Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Zima na kempingu

Kampery i przyczepy kempingowe zimą

Zima na kempingu

Kampery i przyczepy kempingowe zimą

Zima na kempingu

Karawaning w sezonie letnim cieszył się w tym roku – z uwagi na koronawirusowe obostrzenia – wielką popularnością. Może warto rozważyć wyjazd kamperem lub z przyczepą kempingową także na zimowy wypoczynek? Oczywiście, jeśli będzie to zgodne z pandemicznymi regulacjami.

Kempingi i firmy zajmujące się wynajmem przyczep i kamperów przeżyły latem prawdziwe oblężenie, terminy trzeba było rezerwować z dużym wyprzedzeniem. To zrozumiałe, w epoce epidemii taka forma podróżowania pozwalała na ograniczenie przebywania w dużych hotelach czy w oblężonych kurortach, można było spędzać czas z najbliższymi i cieszyć się przyrodą przy stosunkowo małym narażaniu się na zakażenie.

To naturalne, że kempingowanie kojarzy się letnimi temperaturami, ale – z technicznego punktu widzenia – nie ma większych przeszkód, aby w podobny sposób spędzić także wolny czas w okresie zimowym. Na pewno dostępny sprzęt sobie z tym poradzi.

Obostrzenia na kempingach

Pod względem możliwości funkcjonowania w czasie pandemii pola kempingowe traktowane są tak samo jak hotele czy pensjonaty i podlegają tym samym obostrzeniom. Przez długi czas były więc zamknięte, jednak obecnie ich działalność jest znowu możliwa. Wbrew pozorom miejsc na zimowy kemping u nas nie brakuje, w miejscowościach górskich niektóre punkty (z przyłączami do prądu i wody) zlokalizowane są wręcz na stokach. Dobra lokalizacja miejsca pobytu jest zatem poważną zaletą tej formy spędzania wolnego czasu.

O obostrzeniach trzeba jednak pamiętać. Sytuacja jest dynamiczna, ponowny lockdown może być wprowadzony praktycznie z dnia na dzień, co utrudnia planowanie wyjazdu z wyprzedzeniem. Podobnie jest też z wyjazdami zagranicznymi. Ograniczenia w wjeździe do kraju (także tranzytem) czy zamykanie branż turystycznych (kempingów, stoków, wyciągów, restauracji itp.) są na porządku dziennym. Trzeba to uwzględnić i sprawdzić przed wyjazdem – i to w ostatniej chwili, aby mieć jak najbardziej aktualne informacje.

Przyczepy i kampery odporne na mróz

Dla nowoczesnych przyczep i kamperów zima nie jest wyzwaniem. W ofercie wypożyczalni nie brakuje pojazdów „zimoodpornych”, zapewniających komfortowe mieszkanie przy ujemnych temperaturach zewnętrznych. Ceny wynajmu są bardziej przystępne niż w sezonie letnim, podobnie jest z miejscami kempingowymi.

10 rad dotyczących zimowego kempingowania

  1. SPRAWDŹ DOSTĘPNOŚĆ MIEJSC

    adac-ev_touristik_wintercamping_panorama


    W tym roku sytuacja jest z oczywistych przyczyn nietypowa, ale przy braku obostrzeń na wielu zagranicznych kampingach nawet zimą mogą być problemy z dostępnością wolnych miejsc dla przyczep i kamperów. Obecnie tym bardziej trzeba przyłożyć się do planowania wyjazdu, wiele regionów czy gmin w krajach, które nawet nie mają w danym czasie odgórnych ograniczeń, może wprowadzać lokalne zasady dotyczące możliwości prowadzenia działalności turystycznej.

  2. SKONTROLUJ OPONY, WEŹ ŁAŃCUCHY
    Przed każdą zimową podróżą w góry niezbędne będą odpowiednie opony zimowe – czy to w samochodzie-holowniku, czy to w kamperze. Trzeba też wyposażyć się w łańcuchy, co zwłaszcza 
w przypadku kamperów może oznaczać spory wydatek – produkty przystosowane do pojazdów dostawczych są o wiele droższe niż te przeznaczone dla aut osobowych. Wypożyczalnie zwykle jednak oferują łańcuchy w cenie.

