Niedawno praktycznie każdy producent miał w ofercie przynajmniej jednego sedana. Ustąpiły one jednak pola crossoverom i SUV-om. Używane sedany popularnych marek zasługują jednak na uwagę. To często solidne, praktyczne i niedrogie auta. W naszym zestawieniu – 19 wartych rozważenia propozycji (w tym jedna, którą zamieszczamy jako swoistą przestrogę).
W przypadku niektórych typów nadwozia granice ich występowania można nakreślić dosłownie na mapie. Jest tak chociażby z sedanami popularnych marek, które do dzisiaj są popularne we wschodniej i centralnej Azji oraz na Bliskim Wschodzie – nieprzypadkowo fabryki wybranych modeli ulokowano w Turcji.
Polska jest swoistym geograficznym buforem dla takich aut – niektórych nie oferowano na zachód od Odry lub miało to charakter krótkotrwałego i niezbyt udanego eksperymentu. U nas sedany popularnych marek miały swoją chwilę świetności na przełomie wieków – małe limuzyny uchodziły za eleganckie i funkcjonalne, z racji nierzadko wielkiego bagażnika.
Z czasem uwaga klientów zwróciła się ku innym modelom lub wersjom hatchback czy kombi. Nie oznacza to, że sedany popularnych marek z miejsca zostały wyparte z rynku. Wiele firm jeszcze do niedawna miało w ofercie takie samochody. Mechanicznie bazują na autach miejskich, kompaktowych lub klasy średniej, więc ich naprawy nie stanowią problemu – nie brakuje zamienników czy używanych części. Plusem jest też zaznajomienie serwisów z budową pojazdów – nie naprawiają więc ich metodą prób i błędów.
Gasnące zainteresowanie sedanami popularnych marek może się okazać sprzymierzeńcem kupującego – powinno pozwolić na zakup pojazdu na korzystniejszych warunkach niż modnego crossovera czy SUV-a. Nierzadko transakcja będzie dotyczyła samochodu pochodzącego z prywatnych rąk i od nowości mającego jednego lub dwóch właścicieli. Floty wykazywały umiarkowane zainteresowanie takimi sedanami, podobnie jak miłośnicy dynamicznej jazdy, co przekłada się na stan pojazdów.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1796 cm3, moc: 141 KM, maksymalny moment obrotowy: 176 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km
W Europie Chevrolet miał pełnić rolę budżetowej marki koncernu General Motors, która dzieliła komponenty z Oplem. Cruze jest więc spokrewniony z Astrą. To dobra wiadomość – po blisko dekadzie od wycofania się Chevroleta z Europy wciąż można z łatwością dokupić podstawowe części eksploatacyjne.
Co równie ważne, Cruze nie sprawia wrażenia samochodu wybitnie taniego. Oczywiście nie brakuje w nim twardych plastików, ale widać też, że projektanci wnętrza walczyli o estetykę kabiny – front deski rozdzielczej obito tkaniną, co jest rozwiązaniem dopiero teraz zyskującym na popularności. Z palety silników polecamy jednostki benzynowe – 1.4 Turbo doskonale pracuje na gazie, a 1.6/1.8 są niezbyt szybkie, ale trwałe (LPG najlepiej sprawdza się w 1.8 ze wzmocnionymi gniazdami zaworowymi). Dość kosztowne problemy może sprawić ręczna skrzynia M32 ze słabymi łożyskami.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 206 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km
4,5-metrowy sedan został zbudowany na bazie Fiata Grande Punto. Ma 500-litrowy bagażnik i paletę udanych silników – benzynowych, doskonale pracujących na LPG 1.4 i 1.4 T-Jet oraz oszczędnych i trwałych diesli 1.3 i 1.6. Odradzamy egzemplarze ze zautomatyzowaną skrzynią Dualogic – jest dość skomplikowana w serwisowaniu. W dieslu 1.3 warto zwrócić uwagę na hałaśliwość łańcucha rozrządu i pracę sprzęgła. Z kolei w 1.6 szczelność traci uszczelka smoka olejowego.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 95 KM, maksymalny moment obrotowy: 127 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km
44 900 zł – tak niewiele kosztowało Tipo w chwili debiutu. W 2018 r. bazową wersję 1.4 16V z sześciobiegową skrzynią wciąż można było kupić za 48 tys. zł. Kompaktowy sedan Fiata zyskał uznanie osób poszukującego taniego auta z solidną mechaniką, a także przewoźników osób.
