Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Zużycie paliwa z przyczepa –samochód ciągnący przyczepę kempingową

Zużycie paliwa

O ile rośnie spalanie przy ciągnięciu przyczepy kempingowej? Sprawdziliśmy, wynik może zaskoczyć

archiwum

Zużycie paliwa

O ile rośnie spalanie przy ciągnięciu przyczepy kempingowej? Sprawdziliśmy, wynik może zaskoczyć

Duża, ciężka przyczepa kempingowa na haku bez wątpienia podnosi zużycie paliwa – i to bardzo. Pokazuje to nasz test. Przy okazji sprawdziliśmy wpływ innych czynników na spalanie.

W przypadku przyczepy do ogromnego do dodatkowego  oporu powietrza dochodzi jeszcze dodatkowa masa.

W naszym teście prędkość jazdy była stała, przez to dodatkowe kilogramy nie wpływały w dużym stopniu na wynik, jednak w codziennej jeździe wzrost spalania przy ciągnięciu przyczepy może być jeszcze większy.

Ale nawet podczas przeprowadzonych przez nas prób poziom zużycia paliwa wzrósł niemal dwukrotnie. W długiej trasie oznacza to już sporo większy wydatek. Szczegóły prób opisujemy poniżej.

Próba odniesienia

test zuzycie paliwa przyczepa proba odniesienia

Pierwszy przejazd miał za zadanie ustalić poziom odniesienia. Testowe auto – Renault Grand Scenic 1.5 dCi/110 KM – wykonało serię przejazdów w gładkiej konfiguracji. Do uzyskanych w ten sposób wyników zużycia paliwa będziemy odnosili rezultaty w kolejnych próbach.

Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach

  • 80 km/h: 3,8 l/100 km
  • 90 km/h: 3,9 l/100 km
  • 120 km/h: 6,0 l/100 km

Wpływ przyczepy kempingowej

zuzycie paliwa przyczepa test

Próba posłużyła do określenia wpływu ciągnięcia przyczepy na zużycie paliwa. Test odbywał się przy jednej prędkości – 80 km/h, czyli dopuszczalnym limicie poruszania się zestawu. Nawet przy tak niskim tempie jazdy zużycie paliwa wzrosło drastycznie – niemal się podwoiło. W dodatku samochód poruszał się z ustaloną prędkością po płaskim terenie. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości, częste przyspieszanie czy jazda po pagórkowatym terenie przyniosą jeszcze większe różnice. Dodatkowa masa i duży opór powietrza to najlepsze recepty na podniesienie poziomu zużycia paliwa.

zuzycie paliwa zapinanie przyczepy

Po zapięciu przyczepy trzeba liczyć się co najmniej z podwojeniem spalania.

Zużycie paliwa przy 80 km/h

  • Bez przyczepy: 3,8 l/100 km
  • Z przyczepą: 7,5 l/100 km
  • Różnica: 97%

Wpływ innych czynników

Włączone światła

zuzycie paliwa swiatla

Przy okazji testu z wykorzystaniem przyczepy kempingowej sprawdziliśmy także wpływ innych czynników na zużycie paliwa (w tym przypadku auto jechało bez przyczepy).

Na początek porównaliśmy wyniki z włączonymi światłami dziennymi i mijania. W testowanym aucie zastosowano reflektory diodowe. W porównaniu do oporów ruchu, dodatkowy pobór mocy oświetlenia jest niewielki. Nie stwierdziliśmy żadnych różnic w uzyskiwanych rezultatach.

Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach

90 km/h

  • Bez świateł: 3,9 l/100 km
  • Ze światłami: 3,9 l/100 km
  • Różnica: 0%

120 km/h

  • Bez świateł: 6,0 l/100 km
  • Ze światłami: 6,0 l/100 km
  • Różnica: 0%

Włączona klimatyzacja

zuzycie paliwa klimatyzacja

Testowe Renault Grand Scenic okazało się wyjątkowo oszczędnym autem, a włączenie klimatyzacji nie wpływało  na zużycie paliwa. Charakter pracy klimatyzacji sprawia, że pobiera ona stałą ilość paliwa w czasie – wynika z tego, że im szybciej jedziemy, tym oólnie mniejszy jest jej udział w ogólnym spalaniu.

Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach

90 km/h

  • Bez klimatyzacji: 3,9 l/100 km
  • Z klimatyzacją: 3,9 l/100 km
  • Różnica: 0%

120 km/h

  • Bez klimatyzacji: 6,0 l/100 km
  • Z klimatyzacją: 6,0 l/100 km
  • Różnica: 0%

Obniżone ciśnienie opon

zuzycie paliwa cisnienie

Sprawdziliśmy także wpływ obniżenia ciśnienia w oponach. Zwiększenie oporów ruchu wywołane niedopompowanym ogumieniem jest z grubsza niezależne od prędkości jazdy. Ilość zmarnowanego paliwa zależy zatem od czasu podróży – im wolniej jedziemy, tym udział takich strat jest większy.

Wpływ na zużycie paliwa nie jest może gigantyczny, pamiętać jednak należy o innych problemach – zmniejszeniu trwałości ogumienia czy pogorszeniu bezpieczeństwa.

Zmierzone zużycie przy różnych prędkościach

90 km/h

  • Ciśnienie 2,5 bara: 3,9 l/100 km
  • Ciśnienie 1,7 bara: 4,1 l/100 km
  • Różnica: 5%

120 km/h

  • Ciśnienie 2,5 bara: 6,0 l/100 km
  • Ciśnienie 1,7 bara: 6,2 l/100 km
  • Różnica: 3%

PODSUMOWANIE

Z przyczepą zapomnij o oszczędnej jeździe. Nawet przepisowa, stabilna jazda z przyczepą kempingową bardzo oszczędnym autem przekłada się na drastyczne zwiększenie spalania. Trzeba się liczyć co najmniej z podwojeniem wydatków na paliwo.

Inne czynniki mają niewielki pływ na zużycie paliwa, ale zaburzenie ich poprawnych warunków pracy wpływa na ograniczenie trwałości elementów lub ograniczenie bezpieczeństwa jazdy.

Czytaj także