Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
jadące Mercedes klasy C i Volvo S60

Jazda z gwiazdą i bez gwiazdy

Używane – Mercedes klasy C kontra Volvo S60. Atrakcyjne auta nawet za mniej niż 30 tys. zł

Jazda z gwiazdą i bez gwiazdy

Używane – Mercedes klasy C kontra Volvo S60. Atrakcyjne auta nawet za mniej niż 30 tys. zł

Popyt na Mercedesa klasy C W204 i drugą generację Volvo S60 rośnie. Na rynku wtórnym można je już kupić za mniej niż 30 tys. zł. W naszym porównaniu sylwetki obu modeli – silniki, polecane wersje, wyposażenie, typowe usterki i wady, sytuacja rynkowa i ceny.

Mercedes klasy C W204

  • Lata produkcji: 2007-2014
  • Ceny od: 23 000 zł

Volvo S60 II

  • Lata produkcji: 2010-2018
  • Ceny od: 27 000 zł

Mercedes wraz z prezentowaną klasą C W204 zmienił odwieczne zasady i wyróżnił sportową wersję wyposażenia Avantgarde brakiem tradycyjnej gwiazdy na masce, zamiast tego powiększył ją i wkomponował w atrapę chłodnicy. W ofercie pozostały też propozycje dla klientów o konserwatywnych upodobaniach – poziomy Classic i Elegance z emblematem na masce.

O młodszych klientów postanowiło powalczyć także Volvo. Prezentowana druga generacja S60 diametralnie różni się od poprzedniej. Jest wizualnie lekka, sportowo zestrojona i wyposażona w całą gamę nowinek technicznych.

Oba samochody są dostępne z bardzo szeroką gamą silnikową, w której znajdziemy zarówno oszczędne diesle, jak też bardzo mocne jednostki benzynowe, podkreślające przynależność do segmentu premium.

W przypadku Volvo szczytem jest imponujące 367 KM i 470 Nm (2.0 turbo, Polestar). W przypadku Mercedesa mamy niewiarygodne wręcz 517 KM i 620 Nm (6.2 V8, C 63 AMG Black Series).

Mercedes klasy C: silniki

Mercedes_C_silnik

W gamie benzynowej największym zainteresowaniem cieszą się stosunkowo niedrogie modele C 180 i C 200 wyposażone w kompresor. Były produkowane tylko do 2010 r. i mają pośredni wtrysk paliwa. Stanowią atrakcyjną alternatywę dla diesli, ponieważ z powodzeniem można do nich dołożyć zasilanie LPG. Niestety – do kosztów instalacji (zwykle ok. 4 tys. zł) trzeba doliczyć cenę regeneracji rozrządu. Zużywają się zarówno łańcuch, jak też koła z wariatorami faz. Naprawa może kosztować drugie tyle.

Nowsze silniki z oznaczeniem CGI mają klasyczne turbodoładowanie oraz wtrysk bezpośredni. Również miewają bardzo podobne problemy z rozrządem, ale z racji młodszego wieku i niższych przebiegów występują one nieco rzadziej.

Ciekawostką jest zaprezentowana w 2012 r. wersja C 180 z silnikiem 1.6/156 KM (M274) z turbo i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Czas pokazał, że jest on ekonomiczny oraz dość niezawodny.

Silniki V6 (2.5, 3.0 lub 3.5) występują w ogłoszeniach znacznie rzadziej, ale ze względu na wysoką kulturę pracy mają swoich wiernych zwolenników. Niestety w ich przypadku także najsłabszym punktem jest... rozrząd.

Gamę diesli zdominowały konstrukcje czterocylindrowe. Godny uwagi jest zwłaszcza ten starszy (oferowany do 2009 roku, OM646). Po tej dacie pojawił się jego następca OM651. Wsławił się gigantyczną kampanią serwisową na wtryskiwacze Delphi – do dziś potrafią sprawiać problemy.

Diesel 3.0 V6 (300/320/350 CDI) ma świetne parametry, ale jest wyraźnie droższy w naprawach. Jego główne problemy to wycieki oleju oraz awarie układu DPF.

Dane techniczne C 180 K C 200 C 200 CDI C 320 CDI
Silnik benzynowy, kompresor benzynowy, turbo turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1796 cm3 1796 cm3 2148 cm3 2987 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 6.05.2024
Moc maksymalna 156 KM 184 KM 136 KM 224 KM
Maks. moment obrotowy 230 Nm 270 Nm 270 Nm 510 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna 223 km/h 237 km/h 215 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 8,2 s 10,4 s 7,4 s
Średnie zużycie paliwa 7,4 l/100 km 6,6 l/100 km 5,7 l/100 km 6,9 l/100 km

Jaki silnik wybrać?

