Chęć bezpiecznego spędzenia urlopu w rodzinnym gronie sprawia, że w Europie i Polsce coraz lepiej sprzedają się przyczepy kempingowe i kampery.
Wpływ pandemii koronawirusa na motoryzację ma różnorodne oblicza. Jednym z efektów ubocznych restrykcji związanych z lataniem i możliwością wynajmowania miejsc noclegowych jest wyraźny wzrost popularności karawaniungu. Dzięki własnej lub wypożyczonej przyczepie albo kamperowi można bowiem pojechać na urlop z zachowaniem wszystkich zasad dystansu społecznego.
Ten trend jest wyraźnie widoczny w Europie, gdzie w ubiegłym roku kupiono 234 843 nowe przyczepy kempingowe oraz kampery (dane European Caravan Federation). To o ponad 11% więcej niż w 2019 r. A mówimy przecież o roku, w którym sprzedaż samochodów osobowych dramatycznie spadła.
W Polsce popularność tej formy wypoczynku także zdecydowanie rośnie. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego właśnie podał dane dotyczące rejestracji pojazdów wypoczynkowych w pierwszym kwartale 2021 r. Jeśli chodzi o nowe kampery, to kupiono ich 413, czyli o 156% więcej (252 szt.) niż w tym samym okresie 2020 r. Nowe przyczepy znalazły zaś 217 nabywców (+161,4%; 134 szt.).
Tak samo przedstawia się sytuacja w przypadku używanych pojazdów sprowadzanych z zagranicy. W ciągu trzech miesięcy zarejestrowano 487 importowanych kamperów (+65,1%) oraz aż 1811 przyczep (+46,3%).
Zmienia się także rynek wtórny. Jak wynika z analizy danych serwisu otomoto.pl, na początku 2019 r. średni wiek dla wystawionych na sprzedaż przyczep wynosił 16 lat, a ich średnia cena nieco ponad 35 tys zł. W przypadku kamperów było to odpowiednio 10 lat i ok. 160 tys. zł. A jak to wygląda obecnie? W lutym 2021 r. średni wiek przyczepy to 11 lat (a cena 66 tys. zł), natomiast kampera – 4 lata (cena: 268 tys. zł).
Oto pięć najpopularniejszych marek nowych kamperów w 2021 r. (dane PZPM).
Pozycja | Marka | Rejestracje w I kw. 2021 r. | zmiana do I kw. 2020 r. (%) |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 88 | +51,7 |
2. | Roller Team | 77 | +492,3 |
3. | Benimar | 42 | +147,1 |
4. | CI | 35 | +600,0 |
5. | Dethleffs | 23 | +35,3 |
Poniżej pięć najchętniej kupowanych marek przyczep w 2021 r. (dane PZPM).
Pozycja | Marka | Rejestracje w I kw. 2021 r. | zmiana do I kw. 2020 r. (%) |
---|---|---|---|
1. | Hobby | 88 | +120,0 |
2. | Dethleffs | 37 | +164,3 |
3. | Niewiadów | 30 | +650,0 |
4. | Fendt Caravan | 15 | +400,0 |
5. | Knaus | 13 | +30,0 |