  3. PODŁÓŻ DESKI POD PODPORY
    Należy dokładnie sprawdzić miejsce postojowe dla przyczepy czy kampera, zwłaszcza gdy pokryte jest ono śniegiem. Aby zapewnić stabilne podparcie, rozkłada się podpory – należy podłożyć pod nie np. deski, aby zapobiec ich zapadaniu się w grunt, zwłaszcza po nadejściu odwilży. Zwolnijmy hamulec postojowy w przyczepie i ręczny w kamperze, aby zapobiec ich przymarzaniu.

  4. ROZŁÓŻ PRZEWODY ZASILANIA Z GŁOWĄ

    adac-ev_tests_wintercamping_download-6_1907

    Gniazdo przyłączenia zasilania elektrycznego może znajdować się w pewnej odległości od miejsca postojowego, warto rozłożyć przewody tak, aby nie przeszkadzały przy odśnieżaniu (zwykle mechanicznym na kempingach) dróg komunikacyjnych, w innym razie może dojść do ich zerwania.

  5. ZABIERZ ZE SOBĄ PRZEDSIONEK
    Po co rozkładać przedsionek w zimę, gdy i tak są małe szanse, że ktoś spędzi w nim choć trochę czasu? Otóż jest kilka przyczyn, dla których przyda się on także w chłodne dni. Po pierwsze – to ochrona przed zawiewającym śniegiem, po drugie – pewna bariera termiczna (zimne powietrze nie będzie wciągane przy otwieraniu drzwi do wnętrza). Zawsze to także dodatkowa powierzchnia użytkowa, w której można przechowywać sprzęt zimowy, a nawet suszyć ubrania. Ograniczy to wprowadzanie dodatkowej wilgoci do wnętrza.

  6. PAMIĘTAJ O WIETRZENIU WNĘTRZA

    Kampingowe ABC-OPF-20200603-73

    W zimowych warunkach większość osób martwi się przede wszystkim o ogrzewanie wnętrza mieszkalnego. To jednak nie wszystko, nie można też zapominać o odpowiedniej wentylacji. Wymiana powietrza jest niezbędna, zwłaszcza gdy we wnętrzu nie tylko się mieszka, ale i gotuje – powstaje wtedy sporo wilgoci. Woda dostaje się też z topniejącego śniegu np. z odzieży używanej na stoku.

  7. ZABEZPIECZ SZARĄ WODĘ" PRZED ZAMARZNIĘCIEM
    We współczesnych ogrzewanych, przystosowanym do zimowych warunków przyczepach i kamperach nie powinno być problemu z zamarzaniem wody. Jeśli „szara woda" (po myciu i zmywaniu) nie jest izolowana, warto otworzyć kran spustowy i podłożyć pod niego zewnętrzny zbiornik. W innym razie otrzymamy kostkę lodu.

  8. ZABEZPIECZ SZYBY PRZED UTRATĄ CIEPŁA

    40302_0


    Nowoczesne przyczepy kempingowe i kampery są zwykle dobrze wyposażone i przygotowane do warunków zimowych. Skuteczna izolacja struktury, podwójne szyby, ogrzewanie dobrane do kubatury wnętrza dają wielkie korzyści. W kamperach ze zintegrowaną kabiną kierowcy zimno może jednak łatwo przenikać przez pojedyncze szyby przednią i boczne. Warto zabrać ze sobą maty izolujące – są dopasowane do konkretnego modelu i wyraźnie ograniczają utratę ciepła.