  • Silniki benzynowe z kompresorem z lat 2007-2010 nadają się do LPG, ale mają nietrwały rozrząd.
  • Diesle 2.1 OM646 (do 2009 r.) z wtryskiem Boscha przejeżdżają bez większych problemów ponad 500 tys. km.

Volvo S60: silniki

Volvo_S60_silnik

Oferty używanych S60 są zdominowane przez diesle, ale nomenklatura Volvo nie ułatwia orientacji w wysokoprężnej gamie. Najlepiej przed zakupem pytać sprzedawcę, o jaką wersję silnikową chodzi.

Bazowy turbodiesel o pojemności 1.6 to silnik Forda/Peugeota. Znany z bardzo niskiego zużycia paliwa i dających się opanować problemów z wyciekami oleju w okolicach wtryskiwaczy.

Dwulitrowy diesel to w starszej wersji 5-cylindrowa konstrukcja Volvo. Zyskała miano przeciętnej, przynajmniej na tle rewelacyjnego 5-cylindrowego turbodiesla 2.4. Od końca 2013 r. gamę zaczął uzupełniać turbodiesel 2.0 z czterema cylindrami, który jest lepszym wyborem niż wspomniany starszy 2.0 R5.

Paletę silników benzynowych tworzą 4-cylindrowe 1.6/2.0 (opracowane z Fordem, nie przepadają za LPG). W 2013 r. ruszył proces zastępowania ich silnikami 2.0 R4 autorstwa Volvo. Do 2016 r. flagową jednostką było turbodoładowane 3.0 R6 (304-350 KM). Jej miejsce zajęło doładowane kompresorem i turbo 2.0 (306-367 KM). Wszystkie wersje można polecić – należą do najtrwalszych nowoczesnych silników benzynowych na rynku.

Jak się okazuje, jednostki Volvo są mniej kłopotliwe niż silniki Mercedesa – z jednym wszakże zastrzeżeniem. Jeśli w Volvo coś już się zepsuje, zauważymy gorszą dostępność części oraz wyższe ceny zamienników i usług serwisowych.

Dane techniczne 1.6 T3 2.0 T 1.6 D2 2.0 D3 2.4 D5
Silnik benz., turbo benzynowy, turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1596 cm3 1999 cm3 1560 cm3 1984 cm3 2400 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R5/20
Moc maksymalna 150 KM 203 KM 114 KM 136 KM 205 KM
Maks. moment obrotowy 240 Nm 300 Nm 270 Nm 350 Nm 420 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna 210 km/h 235 km/h 195 km/h 205 km/h 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 7,7 s 10,9 s 10,2 s 7,8 s
Średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km 7,9 l/100 km 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km 5,9 l/100 km

Jaki silnik wybrać?

  • 5-cylindrowe diesle o pojemności 2 litrów w zależności od daty produkcji oznaczane były jako D3 lub D4. Są bardzo wrażliwe na sposób eksploatacji.
  • Diesle 2.4 D5 – polecamy je. Są dynamiczne, trwałe i ekonomiczne. 

Mercedes klasy C kontra Volvo S60: skrzynie biegów

Z drugiej strony – jest jednak konkurencja, w której Mercedes nie daje za wygraną – chodzi oczywiście o automatyczne skrzynie biegów. Te w Volvo od zawsze sprawiały problemy i generowały koszty. W przypadku S60 II jest już lepiej niż w S60 I (zwłaszcza że obok zwykłych automatów dostępne są także „dwusprzęgłówki” Powershift), ale i tak wszelkie ingerencje mechanika drenują kieszeń.

Mercedes klasy C: wnętrze i wymiary zewnętrzne

Mercedes_C_bok

Wymiary zewnętrzne: długość: 459 cm, szerokość: 177 cm, wysokość: 145 cm, rozstaw osi: 276 cm

Volvo S60: wnętrze i wymiary  zewnętrzne

Volvo_S60_bok
Wymiary zewnętrzne: długość: 463 cm, szerokość: 186 cm, wysokość: 148 cm, rozstaw osi: 278 cm

Mercedes klasy C: wyposażenie

Do wyboru trzy wersje wyposażenia: Classic, Elegance i Avantgarde. W wyposażeniu standardowym zawsze były felgi aluminiowe, w Elegance – kierownica oraz gałka biegów wykończone skórą, a w Avantgarde – tapicerka materiałowo-skórzana. Popularny pakiet AMG obejmował m.in. spojlery, nakładki progowe, obniżone o 15 mm zawieszenie oraz czarną podsufitkę.

