Silniki trzycylindrowe coraz częściej można spotkać w autach miejskich i kompaktowych – także na rynku wtórnym. Wielu kierowców ma na ich temat złe zdanie, ale okazuje się, że często niesłusznie. Prezentujemy najpopularniejsze konstrukcje tego typu – z ich najważniejszymi zaletami, wadami, usterkami oraz modelami, w których występują.
Coraz trudniej kupuje się miejskie lub kompaktowe samochody. Wolnossące, czterocylindrowe konstrukcje z pośrednim wtryskiem zaczynają już być towarem deficytowym. Te starsze powoli się zużywają, nowszych nikt już nie produkuje.
Chcąc nie chcąc, trzeba wybierać wśród propozycji trzycylindrowych i pogodzić się z ich specyficznym brzmieniem. Problem w tym, że i one zaczynają być przesadnie komplikowane.
Bezpośredni wtrysk, turbodoładowanie, zmienne fazy rozrządu, a ostatnimi czasy także filtr cząstek stałych w jednostkach benzynowych – to zdecydowanie więcej, niż potrzeba, aby codziennie dojeżdżać do pracy.
Prezentujemy 16 popularnych 3-cylindrowych propozycji. Bazując na naszych doświadczeniach, wskazaliśmy te najsolidniejsze.
1.5 TwinPower Turbo B38 (BMW, Mini)
-
Debiut: 2013 r.
-
Zakres mocy: 75-231 KM
Zaawansowana trzycylindrowa konstrukcja wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa, dwukanałowe turbo typu Twin Scroll oraz zmienne fazy rozrządu z podwójnym układem Vanos. Jednostkę tę spotykamy zarówno „solo” jak też w połączeniu hybrydowym z silnikiem elektrycznym.
Zalety
- Akceptowalny komfort akustyczny oraz dość niski poziom wibracji to cechy większości tego typu współczesnych jednostek
- Słabsze wersje są bardzo oszczędne. Mocniejsze to typowe dwa w jednym: albo mało palą, albo pokazują lwi pazur, ekspresowo opróżniając zbiornik, zwłaszcza wtedy, kiedy znajdują się pod maską SUV-a
Wady
- Bardzo wysokie koszty napraw, filtr GPF utrudnia eksploatację w mieście
Typowe usterki
- W początkowej fazie produkcji w silnikach tworzyły się luzy na wale korbowym i były z tego powodu wymieniane na gwarancji
- Nadmierne zużycie oleju
Popularne modele
-
BMW: serii 1 F20, serii 2 F22, serii 3 F30, i8, X1 F48, X2
-
Mini: Clubman F54, Hatch F56, Countryman F60
1.5 TwinPower Turbo B37 (BMW, Mini)
-
Debiut: 2013 r.
-
Zakres mocy: 95-116 KM
Ciekawostką tej jednostki jest konstrukcyjne spokrewnienie z silnikiem benzynowym B38 – to, co jest technicznie możliwe, jest współzamienne. Silnik ma turbosprężarkę ze zmienną geometrią VGT oraz dwa wałki rozrządu z systemami Vanos i Valvetronic.
Zalety
- Dość wysoka kultura pracy jak na silnik 3-cylindrowy
- Niskie zużycie paliwa
- Dobra elastyczność
Wady
- To nie jest pożeracz autostrad. Miasto także nie jest jego żywiołem, ponieważ ma filtr cząstek stałych
- Konstrukcja droga w serwisowaniu
Typowe usterki
- Ten silnik ma swoje lata, ale spełnia już normę Euro 6. Trzeba się liczyć z problemami z układem oczyszczania spalin (filtr cząstek, EGR)
Popularne modele
-
BMW: seria 1, seria 2 Active Tourer
-
Mini Cooper
1.0 VTEC T (Honda)
Dobry wybór!
-
Debiut: 2017 r.