  9. WEŹ ZAPASOWĄ BUTLĘ Z GAZEM

    adac-ev_tests_1907-wintercamping-download_6


    Gaz to podstawowe źródło energii na kempingu – zasila ogrzewanie wnętrza, ale także podgrzewacz wody, a nawet lodówkę. Typowa 11-kilogramowa butla wystarczy zwykle na 2-3 dni pobytu na kempingu. Gdy gaz się wyczerpie np. w nocy, może to oznaczać pewne problemy. Warto mieć zapasową butlę, dostępne są też urządzenia pozwalające na podłączenie obu naraz i automatyczne przełączanie we wnętrzu. Pamiętajmy, że bardziej opłaca się pozostawienie włączonego ogrzewania nawet podczas nieobecności w pojeździe, niż ocieplanie wymrożonego wnętrza od początku. Przy okazji warto też kontrolować stan akumulatora: ogrzewanie wyłączy się przy spadku zasilania układów sterujących.

  10. ODGARNIAJ ŚNIEG Z DACHU

    adac-ev_touristik_wintercamping_2

    Przy intensywnych opadach śniegu nie można ignorować oczyszczania dachu z przyrastającej pokrywy. Zwłaszcza mokry śnieg może ważyć kilkaset kilogramów. Warto zabrać ze sobą łopatę i miotłę od odgarniania – drabinę pewnie uda się pożyczyć na miejscu.

Ceny wynajmu przyczep i kamperów

Ceny wynajmu w sezonie zimowym są zwykle nieco niższe niż w szczycie sezonu, który w branży akurat przypada latem (zimowy karawaning jest u nas czymś nietypowym). Koszt wynajmu zależy przede wszystkim od rodzaju pojazdu i jego kondycji, nowsze egzemplarze są wyraźnie droższe. Do ceny trzeba doliczyć niewielkie opłaty serwisowe, a także kilkutysięczną kaucję.

Hymermobil_B_SL_2018_3_4_Front

  • kamper „alkowa”, kamper zintegrowany: cena 400-800 zł/dobę
  • bus kempingowy: cena 400-600 zł/dobę
  • przyczepa 6-osobowa: cena 200-350 zł/dobę
  • przyczepa 4-osobowa: cena 150-250 zł/dobę

Koszt pobytu na kempingu

Miejsc oferujących możliwość pobytu z przyczepą lub kamperem także zimą jest w naszym kraju kilkadziesiąt, a koszt pobytu na kempingu okazuje się stosunkowo atrakcyjny w porównaniu z ofertą hoteli lub pensjonatów. Ceny w zasadzie nie odbiegają od tych, jakie obowiązują w sezonie letnim, w niektórych obiektach zimą pobierane są nieco większe opłaty za dostęp do przyłącza elektrycznego, jednak i tak nie są to zbyt wygórowane kwoty. Poniżej kilka przykładowych ofert.

  • CAMPING „HARENDA" ZAKOPANE
    Cena za osobę:
    15 zł/dzień
    Cena za auto z przyczepą: 30-40 zł/dzień
    Cena za kampera: 40-50 zł/dzień
    Przyłącze elektryczne: 20 zł/dzień
  • CAMPING „POD KROKWIĄ” ZAKOPANE
    Cena za osobę: 12 zł/dzień
    Cena za auto z przyczepą: 45 zł/dzień
    Cena za kamper: 50 zł/dzień
    Przyłącze elektryczne: 20 zł/dzień
  • CAMP4U, SIECHNICE K. WROCŁAWIA
    Cena za osobę: 20 zł
    Cena za parcelę: 45 zł/dzień (w cenie miejsce dla auta z przyczepą lub kampera, podłączenie do prądu i wody)
  • OSIR POLANICA ZDRÓJ
    Cena za osobę: 17 zł/dzień
    Cena za auto z przyczepą: 25 zł
    Cena za kampera: 25 zł
    Przyłącze elektryczne: 15 zł
  • AUTO CAMPING PARK NR 130 JELENIA GÓRA
    Cena za osobę: 15 zł/dzień
    Cena za auto z przyczepą: 25 zł
    Cena za kampera: 25 zł
    Przyłącze elektryczne: 15 zł

Czytaj także