Bazujący na Focusie II kompakt o czterech różnych obliczach. W droższych wersjach kusi wykończeniem i mocą silników.
Rodzina kompaktowych Volvo nie zachwyca przestronnością wnętrz czy pojemnościami bagażników, rekompensuje to jednak jakością materiałów wykończeniowych czy ich odpornością na zużycie, a także eleganckim wzornictwem. W końcu aspiracje do segmentu premium zobowiązują. Zwykle im mocniejszy silnik, tym lepsze wyposażenie.
Na rynku wtórnym dominują auta z silnikami spotykanymi też w Fordzie Focusie II, Mazdzie 3 czy autach koncernu PSA (diesle). To efekt stawek podatku akcyzowego. Trwałe jednostki Volvo mają pięć cylindrów i 2,4-2,5 l, więc opłacalność ich importu jest niewielka. Wyjątkiem jest pięciocylindrowy diesel 2.0 (pojawił się pod koniec 2009 r.). Uchodzi jednak za mniej trwały od legendarnych już diesli 2.4 D5.
Najwięcej dodatkowych kosztów generują mało trwałe automatyczne skrzynie.
Dzięki pokrewieństwom z Focusem łatwo o części zamienne do popularnych wersji, co ogranicza koszty utrzymania.
Rynek wtórny zalały tanie i mocno zużyte auta. Nie polecamy ich. Lepiej za taką samą kwotę kupić Focusa II, który będzie w lepszym stanie. Ewentualnie dołożyć do lepiej wyposażonego Volvo. Najłatwiej o kombi (ponad 700 ofert). C30 i S40 mają po ok. 250 ogłoszeń. Na nabywców czeka też 50 sztuk C70.
Rodzinę kompaktowych Volvo nowej generacji tworzyły modele C30 (3-drzwiowy hatchback), S40 (sedan) i V50 (kombi). Ich bliskim, ale wyżej pozycjonowanym krewnym było coupe-cabrio C70. Auta miały niemal identyczne wnętrza i kluczowe rozwiązania mechaniczne.
Niektóre elementy podwoziowe można dopasować z Focusa II, a z aut PSA osprzęt diesli 1.6/2.0, co ogranicza wydatki serwisowe i ułatwia zakup podzespołów.
7000 zł – Ubogo wyposażone diesle, które przejeździły ponad 300 tys. km lub brały udział w wypadkach.
17 000 zł – Optymalny budżet, który pozwoli na przebieranie w ofertach (raczej aut ze słabszymi silnikami).
38 000 zł – Zadbane i mało wyeksploatowane C30/S40/V50 z mocniejszymi silnikami. C70 kosztują 20-50 tys. zł.
SILNIK | 1.6 | 1.8 | 2.0 | 2.4 | 1.6 D | 2.0 D | 2.4 D |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1596 cm3 | 1798 cm3 | 1999 cm3 | 2435 cm3 | 1560 cm3 | 1997 cm3 | 2400 cm3 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 100 KM | 125 KM | 145 KM | 170 KM | 109 KM | 136 KM | 180 KM |
Maks. moment obr. | 150 Nm | 165 Nm | 185 Nm | 230 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 400 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,9 s | 10,9 s | 9,5 s | 8,2 s | 11,4 s | 9,4 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 190 km/h | 205 km/h | 225 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,1 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,5 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,2 l/100 km |
2003 premiera Volvo S40 II
2004 ofertę uzupełnia kombi V50
2005 debiutuje coupe-cabrio C70 (do 2013 r.)
2006 wprowadzenie hatchbacka C30
2007 modernizacja
2010 odświeżenie palety silników
2012 premiera nowego Volvo V40.
+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Komfort jazdy, wyciszenie, bezpieczeństwo.
+ Mnogość wersji, dostęp do zamienników.
- Ograniczona przestronność wnętrza.
- Niska trwałość automatów i koszty ich napraw.
- Prowadzenie gorsze niż w Focusie czy Mazdzie – nawet w najmocniejszych wersjach.
Dobrze wyposażone auto z fenomenalnie brzmiącym silnikiem 2.4 R5 (świetny do LPG) lub dieslem 1.6/2.0 od grupy PSA.
Wysoki przebieg, brak historii serwisowej i automatyczna skrzynia to kombinacja, która może okazać się bardzo kosztowna.
Funkcjonalność 3/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 5/6
SUMA 17/24 pkt