-
Zakres mocy: 129 KM
Honda zrobiła wszystko, aby zastąpienie starych, wolnossących „szlifierek” 3-cylindrowymi silnikami turbo nastąpiło bezboleśnie. W tym przypadku jest o tyle dobrze, że ta mała jednostka w sposób naturalny bardzo lubi wysokie obroty, mocy też jej nie brakuje – przynajmniej do zwykłej jazdy.
Zalety
- Stosunkowo cicha praca
- Niskie zużycie paliwa
Wady
Typowe usterki
- Jak na razie ta jednostka spisuje się bardzo dobrze – jest jednym z najtrwalszych silników w grupie „3-cylindrówek”
Popularne modele
1.2 PureTech (PSA)
-
Debiut: 2014 r.
-
Zakres mocy: 95-116 KM
Mały, 3-cylindrowy silnik jest bardzo oszczędny, a w mocniejszych wersjach także dość dynamiczny. Jednostka ta wielokrotnie zdobywała tytuł Silnika Roku. Jej kultura pracy bywa irytująca, zwłaszcza na wolnych obrotach. Paradoksalnie jest to najbardziej odczuwalne podczas jazdy w mieście, w korkach. Sytuację poprawia wybór automatycznej skrzyni biegów. Przeciwnicy tej jednostki mogą się zdziwić tym, jak jej mocniejsze wersje dobrze radzą sobie na autostradzie...
Zalety
- Niskie zużycie paliwa
- Dobre osiągi
- Dobra dostępność części nowych i używanych (w tym także używanych silników)
Wady
- Najsłabsza wersja ma problemy z ruszaniem na wolnych obrotach, co przeszkadza podczas jazdy w korkach (za każdym razem trzeba wkręcać silnik na wyższe obroty, żeby nie szarpał przy ruszaniu)
Typowe usterki
- Fatalne rozwiązanie rozrządu. Pasek zębaty pracuje w oleju i z czasem zaczyna się łuszczyć Tworzą się w ten sposób zanieczyszczenia, które są przez olej rozprowadzane po całym silniku i zatykają kanały olejowe oraz sitko smoka, co prowadzi do zacierania się silnika
- Drobne usterki elektroniki sterującej
Popularne modele
-
Citroen: C1 II, C3 III, C4, C3 Aircross, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso
-
DS: 3, 4
-
Peugeot: 108, 208, 301, 308 II, 2008, 3008 I/II, 5008 II
-
Opel: Crossland X, Grandland X
0.9 TCe (Dacia, Nissan, Renault, Smart)
Dobry wybór!
-
Debiut: 2012 r.
-
Zakres mocy: 76-125 KM
Jak na jednostkę 3-cylindrową brzmi naprawdę nieźle, ale ma kiepskie osiągi. Jeśli ktoś jeździ sam, to pół biedy. Jeżeli w podróż wybiera się komplet pasażerów – pedał gazu trzeba wgniatać podłogę, a to niekorzystnie odbija się na zużyciu paliwa. Niechlubne rekordy odnotowane przez użytkowników to ponad 12 litrów na 100 km.
Zalety
- Stary, sprawdzony pośredni wtrysk paliwa, powszechna dostępność tanich części, łatwo się w nim montuje instalację LPG
Wady
- Kiepskie osiągi
- Wysokie zużycie paliwa
Typowe usterki
- Całkiem trwały silnik. Ważne jedynie, aby regularnie kontrolować zużycie oleju, ponieważ jest ono zależne od eksploatacji
Popularne modele
-
Dacia: Sandero II, Logan II
-
Nissan: Micra K14
-
Renault: Clio IV, Captur, Twingo III
-
Smart: Fortwo III, Forfour II
1.0 SCe (Dacia, Nissan, Renault, Smart)
-
Debiut: 2016 r.
-
Zakres mocy: 65-73 KM
3-cylindrowa wolnossąca jednostka, która nawet małej Dacii Sandero nie może zapewnić zadowalających osiągów (sprint do „setki” trwa powyżej 14 sekund). Brak turbodoładowania pozwala natomiast utrzymać w ryzach zużycie paliwa. Podczas zwyczajnej jazdy spalanie na poziomie 5-8 l/100 km jest jak najbardziej realne.
