Wakacje w kamperze to doskonały patent na urlop dla całej rodziny. Oczywiście pod warunkiem, że dobrze się przygotujemy do podróżowania w domu na kółkach.
Wynajem kampera i urlop w drodze to coraz częściej wybierany wakacyjny scenariusz. W zależności od standardu wybranego przez nas auta, za wynajęcie domu na kółkach zapłacimy zwykle od 300 do około 600 zł za dobę. I pomimo kosztów paliwa i opłaty za postoje na polach kempingowych, wakacje w kamperze – zwłaszcza dla kilkuosobowej rodziny – mogą okazać się bardzo ekonomicznym rozwiązaniem. A jak przygotować nasz dom na kółkach i siebie do podróży? Podpowiadamy.
By prowadzić kampera, wystarczy mieć prawo jazdy kategorii B, ale pod warunkiem, że masa całkowita pojazdu nie przekracza 3,5 ton. Przy czym masa całkowita to masa własna pojazdu oraz całe jego wyposażenie, czyli dodatkowy sprzęt (np. rowery), zapasy żywności, zbiorniki na wodę... Przed wyruszeniem w trasę warto sprawdzić, czy nasz kamper ma ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie OC. Jeśli jedziemy naszym własnym autem, przed drogą dobrze jest wymienić olej, filtry, świece czy kable oraz naładować akumulator.
Kamper powinien mieć specjalny akumulator, który będzie dostarczał prąd podczas postoju, zapewniając nam ciepłą wodę, działającą lodówkę, ogrzewanie czy możliwość naładowania telefonu. Na polu kempingowym podłączamy się do prądu za pomocą przedłużacza. Jeśli jednak planujemy postoje „na dziko”, warto zaopatrzyć się w przetwornicę, specjalną stację zasilającą lub rozważyć zamontowanie na dachu kampera paneli solarnych.
Jeżeli zdecydujemy się na wynajem domu na kółkach, zapewne będziemy mieli w wypożyczalni do wyboru alkowę, półintegrę, intergrę lub campervan. Czym się różnią te rodzaje kamperów i który wybrać? Alkowę rozpoznamy po charakterystycznej nadbudówce nad kabiną kierowcy. To właśnie tam znajduje się dodatkowe miejsce do spania, pozwalające na podróże w większym składzie.
W alkowie może się zmieścić nawet siedem osób. Niestety, zwłaszcza w tak licznym towarzystwie, podróż będzie mnie komfortowa. Na dodatek będzie też droższa ze względu na większe zużycie paliwa. Alkowy są też wyższe od innego rodzaju kamperów, dlatego prowadząc je, należy zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu przez tunele czy pod mostami. Wysoki pojazd jest też bardziej podatny na boczne podmuchy, a to oznacza mniejszą stabilność na zakrętach.
Półintegra to kamper, w którym część mieszkalna jest częściowo zintegrowana z kabiną kierowcy. W takim domu na kółkach jest mniej miejsca do spania, za to można nim jechać trochę szybciej i bardziej ekonomicznie. W porównaniu do alkowy, półintegra pomieści mniej osób – zwykle ten rodzaj kamperów jest przystosowany do przewożenia 4-5 osób. Rozwiązaniem nierzadko spotykanym w półintegrach jest rozkładane lub podwieszane łóżko.
Integra, czyli kamper zintegrowany, to największy i często najdroższy rodzaj domu na kółkach. Cała bryła tego auta jest dostosowana do potrzeb i ergonomii wnętrza. Kabina kierowcy jest w pełni zintegrowana z częścią mieszkalną, a ściany boczne mają stałą szerokość na całej długości kampera. W integrach może zazwyczaj wygodnie nocować 4–5 osób. Integra to dość duży i zwykle bogato wyposażony samochód, co może wiązać się z jego większą masą. A to oznacza nie tylko trudniejsze manewrowanie w trakcie jazdy i większe zużycie paliwa, ale też czasem konieczność posiadania prawo jazdy kategorii C.
Campervan to po prostu zwykły samochód dostawczy przerobiony na dom na kółkach. Jest w nim mniej przestrzeni i wygód, ale za to łatwiej się go prowadzi, a jego eksploatacja jest bardziej ekonomiczna. Campervany są przeznaczone dla 2-4 osób, są zwykle wyposażone w stolik, przyłącze prądowe, mały aneks kuchenny, a czasem także rozkładany do góry dach. W campervanie nie znajdziemy ubikacji.
Część wypożyczalni wynajmuje kampery z dość bogatym wyposażeniem „ruchomym”, dzięki czemu nie musimy brać ze sobą na przykład pościeli, ręczników, naczyń czy składanych krzesełek ogrodowych do postawienia przed autem podczas postojów. W podróż kamperem warto jednak zabrać ze sobą jeszcze kilka rzeczy, które w znaczący sposób ułatwią i uprzyjemnią nam wakacje w drodze.