Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen ID.4 z przyczepą do przewozu koni

Czyżby nadciągał koniec aut do holowania ciężkich ładunków?

Jak ciężkie przyczepy pociągną samochody elektryczne?

Volkswagen

Czyżby nadciągał koniec aut do holowania ciężkich ładunków?

Jak ciężkie przyczepy pociągną samochody elektryczne?

Potrzebujesz pojazdu do ciągnięcia ciężkiej przyczepy? Wśród aut elektrycznych i hybryd plug-in trudno takie znaleźć. Sprawdź w naszym zestawieniu, które modele najlepiej się do tego nadają.

Nic nie wskazuje, by miało dojść do odwrotu od elektromobilności. Normy emisji CO2 i czystości spalin wyznaczają jasny kierunek zmian. Trudno byłoby wręcz skonstruować konwencjonalną jednostkę spalinową, która realizowałaby wyśrubowane normy z niedalekiej przyszłości.

Z jednej strony auta elektryczne, a nawet hybrydy doładowywane z gniazdka (plug-in) zwyczajnie dają się lubić. Jazda na akumulatorach jest cicha, auto błyskawicznie reaguje na ruchy prawego pedału, dynamika nawet podstawowych wersji jest zaskakująco dobra. Coraz mniejszym problemem jest też zasięg.

Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid

 

Z drugiej strony parametry takich aut są ciągle ograniczone i nie mogą wypełnić wszystkich potrzeb użytkownika. A czarne chmury pojawiają się, gdy samochód chcemy wykorzystać nietypowo. Na przykład – jako holownik.

Tu naprawdę można się zdziwić, nawet w przypadku hybryd plug-in. Dla wielu po wyczerpaniu akumulatorów z modułu elektrycznego zamieniają się one w konwencjonalne auto spalinowe. Otóż – nie do końca. 

W bateriach pozostaje pewna rezerwa, która wykorzystywana jest w razie nagłego przyspieszania, akumulatory są doładowywane przy hamowaniu – dodatkowa masa, np. holowana, ma wpływ na obciążenie części elektrycznej, jej trwałość czy zarządzanie temperaturą. W autach elektrycznych ma to oczywiście drastycznie większe znaczenie.

Stąd konieczność utrzymywania sporych rezerw. Jeszcze kilka lat temu w zelektryfikowanych autach bardzo rzadko dopuszczano możliwość holowania przyczep. Teraz to się wyraźnie poprawiło, choć jako holowniki te auta ciągle wypadają blado. W kilku modelach (np. VW ID.3, Kii e-Soul czy e-Niro, Renault Zoe) hak może służyć tylko jako baza do bagażnika rowerowego. Jest zatem sporo do poprawy.

Auta elektryczne – masy przyczepy i nacisk na hak

bmw iX - przód
BMW iX to rekordzista wśród aut elektrycznych: może holować przyczepę o masie 2,5 t. Poza tym tylko wybrane wersji Tesli przekraczają 2 t.
BMW
Marka Model Masa przyczepy hamowanej (kg) Masa przyczepy niehamowanej (kg) Nacisk na hak (kg)
Audi e-tron 1800 750 80
Audi Q4 e-tron 1000 750 75
Audi Q4 e-tron quattro 1200 750 75
BMW i4 1600 750 75
BMW iX 2500 750 100
BMW iX3 750 750 75
Citroen e-Berlingo 750 750 50
Citroen e-Jumpy Kombi 1000 750 60
Citroen e-Spacetourer 1000 750 60
Ford Mustang Mach-E 750 750 30
Hyundai Ioniq 5 (58 kWh) 750 750 100
Hyundai Ioniq 5 (72,6 kWh) 1600 750 100
Hyundai Kona El. (64 kWh) 300 300 100
Jaguar i-Pace 750 750 45
Kia EV6 (58 kWh) 750 750 b.d.
Kia EV6 (77,4 kWh) 1600 750 b.d.
Mercedes EQA 750 750 80
Mercedes EQA 4Matic 1800 750 80
Mercedes EQC 1800 750 72
Mercedes EQS 750 750 75
Nissan e-NV200 450 450 75
Opel Combo-e 750 750 50
Opel Vivaro-e 1000 750 60
Opel Zafira-e 1000 750 60
Peugeot e-Expert 1000 750 60
Peugeot e-Rifter 750 750 50
Peugeot e-Traveller 1000 750 60
Polestar 2 1500 750 90
Renault Kangoo 275-322 275-322 75
Skoda Enyaq iV 60/iV 80 1000 750 75
Skoda Enyaq iV 80X 1200 750 75
Tesla Model 3 1000 750 100
Tesla Model X/Plaid 2268 b.d. b.d.
Tesla Mod. Y M. Range AWD 1600 b.d. b.d.
Toyota Proace Electric 1000 750 60
Volvo XC40 Pure Electric 1800 750 100
VW ID.4 1000 750 75
VW ID.4 GTX 4Motion 1200 750 75
toyota proace electric - przód
Użytkowa Toyota Proace Electric słabo nadaje się do ciągnięcia przyczepy – w tym przypadku uciąg to tylko 1 t. W spalinowej wersji – 2,5 t.
toyota