Zalety
- Niskie zużycie paliwa
- Trwałość
Wady
Typowe usterki
Popularne modele
-
Dacia: Sandero, Logan
-
Nissan: Micra
-
Smart: Fortwo, Forfour
-
Renault: Clio, Twingo
1.0 EcoBoost (Ford)
-
Debiut: 2012 r.
-
Zakres mocy: 80-140 KM
Wielokrotny zdobywca tytułu „Silnik Roku”. Obecny na rynku od dawna, przez ten okres sukcesywnie dopracowywany. Zdobył uznanie za wysoką kulturę pracy, dobre osiągi i nieduże zużycie paliwa.
Zalety
- Niezła charakterystyka rozwijania mocy
- Realne spalanie – w zależności od modelu i stylu jazdy – na poziomie 5-9 l/100 km
Wady
- Silnik jest napędzany paskiem rozrządu pracującym w oleju. Warto skrócić interwały między wymianami, aby ograniczyć ryzyko łuszczenia się paska
Typowe usterki
- W początkowym okresie produkcji zdarzały się problemy z przegrzewaniem. W 2013 r. producent wprowadził poprawki konstrukcyjne, a wyprodukowane wcześniej egzemplarze poddano akcji serwisowej
Popularne modele
-
Ford: Fiesta Mk7, Fiesta Mk8, Focus III, B-Max, C-Max II, EcoSport, Puma, Mondeo MkV, Transit Courier
1.0 T-GDI (Hyundai, Kia)
-
Debiut: 2016 r.
-
Zakres mocy: 100-120 KM
Opisywany silnik 1.0 T-GDI z bezpośrednim wtryskiem jest rozwinięciem starszej, 3-cylindrowej jednostki z wtryskiem pośrednim (1.0 MPi). Bazuje na bloku wykonanym z lekkich stopów. Unikalną ciekawostką są dwa obiegi chłodzenia – oddzielny dla bloku, a oddzielny dla głowicy. Znakiem czasu jest kolektor wydechowy chłodzony cieczą.
Zalety
- Ta mała jednostka zapewnia dobre osiągi, choć trzeba pamiętać, że szybka jazda będzie okupiona wyraźnym wzrostem spalania
- Na wyposażeniu nie ma dwumasowego koła
Wady
- Rozrząd jest napędzany łańcuchem. Mając na względzie jego trwałość, nie warto specjalnie przeciągać interwałów wymiany oleju
Typowe usterki
- Silnik nie wykazuje poważnych, powtarzających się usterek
Popularne modele
-
Hyundai: i10, i20, i30, Kona
-
Kia: Picanto, Rio, Ceed, Stonic, XCeed
1.1 CRDi (Hyundai, Kia)
-
Debiut: 2006 r.
-
Zakres mocy: 75 KM
Silnik należy do opracowanej przez inżynierów koncernu Hyundai-Kia rodziny diesli „U”, które dość pozytywnie zaskakują parametrami. W przypadku tej jednostki należy jednak oczekiwać bardziej niskiego zużycia paliwa niż dobrych osiągów. Silnikowi brakuje zwłaszcza momentu obrotowego w dolnym zakresie, co sprawia, że czasem szarpie podczas ruszania.
Zalety
- Niskie zużycie paliwa
- Niezawodność
- Przystępne ceny zakupu aut z tymi silnikami
Wady
- Trzycylindrowy 1.1 CRDi nie rozpieszcza niskim poziomem wibracji i swoją charakterystyką pracy
Typowe usterki
- Nie można narzekać ani na trwałość ani na dostępność części zamiennych. Mała jednostka jest wręcz bezobsługowa za sprawą solidnego łańcucha rozrządu. Problemy z turbosprężarką czy zaworem EGR to raczej objaw typowego zużycia eksploatacyjnego
Popularne modele
-
Hyundai: i10 I/II, i20 I/II
-
Kia: Picanto, Rio III
1.0 ECOTEC (Opel)
-
Debiut: 1996 r.