Volvo S60: wyposażenie

Wersji wyposażeniowych Volvo jest tyle, że można się w nich pogubić. Najpopularniejsze to Base, Kinetic, Momentum, Summum, Inscription oraz R-Design i Polestar. Nawet najtańsza specyfikacja obejmuje system City Safety, 6 poduszek powietrznych, elektryczny hamulec postojowy, radio CD, wielofunkcyjną kierownicę, klimatyzację oraz komputer pokładowy.

Mercedes klasy C: typowe wady i usterki

  • Usterki modułu blokady kierownicy (ELV): awaria unieruchamia pojazd. Jest to powszechna dolegliwość klasy C. Naprawa kosztuje ok. 1500-2000 zł.
  • Rozciągnięty łańcuch rozrządu: przypadłość silników benzynowych z kompresorem (do 2010 r.).
  • Awarie wtryskiwaczy w dieslach OM651: chodzi o osprzęt Delphi w silnikach po liftingu.

Volvo S60: typowe wady i usterki

  • Stukanie zawieszenia: sworznie i tuleje są łatwo dostępne, co ogranicza koszty naprawy do poziomu Forda Mondeo.
  • Problemy z elektroniką pokładową: w tym modelu elektronika jest wyjątkowo rozbudowana, co sprzyja powstawaniu błędów.
  • Awaria klamki bagażnika: przyczyną jest najczęściej uszkodzony stycznik – koszt naprawy to ok. 250-350 zł.

Mercedes klasy C: sytuacja rynkowa

Ofert sprzedaży Mercedesów jest więcej niż Volvo (duży udział mają samochody z automatami). Niestety nie idzie za tym jakość oferty rynkowej. Duża część ogłoszeń to samochody sprowadzone. Auta krajowe są wyraźnie droższe, stąd spore widełki cen. Na zakup sensownej klasy C należy przygotować przynajmniej 30 tys. zł. Ceny najmłodszych egzemplarzy dochodzą do 90 tys. zł (wyłączając odmiany typu AMG).

Volvo S60: sytuacja rynkowa

Na tle Mercedesa podaż używanych Volvo S60 wypada skromnie, ale za to jakość oferty rynkowej jest nieco lepsza. Spory – zwłaszcza na tle innych marek z półki premium – jest odsetek poleasingowych samochodów z krajowej sieci dystrybucji. S60 II debiutowało później od Mercedesa, więc na zakup ładnego egzemplarza trzeba zgromadzić ok. 40 tys. zł. Najdroższe Volvo S60 kosztują ponad 100 tys. zł.

Mercedes klasy C: historia modelu

  • 2007: premiera rynkowa
  • 2009: pierwszy mały lifting, światła dzienne LED, silniki benzynowe z turbodoładowaniem
  • 2011: większy lifting, zmiany stylistyczne, nowe silniki 6-cylindrowe
  • 2012: debiutują jednostki 1.6 z turbo
  • 2014: następca (W205)

Volvo S60: historia modelu

  • 2010: premiera Volvo S60 II oraz bazującego na nim kombi V60
  • 2013: modernizacja – zrezygnowano z podwójnych lamp przednich, ruszyła wymiana gamy silnikowej na jednostki nowej generacji – 2.0 R4 z rodziny Drive-E
  • 2018: nowa odsłona modelu

PODSUMOWANIE

Mercedes_C_Volvo_S60_tylem

Przez wiele lat Mercedes przyzwyczajał nas do tego, że pod względem trwałości mechanicznej w zasadzie nie ma sobie równych. Owszem, miał sporo wpadek z korozją, ale jeśli chodzi o żywotność silników – rozdawał karty. W tym porównaniu napotkał bardzo mocnego przeciwnika. Możemy nawet zaryzykować stwierdzenie, że „silnikowo” w tym przypadku to Volvo jest górą.

Mercedes klasy C

Tym samochodem świetnie się jeździ. Trzeba jednak bardzo uważać przy zakupie i dokładnie sprawdzić auto, żeby nie wpaść na „minę”.

Volvo S60

Volvo jest mniej sportowe niż Mercedes, ale też bardzo przyjemne w prowadzeniu. Łatwiej o zadbany egzemplarz. Szkoda, że serwis okazuje się nieco droższy.

Czytaj także