Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
elektryczne Volvo ciągnące przyczepę kempingową

Auta elektryczne: jak rower, box dachowy czy przyczepa wpływają na zużycie energii?

Auta elektryczne: jak rower, box dachowy czy przyczepa wpływają na zużycie energii?

Wyjazd na wakacje często wiąże się z przewożeniem rowerów, boxu dachowego czy holowaniem przyczepy kempingowej. Z punktu widzenia kierowcy oznacza to dodatkowe koszty. W przypadku samochodów elektrycznych – związane ze zwiększonym zużyciem energii. O ile? Czas na odpowiedź. 

Auta elektryczne z natury są bardzo wrażliwe na temperaturę otoczenia oraz na tempo jazdy, co wiąże się z drastycznym wzrostem oporów powietrza wraz ze zwiększaniem prędkości. Choć elektromobilność rozwija się bardzo szybko, tak naprawdę nadal się jej „uczymy”. W końcu jazda samochodami na prąd wymaga innych nawyków za kierownicą niż w przypadku pojazdów spalinowych. 

Kia EV6
Elektryczna Kia EV6 to obecnie jeden z najlepszych samochodów na prąd. 
motor

A jak zmienia się zużycie energii podczas przewożenia boxu dachowego czy rowerów oraz holowania przyczepy? Sprawdziła to niemiecka organizacja ADAC, której do tego celu posłużyła elektryczna Kia EV6. Test przeprowadzono w optymalnych warunkach dla auta na prąd, a więc przy letniej temperaturze. 

Zużycie energii: od bagażnika rowerowego po namiot dachowy

Pierwszego pomiaru zużycia energii dokonano podczas jazdy ze średnią prędkością 120 km/h. Wykorzystano w nim bagażnik dachowy (bez rowerów), tylny uchwyt rowerowy, box dachowy, namiot dachowy oraz bagażnik dachowy z dwoma rowerami. 

Dodatkowy ekwipunek Zużycie energii przy 120 km/h Zmiana
Belki dachowe 21,6 kWh +5%
Tylny uchwyt rowerowy 22,2 kWh +8%
Box dachowy 23,4 kWh +14%
Namiot dachowy 27,4 kWh +33%
Bagażnik dachowy + 2 rowery 27,4 kWh +33%

Zużycie energii przy holowaniu przyczepy

Kolejny test objął różne rodzaje przyczep. W tym przypadku posłużono się przyczepami – od zwykłej, niewielkiej i płaskiej, przez przyczepę z nadbudową i służąca do transportu koni po dużą przyczepę kempingową. Tym razem Kia poruszała się ze średnią prędkością 100 km/h. 

Wyniki absolutnie nie są zaskakujące – przy użyciu dużej przyczepy kempingowej zużycie energii wzrasta dwukrotnie. Co ciekawe, zmiana w poniższej tabeli odnosi się do Kii EV6, poruszającej się bez przyczepy z prędkością nie 100, a 120 km/h. 

Rodzaj przyczepy Zużycie energii przy 100 km/h Zmiana
Niewielka, płaska przyczepka 20,8 kWh +1%
Przyczepa z nadbudową 25,5 kWh +24%
Przyczepa do transportu koni 37,6 kWh +83%
Przyczepa kempingowa 41,9 kWh +103%

Fizyka: co prowadzi do zwiększonej konsumpcji?

Istnieją dwa podstawowe czynniki wpływające na zużycie energii. Są to opór powietrza oraz zwiększona masa własna. Podczas gdy ciężar auta nabiera dużego znaczenia przy podjazdach i w trakcie przyspieszania samochodu, opór powietrza wraz ze zwiększeniem prędkości rośnie aż czterokrotnie. 

Jak bardzo zużycie energii zależy od prędkości i wynikającego z niej oporu powietrza, pokazały jazdy porównawcze niemieckiego ADAC z przyczepą kempingową. I tak, przy 80 km/h zużycie energii uległo zwiększeniu o 54%, przy 90 km/h o 79%, a przy 100 km/h – aż o 103%. 

Dlatego przy podróżowaniu z przyczepą kempingową samochodem elektrycznym najlepszą metodą na obniżenie zużycia energii okazuje się zmniejszenie prędkości do tej, jaką utrzymują TIR-y oraz poruszanie się w ich strudze powietrza.

Czytaj także