Kompaktowe sedany to wymierający gatunek. Podobnie jak silniki bez turbo i elektrycznego wsparcia. Testowany Hyundai Elantra dostępny jest tylko na wybranych rynkach europejskich, w tym polskim. Sprawdzamy wersję z wolnossącą jednostką 1.6 MPI połączoną z manualną skrzynią biegów.
Malejąca popularność kompaktowych sedanów w Europie sprawiła, że większość producentów postanowiła z nich zrezygnować. Na szczęście są jeszcze tacy, którzy je oferują. W końcu nie każdy chce hatchbacka, kombi czy SUV-a.
Jedną z takich marek jest Hyundai, który na kilku rynkach naszego kontynentu sprzedaje najnowszą generację Elantry. Warto zauważyć, że niechęć do sedanów to europejska specjalność. Dane dotyczące sprzedaży na świecie w ubiegłym roku pokazują bowiem, że Elantra była... trzecim najpopularniejszym kompaktem w ogóle, za Corollą oraz Civikiem, a wyprzedzając m.in. Volkswagena Golfa (dane Focus2Move).
Siódma, pokazana w 2020 r. generacja Elantry robi znakomite wrażenie – prezentuje się okazale i atrakcyjnie. Jest przy tym autem postawnym, mierzącym 465 cm.
Bardzo pozytywne odczucia budzi także wnętrze Elantry. Deskę rozdzielczą zaprojektowano z rozmachem, ale jednocześnie postawiono na łatwość obsługi. Mimo zastosowania dotykowego ekranu pozostawiono tradycyjny panel klimatyzacji, którego przyciski i pokrętła znajdują się dosłownie pod ręką. Pod wspomnianym ekranem umieszczono fizyczne przyciski do uruchamiania najczęściej używanych funkcji.
Sam wyświetlacz jest dobrej jakości i wystarczająco szybko reaguje na dotyk, a menu systemu multimedialnego oraz ustawień wielu funkcji samochodu są czytelne i łatwe w nawigowaniu.
Przestronność kabiny jest bardzo dobra. Na szczególne uznanie zasługuje ilość miejsca na nogi z tyłu. Niestety opadający dach ogranicza wyraźnie przestrzeń na głowy.
Bagażnik ma sporą, wynoszącą 474 l pojemność. Niestety wygodę korzystania utrudnia niewysoki otwór ładunkowy (sięganie w głąb bagażnika jest naprawdę niewygodne), a także wnikające do wnętrza zawiasy.
Do napędu Elantry stosowany jest benzynowy wolnossący silnik 1.6 o mocy 123 KM. Pracuje bardzo kulturalnie, ale zapewnia autu tylko przeciętne osiągi.
Dane techniczne | Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 123 KM/6300 |
Maks. moment obrotowy | 153 Nm/4500 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 465/183/143 cm |
Rozstaw osi | 272 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Masa/ładowność | 1190/530 kg |
Pojemność bagażnika | 474 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 47 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,2 l/100 km |
Zasięg | 750 km |
Cena wersji podstawowej | 86 900 zł |
Cena wersji Executive | 119 900 zł |
Niemal 11 s do „setki” nie jest wprawdzie powodem do specjalnego narzekania, ale nie najlepsza elastyczność zmusza do częstego sięgania do dźwigni i redukowania biegów (poza manualną skrzynią dostępna jest też CVT). Ważne zatem, że przekładnia pracuje lekko i bardzo precyzyjnie.
Na uznanie zasługują też dobre wyciszenie odgłosów pracy jednostki napędowej, a także niewielkie zużycie paliwa – nawet podczas jazdy autostradowej (przy 140 km/h wynosi 6,8 l/100 km).
Dane testowe | |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Elastyczność 60-100 (4. bieg) | 9,8 s |
Elastyczność 80-120 (6. bieg) | 19,7 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,6 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,8 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,8 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,5 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,5 |
Testowe zużycie paliwa (miasto, trasa, cykl mieszany) | 7,8/4,9/6,4 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 730 km |
Elantra ma sensownie skalkulowaną cenę. Podstawowa wersja kosztuje 86 900 zł, środkowa 99 900 zł, natomiast topowa, bardzo bogato wyposażona – 119 900 zł.
Hyundai Elantra to interesujące auto – przestronne, wygodne i niezbyt drogie. Silnik jest oszczędny i nie zachęca do szybkiej jazdy.