Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Caravans Salon Poland 2025 – pawilon wystawowy

Co słychać w świecie karawaningu? Nasza relacja z Caravans Salon Poland 2025

fot. Marcin Łobodziński

Co słychać w świecie karawaningu? Nasza relacja z Caravans Salon Poland 2025

Podczas Caravans Salon Poland 2025 zaprezentowano tyle sprzętu kempingowego i biwakowego, że trzeba było aż ośmiu pawilonów, by to wszystko pomieścić. Dominowały tradycyjne kampery i przyczepy kempingowe, ale największe tłumy przyciągała strefa off-road. Pośród setek kamperów, przyczep i sprzętu biwakowego wybraliśmy najciekawsze i najbardziej oryginalne propozycje wystawców.

W strefie off-roadowej, poza uzbrojonymi w kosztujące majątek akcesoria samochodami, duże zainteresowanie budziły wszelkiej maści przyczepy. Od typowo kempingowych, w których wnętrzu można nie tylko spać, ale i gotować czy spędzać czas, poprzez przyczepy wyprawowe, służące głównie do spania, ale już samo biwakowanie odbywa się na zewnątrz, na niewielkich, ale sprytnych przyczepkach pod namiot lub namiotowych kończąc. Koncepcja przyczepy wyprawowej stała się tak  popularna, że nawet największy producent w Polsce, firma Niewiadów, opracował własną. Podobnych propozycji było jeszcze kilka. Pojawiło się też sporo przyczep transportowych do sprzętu typu motocykle czy quady.

Nie brakło klasycznych kampervanów, także off-roadowych, ale również przebudowanych w taki sposób, że z tyłu przestrzeń zagospodarowano np. na motocykle lub rowery, a nad nią i w środkowej części pojazdu są już łóżko i aneks kuchenny. Nie są to pojazdy na dalekie wyprawy, ale dwie osoby mogą w nich nocować, za dnia uprawiać swoją ulubioną dyscyplinę sportu, a wieczorem spędzać czas wolny. Dzięki temu nie muszą ciągnąć sprzętu na lawecie, która ogranicza prędkość podróży, mobilność, a nierzadko generuje dodatkowe opłaty drogowe. Dużą popularnością cieszyły się zabudowy wyprawowe na pick-upy.

IMG_7604
Kampervan dostosowany do transportu rowerów lub motocykli.
fot. Marcin Łobodziński

Duże przyczepy terenowe

Małe przyczepy off-roadowe znamy w Polsce już od kilku lat, ale bardziej wymagający podróżnicy potrzebują czegoś większego i bardziej praktycznego. Na targach było sporo propozycji przyczep mieszkalnych w stylu off-roadowym. Inspirowane produktami australijskimi i amerykańskimi przyczepy zwracały na siebie uwagę.

IMG_7543
Przyczepa off-roadowa.
fot. Marcin Łobodziński

Niewiadów wchodzi w off-road

Przyczepa terenowa wyraźnie inspirowana produktami polskiej firmy Maturi – prawie identyczna. Niewiadów, znany do tej pory głównie z przyczep transportowych i klasycznych kempingowych, zaprezentował produkt dla miłośników off-roadu. Podobnie jak w przyczepach Maturi, tutaj również zastosowano niezależne zawieszenie osi, które pozwala jeździć z większymi prędkościami po nieutwardzonych szlakach. 

przyczepa_niewiadow
Przyczepa wyprawowa firmy Niewiadów.
fot. Marcin Łobodziński

Namiot w przyczepie

Lekka przyczepa namiotowa Camp Let (dmc od 550 do 750 kg) kryje w swoim wnętrzu namiot z dwoma 2-osobowymi łóżkami, w dwóch oddzielnych sypialniach. 4-osobowa „kwatera” to miejsce do spania i przebywania, którego podstawą jest przyczepa. W opcji (na drzwiach tylnych) może znaleźć się zestaw szafek, szuflad, kuchenka i umywalka. Całość można podpiąć do małego auta, a po wakacjach schować w niewielkim garażu.

przyczepa_namiotowa
Przyczepa namiotowa.
fot. Marcin Łobodziński

Namiot na przyczepie

Przyczepa typu tent trailer, stanowiąca podstawę dla namiotu dachowego, np. drugiego, który nie mieści się na aucie. Jest mała, ale wewnątrz można wykonać zabudowę kempingową lub przewozić niezbędne rzeczy na wyjazd.

IMG_7542
Przyczepa pod namiot.
fot. Marcin Łobodziński

Uniwersalna platforma do kampera

Największym ograniczeniem klasycznych kamperów jest niewielka ładowność (często nawet jej brak po uzupełnieniu płynów) i przestrzeń transportowa. Polska firma CarbonTear proponuje uniwersalną przyczepę do kampera, zaprojektowaną z myślą o przewożeniu m.in. łodzi, skuterów wodnych, motocykli, quadów, a nawet niedużych samochodów, takich jak np. Smart.

przyczepa_do_kampera
Przyczepa do kampera
fot. Marcin Łobodziński

Transport i kemping w jednym

Uniwersalne combo od Maturi dla aktywnie uprawiających sporty motorowe. Przyczepa do transportu motocykli lub quadów, ale z rozkładanym aneksem kuchennym, lodówką w boksie transportowym, markizą i możliwością zamontowania namiotu dachowego.

przyczepa_transportowa
Przyczepa transportowa.
fot. Marcin Łobodziński

Zabudowy na pick-upa

Aut terenowych na rynku jest jak na lekarstwo, więc ich rolę przejmują pick-upy.  Chętnie przebudowywane i uzbrajane w sprzęt kempingowy. Modne w ostatnim czasie stały się kapsuły wyprawowe, ale są też inne opcje.

kapsula_wyprawowa
Kapsuła wyprawowa.
fot. Marcin Łobodziński

Klasyczne kapsuły kempingowe wyglądają topornie, ale są lekkie. Ograniczają zdolności terenowe i są podatne na podmuchy wiatru. Jednak rekompensują to przestronnym wnętrzem z dobrze wyposażoną częścią dzienną i do spania na górze. Demontaż trwa ok. 30 min, więc po wyjeździe można powrócić do pełnej funkcjonalności pick-upa.

Zabudowa typu flatbed

flat_bed
Zabudowa wyprawowa typu flatbed.
fot. Marcin Łobodziński

Firma More4x4 proponuje coś innego. Zabudowa typu flatbed jest mniejsza, nie wystaje poza obrys auta, nie ogranicza go w terenie. Ma mniej przestrzeni, ale sporo schowków i można na niej instalować dodatkowe akcesoria.

Nowa koncepcja zabudowy

zabudowa_offroadowa
Zabudowa off-roadowa Wingman o innowacyjnej konstrukcji.
fot. Marcin Łobodziński

Wingman to zdalnie sterowana, rozkładana zabudowa nożycowa. Złożona mieści się w obrysie kabiny. Po rozłożeniu tworzy część transportową na dole (przestrzeń paki) oraz część sypialną na górze. Waży tylko 250 kg. 

Czytaj także