Hybrydy plug-in – masy przyczepy i nacisk na hak

Bentley Bentayga Hybrid - przód

Wiele dużych SUV-ów radzi sobie z przyczepami o masie 3,5 t, ale w wersjach hybrydowych jest zwykle dużo gorzej. Bentayga jest wyjątkiem.

bentley
Marka Model Masa przyczepy hamowanej (kg) Masa przyczepy niehamowanej (kg) Nacisk na hak (kg)
Audi A3 Sportback 1400 750 80
Audi A6 2000 750 95
Audi Q3 1400 750 90
Audi Q5 2000 750 100
Bentley Bentayga 3500 750 140
BMW seria 3 1500 750 75
BMW seria 5 1700 750 80
BMW seria 5 xDrive 2000 750 80
BMW X3 2000 750 100
BMW X5 2700 750 140
Citroen C5 Aircross 1300 750 65
Cupra Formentor 1500 750 80
DS 4 1400 750 70
Ford Kuga 2.5 P. Hybrid 1500 750 100
Hyundai Ioniq P. Hybrid 750 750 b.d.
Hyundai Tucson 1350 750 100
Jaguar E-Pace 1600 750 100
Jeep Renegade 1150 600 b.d.
Jeep Wrangler 1587 750 75
Kia Ceed SW 1300 600 75
Kia Sorento 1500 750 100
Land Rover Defender 3000 750 150
Range Rover Velar 2000 750 175
Mercedes A 250e 1600 750 80
Mercedes klasa C 1800 750 75
Mercedes GLC 2000 750 100
Mercedes GLE 2700 750 108
Mitsubishi Eclipse Cross 1500 750 75
Opel Grandland 1250 750 70
Peugeot 3008 1250 750 64
Peugeot 308 1500 750 70
Peugeot 508 1330 745 54
Porsche Cayenne E-Hyb. 3500 750 140
Renault Captur E-Tech 750 650 75
Renault Megane E-Tech 750 750 75
Seat Leon 1.4 e-Hybr. 1500 750 80
Skoda Octavia 1500 750 80
Skoda Superb 1600 750 90
Toyota RAV4 Plug-In 1500 750 70
Volvo S90 Recharge 2100 750 100
Volvo XC60 Recharge 2100 750 100
VW Golf 1.4 eHybrid 1500 750 80
VW Tiguan 1.4 eHyb. 1800 750 100
Renault Captur Hybrid - przód
Renault Captur Plug-in pokazuje, że wiele zelektryfikowanych wersji jest w stanie pociągnąć przyczepę o masie 750 kg lub niewiele cięższą.

Montaż haka poza ASO

Auta i dane wskazywane w tabelkach powyżej odnoszą się do parametrów haków i przyczep ustalonych przez producenta i dostępnych w oficjalnej sieci sprzedaży. 

Hak holowniczy

  • W niektórych przypadkach możliwy jest montaż haka w warsztacie niezależnym, przynajmniej w celu montażu bagażnika rowerowego.
  • Przed zleceniem takiej usługi trzeba się upewnić, że producent auta ją dopuszcza. W innym razie grozi to utratą gwarancji, która akurat w przypadku podzespołów elektrycznych (silniki, przekładnie, akumulatory) może sięgać 8 lat czy 160 tys. km.

„Elektryk", hybryda plug-in i przyczepa – na co zwrócić uwagę

Jeśli planujemy zakup auta elektrycznego lub hybrydy plug-in i holowanie przyczep, warto wziąć pod uwagę kilka zagadnień. Zarówno przed transakcją, jak i później, w trakcie jazdy.

  • Sprawdźmy, czy deklarowane przez producenta auta masy holowane mają zastosowanie tylko na płaskiej powierzchni czy są też certyfikowane na zboczu o nachyleniu 8 proc.
  • Upewnijmy się, czy samodzielny montaż haka nie narazi nas na utratę gwarancji.
  • Weźmy pod uwagę, że ciągnięcie przyczepy może zmniejszyć zasięg auta „na prądzie” o połowę.
  • Szukajmy stacji do ładowania w trasie, które umożliwiają podjechanie całym zestawem, bez konieczności odpinania przyczepy.

Jak ciężkie przyczepy pociągną elektroauta – podsumowanie

Przez ostatnie kilka lat wiele się zmieniło – pojawiła się możliwość holowania przyczep przez e-auta. Ale wszystko wskazuje, że możliwości uciągowe tego typu pojazdów jeszcze długo będą odstawać od konwencjonalnych rywali.

Czytaj także