywna jazda „kosztuje” ok. 11 l/100 km. Kierowca o łagodnym usposobieniu z łatwością obniży ten wynik do ok. 6 l/100 km. Fabryczne deklaracje o ok. 5 l/100 km są raczej nierealne. Spalanie średnie, które odczytaliśmy na ekranie komputera pokładowego, to ok. 8 l/100 km. Osoby, które liczą się z wysokością rachunków na stacjach mogą jedynie żałować, że bardziej ekonomiczne, 4-cylindrowe, 2-litrowe diesle (z pojedynczym i podwójnym doładowaniem) trafiły pod maskę S60 z opóźnieniem.

DANE TECHNICZNE Volvo S60 2.0 D3
Silnik  turbodiesel 
Pojemność skokowa 1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R5/20
Moc maksymalna 163 KM/2900
Maks. moment obrotowy 400 Nm/2000
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Średnie zużycie paliwa 8,0 l/100 km

W początkowym okresie produkcji Volvo najwidoczniej uznało, że nabywcy S60 cenią bardziej dynamikę i komfort wynikający z wysokiego momentu obrotowego niż oszczędność 1-2 l paliwa na 100 km.

Volvo S60 2.0 D3: serwis, awaria turbosprężarki, start stop

Póki co serwisowanie Volvo ogranicza się do wymiany części eksploatacyjnych. Najdroższą była jak na razie zużyta turbosprężarka. Problem, który objawił się dopiero po dwóch latach od zakupu samochodu, lojalnie zapowiedziała kontrolka silnika.

Pewnego dnia zapaliła się podczas przyspieszania. Niestety – wkrótce potem samoczynnie zgasła, co uśpiło czujność użytkownika (w planie i tak miał jechać na przegląd, więc pomyślał, że zainteresuje się tematem dopiero wtedy). Po kilku dniach w trakcie jazdy samochód nagle stracił moc, pojawił się biały dym z rury wydechowej i Volvo odmówiło dalszej współpracy. Do serwisu dojechało na holu.

Pierwszy, specjalistyczny serwis bez problemu zdiagnozował awarię turbosprężarki i zaproponował kompleksową naprawę obejmującą czyszczenie filtra cząstek, a także wymianę innych elementów, takich jak np. osłona pod silnikiem, nadwątlone przewody układu dolotowego itp., co w sumie wywindowało cenę usługi do ok. 5 tys. zł.

Użytkownik stwierdził, że poszuka tańszego warsztatu i w efekcie ograniczył wydatki prawie o połowę, zachowując tę samą procedurę (regeneracja turbosprężarki, czyszczenie intercoolera i filtra cząstek stałych). Cała naprawa przebiegła bardzo sprawnie i mimo skomplikowanej logistyki (transport zużytych elementów do regeneracji/czyszczenia we własnym zakresie) zajęła niespełna tydzień.

Volvo S60 2.0 D3 bagnet

Kto wymyślił nietrwałe, plastikowe bagnety do kontroli poziomu oleju? Ten jest już złamany. 

Dynamiczny styl jazdy przyspiesza zużycie klocków i tarcz hamulcowych. Były wymieniane już dwukrotnie.

Jedynym elementem, który irytuje podczas jazdy, jest system start-stop (na szczęście tylko w mieście). Nie tylko „męczy się” z rozruchem silnika, ale podczas ruszania spod świateł potrafi czasem na dobre wyłączyć jednostkę napędową i zmusza kierowcę do jej ponownego uruchamiania. „Eko-elektronikę” można oczywiście dezaktywować przyciskiem, ale po wyłączeniu i włączeniu silnika samoczynnie aktywuje się ponownie.

Volvo S60 2.0 D3: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Staranne wykonanie
  • Bardzo wysokiej jakości skórzana tapicerka
  • Skuteczne wyciszenie wnętrza

To się nam nie podoba

  • Irytuje brak możliwości wyłączenia systemu „start-stop” na stałe (jest niedopracowany)
  • Czasem zawodzi system multimedialny (potrafi na chwilę rozłączyć sparowany telefon)
Volvo S60 schowek w konsoli centralnej

Schowek nie należy do najfunkcjonalniejszych – bardzo trudno do niego sięgnąć i nie widać tego, co w nim leży. (fot. z innego egzemplarza)

Volvo S60 2.0 D3: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt (zł)
175 000 km Duży przegląd po zakupie, wymiana oleju i filtrów, wymiana rozrządu. 2500
185 000 km Zakup opon zimowych i oryginalnych felg Volvo. 3500
190 000 km Przegląd, wymiana oleju i filtrów, wymiana klocków hamulcowych i tarcz przednich. 950
205 000 km Przegląd, wymiana oleju i filtrów, wymiana klocków tylnych. 550
220 000 km Przegląd, wymiana oleju i filtrów. 350
235 000 km Przegląd, wymiana oleju i filtrów. 350
250 000 km Regeneracja turbosprężarki, czyszczenie filtra cząstek stałych, wymiana oleju i filtrów. 2800
265 000 km Przegląd, wymiana oleju i filtrów. 350
SUMA WYDATKÓW   11 350

Używane Volvo S60 2.0 D3: podsumowanie

Volvo S60 2.0 D3 zaparkowany sylwetka z boku

Trudno narzekać na tę szwedzką konstrukcję. To po prostu typowy, nowoczesny samochód. 

Niewielka utrata wartości (w chwili zakupu największy spadek auto miało już za sobą), duży przebieg w ciągu dwóch lat, mała liczba napraw i związane z tym niewielkie wydatki na serwis sprawiły, że koszt przejechania kilometra należy do najniższych w naszych raportach – liczony razem z utratą wartości wyniósł 0,58 zł (dla porównania: Audi A4 – 0,97 zł, Fiat Bravo – 0,88 zł, Renault Clio – 0,66 zł). Wniosek z tego jest jeden – Volvo z 5-cylindrowym dieslem to dobry wybór dla osób, które dużo jeżdżą.

Volvo S60 2.0 D3: galeria

Czytaj także