Wyjazd na wakacje często wiąże się z przewożeniem rowerów, boxu dachowego czy holowaniem przyczepy kempingowej. Z punktu widzenia kierowcy oznacza to dodatkowe koszty. W przypadku samochodów elektrycznych – związane ze zwiększonym zużyciem energii. O ile? Czas na odpowiedź.
Auta elektryczne z natury są bardzo wrażliwe na temperaturę otoczenia oraz na tempo jazdy, co wiąże się z drastycznym wzrostem oporów powietrza wraz ze zwiększaniem prędkości. Choć elektromobilność rozwija się bardzo szybko, tak naprawdę nadal się jej „uczymy”. W końcu jazda samochodami na prąd wymaga innych nawyków za kierownicą niż w przypadku pojazdów spalinowych.
A jak zmienia się zużycie energii podczas przewożenia boxu dachowego czy rowerów oraz holowania przyczepy? Sprawdziła to niemiecka organizacja ADAC, której do tego celu posłużyła elektryczna Kia EV6. Test przeprowadzono w optymalnych warunkach dla auta na prąd, a więc przy letniej temperaturze.
Pierwszego pomiaru zużycia energii dokonano podczas jazdy ze średnią prędkością 120 km/h. Wykorzystano w nim bagażnik dachowy (bez rowerów), tylny uchwyt rowerowy, box dachowy, namiot dachowy oraz bagażnik dachowy z dwoma rowerami.
Dodatkowy ekwipunek | Zużycie energii przy 120 km/h | Zmiana |
---|---|---|
Belki dachowe | 21,6 kWh | +5% |
Tylny uchwyt rowerowy | 22,2 kWh | +8% |
Box dachowy | 23,4 kWh | +14% |
Namiot dachowy | 27,4 kWh | +33% |
Bagażnik dachowy + 2 rowery | 27,4 kWh | +33% |
Kolejny test objął różne rodzaje przyczep. W tym przypadku posłużono się przyczepami – od zwykłej, niewielkiej i płaskiej, przez przyczepę z nadbudową i służąca do transportu koni po dużą przyczepę kempingową. Tym razem Kia poruszała się ze średnią prędkością 100 km/h.
Wyniki absolutnie nie są zaskakujące – przy użyciu dużej przyczepy kempingowej zużycie energii wzrasta dwukrotnie. Co ciekawe, zmiana w poniższej tabeli odnosi się do Kii EV6, poruszającej się bez przyczepy z prędkością nie 100, a 120 km/h.
Rodzaj przyczepy | Zużycie energii przy 100 km/h | Zmiana |
---|---|---|
Niewielka, płaska przyczepka | 20,8 kWh | +1% |
Przyczepa z nadbudową | 25,5 kWh | +24% |
Przyczepa do transportu koni | 37,6 kWh | +83% |
Przyczepa kempingowa | 41,9 kWh | +103% |
Istnieją dwa podstawowe czynniki wpływające na zużycie energii. Są to opór powietrza oraz zwiększona masa własna. Podczas gdy ciężar auta nabiera dużego znaczenia przy podjazdach i w trakcie przyspieszania samochodu, opór powietrza wraz ze zwiększeniem prędkości rośnie aż czterokrotnie.
Jak bardzo zużycie energii zależy od prędkości i wynikającego z niej oporu powietrza, pokazały jazdy porównawcze niemieckiego ADAC z przyczepą kempingową. I tak, przy 80 km/h zużycie energii uległo zwiększeniu o 54%, przy 90 km/h o 79%, a przy 100 km/h – aż o 103%.
Dlatego przy podróżowaniu z przyczepą kempingową samochodem elektrycznym najlepszą metodą na obniżenie zużycia energii okazuje się zmniejszenie prędkości do tej, jaką utrzymują TIR-y oraz poruszanie się w ich strudze powietrza.