-
Zakres mocy: 55-58 KM
W górnym zakresie obrotów pracuje równo, w dolnym irytująco terkoce. Był jedną z pierwszych downsizingowych jednostek na rynku. W 2002 r. zaprezentowano drugą odsłonę silnika 1.0 R3 (ma pojemnośc 998 cm3).
Zalety
- Niskie zużycie paliwa
- W razie awarii można łatwo i tanio kupić używany silnik
Wady
- Łańcuchowy rozrząd ma niską trwałość, a koszt jego wymiany (ponad 1000 zł) jest niewspółmiernie wysoki w relacji do cen używanych aut z tym silnikiem – można je kupić... także za 1000 zł
Typowe usterki
- Głośna praca jest objawem zużycia rozrządu. Jeśli się go nie wymieni – w końcu przeskakuje, a tłoki zderzają się z zaworami
Popularne modele
1.0 SIDI (Opel)
-
Debiut: 2014 r.
-
Zakres mocy: 90-115 KM
Współczesna konstrukcja wyposażona w doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa (SIDI to skrót od Spark Ignition Direct Injection). Należy do rodziny GM Small Gasoline Engine (SGE), która obejmuje też napędzające Astrę K i Mokkę X silniki 4-cylindrowe 1.4 (125-150 KM) oraz 1.5 (140-165 KM) z Insignii.
Zalety
- Niskie zużycie paliwa
- Dość wysoka kultura pracy jak na tę grupę silników
Wady
- Rozbudowany osprzęt
- Drogie części zamienne
- Ograniczona liczba zamienników
Typowe usterki
- Problemy natury elektronicznej (czasami szwankuje czujnik położenia wału)
- Awarie układów oczyszczania spalin
Popularne modele
-
Opel: Adam, Corsa E, Astra K, Mokka X
1.4 TDI (Grupa Volkswagen)
-
Debiut: 1999 r.
-
Zakres mocy: 60-90 KM
Ten oszczędny silnik wysokoprężny powstał na bazie bestsellerowego diesla 1.9 TDI. Niestety nie jest tak udaną konstrukcją jak starszy i większy brat. Co więcej, w Skodach spisywał się gorzej niż np. w Audi czy VW. Istnieją dwie generacje tej jednostki. Starsza EA189 ma pompowtryskiwacze, a nowsza EA288 – zasilanie common rail. Znacznie mniej popularna jednostka 1.2 TDI PD montowana w Audi A2 i VW Lupo to jeszcze oszczędniejszy, ale za to gorzej zaopatrzony w części „krewniak” silnika 1.4 TDI.
Zalety
- Bardzo niskie zużycie paliwa
- Szeroka dostępność tanich części zamiennych
Wady
- Fatalna kultura pracy (po zakupie auta używanego warto profilaktycznie wymienić wszystkie poduszki silnika)
- Wersje 70/80 KM wyposażano w DPF
Typowe usterki
- Problemy z ułożyskowaniem wału korbowego. W pewnej partii tych silników montowanych w Skodach Fabiach ujawniły się luzy na panewkach oporowych
Popularne modele
-
Audi: A2
-
Seat: Arosa, Ibiza III/IV, Cordoba II
-
Skoda: Fabia I/II/III, Roomster
-
Volkswagen: Lupo, Fox, Polo
1.2 HTP/MPI (Seat, Skoda, Volkswagen)
-
Debiut: 1999 r.
-
Zakres mocy: 60-90 KM
Stosunkowo prosty 3-cylindrowy silnik benzynowy z pośrednim wtryskiem wydawał się w zupełności wystarczający do napędzania aut miejskich oraz takich, którymi dojeżdża się na działkę. Okazało się jednak, że ma zbyt niską trwałość, więc nie jest hitem na rynku wtórnym. Szkoda, ponieważ takich wolnossących jednostek, które da się naprawić w garażu, jest coraz mniej.