W przeciwieństwie do części konkurentów nie powstał w wyniku zwiększenia rozstawu w miejskim aucie i doklejenia do niego bagażnika. Dzięki temu proporcje nadwozia nie wyglądają na zaburzone, a wnętrze jest szerokie. Budżetowy charakter modelu nie przeszkodził w zaprojektowaniu estetycznie wyglądającej kabiny (jakość materiałów nie jest oczywiście wybitna).
Na przestrzeni lat Tipo dało się poznać jako bardzo solidny model, który dobrze znosi upływ kilometrów – dużo bardziej prawdopodobne od poważnej awarii silnika są defekty jego osprzętu czy spalanie oleju.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1596 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 150 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km
Pierwsze trzy generacje Focusa były dostępne w wersji sedan. Są umiarkowanie popularne na rynku wtórnym, ale warto ich szukać, bo nierzadko okazują się znacznie mniej zużyte od taniego Mondeo (zwłaszcza Mk3). W przypadku Focusa II największym problemem staje się korozja. Tylne wielowahaczowe zawieszenie jest dość drogie w naprawach. Odradzamy auta z instalacjami LPG.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 215 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s, średnie zużycie paliwa: 4,2 l/100 km
Przestronne, dobrze wykończone i przyjemne w prowadzeniu Mondeo trzyma cenę. Na rynku nie brakuje aut z polskich salonów. Polecamy diesla z ręczną skrzynią. Niezłym wyborem będzie też Mondeo Mk4, ale na rynku jest coraz więcej mocno wyeksploatowanych egzemplarzy.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1799 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 174 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s, średnie zuycie paliwa: 6,7 l/100 km
Produkowany w Turcji sedan istotnie różni się od równolegle oferowanego Civica „UFO”. Ma dłuższe i niższe nadwozie, wielowahaczowe tylne zawieszenie, był dostępny także jako hybryda 1.3 IMA. Cechy wspólne to trwały i oszczędny przy spokojnej jeździe silnik 1.8, wysoka trwałość i problemy z korozją.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1591 cm3, moc: 132 KM, maksymalny moment obrotowy: 158 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km
Model kierowany raczej od odbiorców z Azji był oferowany na wybranych rynkach Europy, w tym polskim. Mechanicznie Elantra jest blisko spokrewniona z Hyundaiem i30, więc ewentualne naprawy nie będą wyzwaniem. Tym bardziej że dość prosta mechanika okazuje się trwała.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1396 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 137 Nm, prędkość maksymalna: 187 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Problemem wielu małych sedanów były zaburzone proporcje nadwozia. Zespół pracujący nad trójbryłowym Rio stanął na wysokości zadania. 4,36-metrowe auto powstało na bazie jednego z bardziej przestronnych miejskich modeli. Rio sedan może więc pełnić rolę małej limuzyny dla rodziny.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 105 KM, maksymalny moment obrotowy: 145 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km
Mechanicznie kompaktowa Mazda 3 jest spokrewniona z Fordem Focusem II oraz Volvo S40 II. Za sprawą inaczej zestrojonego układu jezdnego zapewnia większą dawkę radości z jazdy.
