Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo S40 II

Volvo C30/S40 II/V50

Volvo C30/S40 II/V50

Bazujący na Focusie II kompakt o czterech różnych obliczach. W droższych wersjach kusi wykończeniem i mocą silników.

  • Lata produkcji: 2003-2012
  • Silniki: benz. 1.6-2.5 (100-230 KM), diesle 1.6-2.4 (109-180 KM)
  • Wersje: htb 3d, sed, kmb, cc
  • Długość/rozstaw osi: 425-452/264 cm, szerokość/wysokość: 177-178/145-146 cm, bagażnik: C30 251-894 l, S40 404 l, V50 415-1307 l, C70 200-400 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Rodzina kompaktowych Volvo nie zachwyca przestronnością wnętrz czy pojemnościami bagażników, rekompensuje to jednak jakością materiałów wykończeniowych czy ich odpornością na zużycie, a także eleganckim wzornictwem. W końcu aspiracje do segmentu premium zobowiązują. Zwykle im mocniejszy silnik, tym lepsze wyposażenie.

Volvo-C30-S40-II-V50_3a

Minimalistyczny kokpit wykończono dobrymi materiałami. Za konsolą środkową znajduje się mała wnęka.

SILNIKI

Na rynku wtórnym dominują auta z silnikami spotykanymi też w Fordzie Focusie II, Mazdzie 3 czy autach koncernu PSA (diesle). To efekt stawek podatku akcyzowego. Trwałe jednostki Volvo mają pięć cylindrów i 2,4-2,5 l, więc opłacalność ich importu jest niewielka. Wyjątkiem jest pięciocylindrowy diesel 2.0 (pojawił się pod koniec 2009 r.). Uchodzi jednak za mniej trwały od legendarnych już diesli 2.4 D5.

AWARYJNOŚĆ

Najwięcej dodatkowych kosztów generują mało trwałe automatyczne skrzynie.

KOSZTY

Dzięki pokrewieństwom z Focusem łatwo o części zamienne do popularnych wersji, co ogranicza koszty utrzymania.

SYTUACJA RYNKOWA

Rynek wtórny zalały tanie i mocno zużyte auta. Nie polecamy ich. Lepiej za taką samą kwotę kupić Focusa II, który będzie w lepszym stanie. Ewentualnie dołożyć do lepiej wyposażonego Volvo. Najłatwiej o kombi (ponad 700 ofert). C30 i S40 mają po ok. 250 ogłoszeń. Na nabywców czeka też 50 sztuk C70.

Volvo-V50_2

WARTO WIEDZIEĆ

Rodzinę kompaktowych Volvo nowej generacji tworzyły modele C30 (3-drzwiowy hatchback), S40 (sedan) i V50 (kombi). Ich bliskim, ale wyżej pozycjonowanym krewnym było coupe-cabrio C70. Auta miały niemal identyczne wnętrza i kluczowe rozwiązania mechaniczne.

Niektóre elementy podwoziowe można dopasować z Focusa II, a z aut PSA osprzęt diesli 1.6/2.0, co ogranicza wydatki serwisowe i ułatwia zakup podzespołów.

CENY

7000 zł – Ubogo wyposażone diesle, które przejeździły ponad 300 tys. km lub brały udział w wypadkach.
17 000 zł – Optymalny budżet, który pozwoli na przebieranie w ofertach (raczej aut ze słabszymi silnikami).
38 000 zł – Zadbane i mało wyeksploatowane C30/S40/V50 z mocniejszymi silnikami. C70 kosztują 20-50 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 1.8 2.0 2.4 1.6 D 2.0 D 2.4 D
Pojemność skokowa 1596 cm3 1798 cm3 1999 cm3 2435 cm3 1560 cm3 1997 cm3 2400 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 100 KM 125 KM 145 KM 170 KM 109 KM 136 KM 180 KM
Maks. moment obr. 150 Nm 165 Nm 185 Nm 230 Nm 240 Nm 320 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,9 s 10,9 s 9,5 s 8,2 s 11,4 s 9,4 s 7,9 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 210 km/h 220 km/h 190 km/h 205 km/h 225 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,1 l/100 km 7,3 l/100 km 7,4 l/100 km 8,5 l/100 km 4,9 l/100 km 5,7 l/100 km 6,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2003 premiera Volvo S40 II
2004 ofertę uzupełnia kombi V50
2005 debiutuje coupe-cabrio C70 (do 2013 r.)
2006 wprowadzenie hatchbacka C30
2007 modernizacja
2010 odświeżenie palety silników
2012 premiera nowego Volvo V40.

Volvo-C30_5

Volvo C30 ma tylko cztery miejsca.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie automatycznych skrzyń Aisin
    Skrzynia jest względnie trwała, gdy miała wymieniany olej, a kierowca nie „katował” auta.
    Koszt naprawy: od 5000 zł
  • Przeciętna trwałość kół pasowych diesli
    Do typowych awarii (turbo, DPF, wtryskiwacze, „dwumasa” ) dochodzi zużycie koła pasowego.
    Koszt wymiany: od 400 zł
  • Niska trwałość stacyjek
    W wielu samochodach stacyjka była przynajmniej raz wymieniana.
    Koszt naprawy: od 400 zł
  • Problemy z „elektryką” konsoli środkowej
    Jeżeli przestaną działać przyciski, od naprawy konsoli tańszy może okazać się zakup innej.
    Używana konsola: od 100 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Komfort jazdy, wyciszenie, bezpieczeństwo.
+ Mnogość wersji, dostęp do zamienników.

- Ograniczona przestronność wnętrza.
- Niska trwałość automatów i koszty ich napraw.
- Prowadzenie gorsze niż w Focusie czy Mazdzie – nawet w najmocniejszych wersjach.

Volvo-S40-II_4

Na tle innych kompaktów bagażniki są rozczarowująco mało pakowne.

WARTO KUPIĆ

Dobrze wyposażone auto z fenomenalnie brzmiącym silnikiem 2.4 R5 (świetny do LPG) lub dieslem 1.6/2.0 od grupy PSA.

UWAŻAJ NA

Wysoki przebieg, brak historii serwisowej i automatyczna skrzynia to kombinacja, która może okazać się bardzo kosztowna.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 3/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 5/6

SUMA 17/24 pkt

Czytaj także