Zalety
- Tanie części zamienne
- Auta z tymi silnikami są tanie w zakupie
- Silniki bardzo dobrze tolerują zasilanie gazem – wystarczy instalacja LPG za ok. 3 tys. zł
Wady
- Umiarkowana kultura pracy
- Niska trwałość. W niektórych egzemplarzach już po 150-200 tys. km wyraźnie zwiększa się zużycie oleju
- Prawie wszystkie egzemplarze mają nietrwały łańcuch rozrządu, który wraz z kołami zębatymi warto wymieniać co 100 tys. km
Typowe usterki
- Wypalanie się gniazd zaworowych (także w autach bez LPG)
- Podwyższone zużycie oleju
- Przedwczesne zużycie rozrządu
Popularne modele
-
Seat: Ibiza III/IV, Cordoba II
-
Skoda: Fabia I/II, Roomster
-
Volkswagen: Polo IV/V
1.0 MPI (Grupa Volkswagen)
Dobry wybór!
-
Debiut: 2011 r.
-
Zakres mocy: 60-75 KM
Pozornie to prosta, wolnossąca jednostka, która zasłynęła z niezawodności w takich modelach jak VW Up!, Skoda Citigo i Seat Mii. To jednak bardzo nowoczesna konstrukcja, na bazie której powstał opisany poniżej silnik 1.0 TSI.
Zalety
- Wysoki poziom niezawodności, niezła trwałość, możliwość montażu instalacji gazowej (LPG lub podającej metan)
Wady
- Drogie rozwiązania konstrukcyjne
Typowe usterki
- Na razie nie słychać o żadnych powtarzających się usterkach
Popularne modele
-
Seat: Mii, Ibiza
-
Skoda: Citigo, Fabia
-
Volkswagen: Up!, Polo
1.0 TSI (Grupa Volkswagen)
-
Debiut: 2015 r.
-
Zakres mocy: 82-115 KM
Nowoczesna, turbodoładowana jednostka z wtryskiem bezpośrednim i filtrem cząstek stałych nie będzie tania w serwisowaniu, ale przynajmniej klient otrzymuje w zamian wysoką kulturę pracy i dobre osiągi (oczywiście jak na tak małolitrażowy silnik).
Zalety
- Kultura pracy
- Osiągi
- Spalanie
Wady
- Drogie rozwiązania konstrukcyjne
- Ograniczona podaż używanych silników
- Wysokie ceny części i silników
Typowe usterki
- Na razie brakuje doniesień na temat powtarzających się usterek
Popularne modele
-
Audi: A1, A3, Q2
-
Seat: Ibiza, Leon, Arona, Ateca
-
Skoda: Fabia, Rapid, Octavia, Karoq
-
Volkswagen: Up!, Polo, Golf, T-Roc, Golf Sportsvan
1.0 VVT-i (Toyota)
Dobry wybór!
-
Debiut: 2005 r.
-
Zakres mocy: 69-72 KM
3-cylindrowy następca udanego silnika 4-cylindrowego o tej samej pojemności. Nadaje się idealnie do jazdy w mieście. Na trasie sprawia wrażenie, jakby pracował ponad swoje siły.
Zalety
- Niezawodność
- Niskie spalanie
Wady
Typowe usterki
- Dopracowana, dość prosta konstrukcja z trwałym łańcuchem rozrządu, brak typowych usterek
Popularne modele
-
Citroen: C1
-
Peugeot: 107
-
Toyota: Aygo I, II, Yaris II, III, iQ
PODSUMOWANIE
Czas pokazał, że małe silniki potrafią przejechać nawet 300 tys. km, ale nie zawsze dzieje się to zupełnie bezproblemowo. Bez wątpienia rozczarowują kultura ich pracy oraz koszty napraw – im nowszy jest taki silnik, tym ma droższy osprzęt. Powoli jednak nie mamy już wyjścia. Segment aut miejskich zdominowały właśnie takie konstrukcje.