Za modelem przemawia także efektowny wygląd nadwozia i wnętrza. Mazda nie zawodzi w kwestii jednostek napędowych – benzynowe silniki 1.6/2.0 są bardzo trwałe (niestety czasem spalają znaczne ilości oleju z powodu zapieczonych pierścieni tłokowych). Diesel 1.6 był dostarczany przez koncern PSA. To oszczędna i trwała jednostka, która przy wysokich przebiegach może wymagać napraw osprzętu. Niezbyt rozbudowana elektronika nie generuje problemów.
Podobnie jak w innych Mazdach największym problemem jest korozja, która atakuje kolejne elementy podwozia. Polecamy wnikliwą kontrolę przedzakupową, a później ewentualne zabezpieczenie antykorozyjne.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1999 cm3, moc: 147 KM, maksymalny moment obrotowy: 184 Nm, prędkość maksymalna: 212 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km
Model trafił do zestawienia jako swoista przestroga. Używane Mazdy z benzynowymi silnikami cieszą się dobrymi opiniami, co przekłada się na ich wysokie ceny ofertowe. W przypadku „szóstki” można trafić na felerny egzemplarz – na rynku wtórnym nie brakuje samochodów z mocno skorodowanymi elementami podwozia, a do tego palącymi duże ilości oleju. Zakup polecamy warunkowo – po wnikliwym sprawdzeniu, a najlepiej auta, które jest nam znane.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1398 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 130 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
W ofercie Opla nie brakuje sedanów – dostępność Vectry, Insignii i Astry sprawia, że każdy nabywca będzie w stanie dopasować auto do własnych potrzeb i budżetu zakupowego. Optymalną propozycją dla większości kupujących może się okazać produkowana w Gliwicach Astra J. Atrakcyjna linia nadwozia kryje przestronne wnętrze i paletę sprawdzonych silników.
Plusem Astry jest pochodzenie – nie brakuje zadbanych egzemplarzy z prywatnych rąk. Benzynowe silniki 1.4 bardzo dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Większe jednostki nie mają hydraulicznych popychaczy luzów zaworowych, więc średnio nadają się do zasilania LPG. Są jednak trwałe.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1587 cm3, moc: 115 KM, maksymalny moment obrotowy: 150 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km
„Bliźniak” Citroena C-Elysee nie jest specjalnie urodziwy z zewnątrz, ale jak na budżetowy model ma nieźle wykończone wnętrze. Do tego montowano w nim stary konstrukcyjnie silnik 1.6, który bardzo dobrze pracuje na LPG. Na wysoką notę zasługują też oszczędne i trwałe diesle 1.6 (92-100 KM).
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
W kwestii relacji ceny do wieku, wyposażenia i stanu technicznego Peugeot 508 ma niewielu rywali. Auto broni się także przestronnym i bardzo dobrze wykończonym wnętrzem. Zapewnia też wysoki komfort jazdy, a do tego zostało dobrze zabezpieczone przed korozją.
Głównym minusem modelu są silniki benzynowe – jednostki 1.6 VTi/THP z rodziny Prince, które mają problemy z trwałością rozrządu, a w doładowanej wersji THP z bezpośrednim wtryskiem także z odkładaniem się nagaru i spalaniem oleju.
