Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive – przód i bok w ruchu

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT – TEST

archiwum/Motor

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT – TEST

Kompaktowe sedany to wymierający gatunek. Podobnie jak silniki bez turbo i elektrycznego wsparcia. Testowany Hyundai Elantra dostępny jest tylko na wybranych rynkach europejskich, w tym polskim. Sprawdzamy wersję z wolnossącą jednostką 1.6 MPI połączoną z manualną skrzynią biegów.

Malejąca popularność kompaktowych sedanów w Europie sprawiła, że większość producentów postanowiła z nich zrezygnować. Na szczęście są jeszcze tacy, którzy je oferują. W końcu nie każdy chce hatchbacka, kombi czy SUV-a.

Jedną z takich marek jest Hyundai, który na kilku rynkach naszego kontynentu sprzedaje najnowszą generację Elantry. Warto zauważyć, że niechęć do sedanów to europejska specjalność. Dane dotyczące sprzedaży na świecie w ubiegłym roku pokazują bowiem, że Elantra była... trzecim najpopularniejszym kompaktem w ogóle, za Corollą oraz Civikiem, a wyprzedzając m.in. Volkswagena Golfa (dane Focus2Move).

Nadwozie: świetna prezencja

Siódma, pokazana w 2020 r. generacja Elantry robi znakomite wrażenie – prezentuje się okazale i atrakcyjnie. Jest przy tym autem postawnym, mierzącym 465 cm.

Bardzo pozytywne odczucia budzi także wnętrze Elantry. Deskę rozdzielczą zaprojektowano z rozmachem, ale jednocześnie postawiono na łatwość obsługi. Mimo zastosowania dotykowego ekranu pozostawiono tradycyjny panel klimatyzacji, którego przyciski i pokrętła znajdują się dosłownie pod ręką. Pod wspomnianym ekranem umieszczono fizyczne przyciski do uruchamiania najczęściej używanych funkcji.

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive  – deska rozdzelcza
Cyfrowe wskaźniki mają cztery tryby wyświetlania. Materiały wykończeniowe są niezłe, ale w większości twarde. Niektóre plastiki, jak np. uchwyt na konsoli środkowej, niestety skrzypią. 
Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive –  przycisk ogrzewania kierownicy

Od środkowej wersji seryjna jest m.in. podgrzewana kierownica.

Sam wyświetlacz jest dobrej jakości i wystarczająco szybko reaguje na dotyk, a menu systemu multimedialnego oraz ustawień wielu funkcji samochodu są czytelne i łatwe w nawigowaniu. 

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive – ekran systemu multimedialnego

System multimedialny z 10,25-calowym ekranem obsługuje zarówno Apple CarPlay, jak i Android Auto. 

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive – systemy wsparcia kierowcy

Wyższe wersje wyposażenia mają sporo systemów wsparcia kierowcy, w tym m.in. aktywnego asystenta pasa.

Przestronność kabiny jest bardzo dobra. Na szczególne uznanie zasługuje ilość miejsca na nogi z tyłu. Niestety opadający dach ogranicza wyraźnie przestrzeń na głowy. 

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive – fotele z przodu

Fotel kierowcy w wersji Executive jest „elektryczny”.

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive  – przycisk podgrzewania foteli
Przednie siedzenia i zewnętrzne miejsca kanapy są podgrzewane. 
Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive – kanapa z tyłu z pasażerem

Kanapa okazuje się wygodna. Na kolana jest bardzo dużo miejsca, na stopy wystarczająco, ale nad głową może go zabraknąć wysokim pasażerom.

Bagażnik ma sporą, wynoszącą 474 l pojemność. Niestety wygodę korzystania utrudnia niewysoki otwór ładunkowy (sięganie w głąb bagażnika jest naprawdę niewygodne), a także wnikające do wnętrza zawiasy.

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive – bagażnik z walizką w środku
Pakowanie twardych walizek utrudniają wnikające do wnętrza zawiasy. 
Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive – bagażnik ze złożonym oparciem kanapy

Oparcia składa się od strony bagażnika.

Silnik: bez turbo i elektryfikacji

Do napędu Elantry stosowany jest benzynowy wolnossący silnik 1.6 o mocy 123 KM. Pracuje bardzo kulturalnie, ale zapewnia autu tylko przeciętne osiągi.

Dane techniczne Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT
Silnik  benzynowy
Pojemność skokowa 1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 123 KM/6300
Maks. moment obrotowy 153 Nm/4500
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 465/183/143 cm
Rozstaw osi 272 cm
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność 1190/530 kg
Pojemność bagażnika  474 l
Pojemność zbiornika paliwa 47 l (Pb 95)
Opony 225/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,2 l/100 km
Zasięg 750 km
Cena wersji podstawowej 86 900 zł
Cena wersji Executive 119 900 zł

Niemal 11 s do „setki” nie jest wprawdzie powodem do specjalnego narzekania, ale nie najlepsza elastyczność zmusza do częstego sięgania do dźwigni i redukowania biegów (poza manualną skrzynią dostępna jest też CVT). Ważne zatem, że przekładnia pracuje lekko i bardzo precyzyjnie.

Na uznanie zasługują też dobre wyciszenie odgłosów pracy jednostki napędowej, a także niewielkie zużycie paliwa – nawet podczas jazdy autostradowej (przy 140 km/h wynosi 6,8 l/100 km).

Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Elastyczność 60-100 (4. bieg) 9,8 s
Elastyczność 80-120 (6. bieg) 19,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5
Testowe zużycie paliwa (miasto, trasa, cykl mieszany) 7,8/4,9/6,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 730 km

Elantra ma sensownie skalkulowaną cenę. Podstawowa wersja kosztuje 86 900 zł, środkowa 99 900 zł, natomiast topowa, bardzo bogato wyposażona – 119 900 zł.

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive – przód i bok w ruchu na drodze asflatowej w lesie

W wersji Executive standardem są m.in. diodowe reflektory oraz 17-calowe aluminiowe obręcze.

Hyundai Elantra 1.6 MPI 6MT Executive – test: podsumowanie

  • dużo miejsca, spory bagażnik, dobre wyciszenie, wysoki komfort jazdy
  • mały otwór ładunkowy bagażnika, nie najlepsza elastyczność silnika

Hyundai Elantra to interesujące auto – przestronne, wygodne i niezbyt drogie. Silnik jest oszczędny i nie zachęca do szybkiej jazdy.

Czytaj także