Stan rzeczy z nawiązką rekompensują doskonałe diesle. Dopracowana elektronika nie sprawia przesadnie dużo problemów. Odradzamy wersję hybrydową i zautomatyzowane skrzynie – oba rozwiązania niepotrzebnie komplikują konstrukcję auta i utrudniają naprawy.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 151 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,7 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km
Produkowane w Turcji Renault Fluence to z technicznego punktu widzenia Megane III w wersji sedan. Wydłużony do 2,7 m rozstaw osi sprawił, że w kabinie miejsca jest pod dostatkiem. Podstawowy benzynowy silnik 1.6 bardzo dobrze pracuje na LPG. Alternatywnego paliwa nie polecamy natomiast do jednostki 2.0 z palety Nissana (łączono ją wyłącznie ze skrzynią CVT). Dostępne były też oszczędne diesle 1.5 dCi (85-110 KM) oraz wyraźnie dynamiczniejszy 1.6 dCi (130 KM).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 132 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km
Mimo wysokich cen ofertowych paradoksalnie jest to jeden z... najmniej udanych modeli w całym zestawieniu. Wszystko przez korozję, która w pozornie „zdrowym” aucie mogła już dokonać sporego spustoszenia w podwoziu. Przed zakupem Corollę trzeba koniecznie obejrzeć na podnośniku. Z palety silników polecamy oszczędnego i trwałego diesla 1.4 D-4D oraz wprowadzony po modernizacji benzynowy silnik 1.6 Valvematic, który nie pali oleju jak starsze jednostki VVT-i.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 132 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
Toyota wyciągnęła wnioski z popełnionych błędów i znacząco udoskonaliła Corollę. Jedenasta odsłona w wersji sedan jest na tyle przestronna, że pod znakiem zapytania stawia sensowność szukania większego Avensisa. Wciąż można polecić udane silniki 1.6 Valvematic oraz diesla 1.4 D-4D. Szkoda, że w gamie zabrakło hybrydy, dostępnej w równolegle oferowanym Aurisie II.
Bezwypadkowe i należycie serwisowane auta są w zasadzie bezawaryjne. Poważniejsze problemy z korozją nie występują. Ponarzekać można natomiast na niezbyt odporne na zużycie materiały w kabinie – ich stan nie musi świadczyć o wysokim przebiegu danego auta.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1984 cm3, moc: 115 KM, maksymalny moment obrotowy: 172 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km
Mimo że Bora jest bliźniacza z Golfem IV, VW pozycjonował ją nieco wyżej, co przekładało się na nieco lepsze wykończenie i wyposażenie. Klienci chętniej wybierali mocniejsze silniki. Bora doczekała się też wersji kombi. Plusy za odporność nadwozia na rdzę, prostą budowę i bazę części zamiennych.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1595 cm3, moc: 102 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 186 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km
Limuzyna bazująca na Golfie V bardzo dobrze sprzedawała się w Ameryce – powierzenie produkcji fabryce w Meksyku nie było dziełem przypadku. Najlepszym źródłem mocy są trwałe i oszczędne diesle z common railem – 1.6/2.0 oraz benzynowy 1.6 8V. Najbardziej ryzykowne to 1.4 TSI i 2.0 TDI PD.
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
Premiera auta miała miejsce na nowojorskim Times Square – wyraźnie widać, ze sprzedażą na jakim rynku wiązano największe nadzieje.
Jetta trafiła do Europy. Nie była złą propozycją. Wręcz przeciwnie – zwłaszcza po modernizacji z 2014 r., która przyniosła wnętrze nawiązujące do Golfa VII oraz stosowane w nim silniki – w tym zrywne, oszczędne, a do tego trwałe 1.4 TSI EA211 z paskiem rozrządu. W gamie nie zabrakło też udanych diesli 1.6/2.0 TDI CR.
Przy wysokich przebiegach, podobnie jak w innych modelach Volkswagena, spore koszty serwisowe potrafią wygenerować skrzynie DSG. Jednostki 1.2/1.4 TSI EA111 (do 2014 r.) mają problemy z napędem rozrządu. Z kolei 2.0 TSI z początkowego okresu produkcji potrafi spalać duże ilości oleju.
Przedstawiliśmy jedynie część palety sedanów popularnych marek, co jednak wystarczy do zobrazowania, jak duży jest wybór na rynku wtórnym. Sama podaż trójbryłowej wersji nadwoziowej zależy od modelu i marki. Czasami jest umiarkowana, a w innych przypadkach – zadziwiająco duża. Nierzadko zaskakująco dobrym wyborem okazuje się podstawowa wersja silnikowa – po zagłębieniu się w historię auta może się okazać, że pochodzi ono z polskiego salonu, a do tego od lat ma jednego właściciela.