Wybraliśmy po najlepszym i najgorszym według nas silniku benzynowym i wysokoprężnym wśród jednostek produkowanych we Włoszech. Kryteria: duża popularność na rynku, częstotliwość awarii, koszty napraw. W kolejnych tygodniach przyjrzymy się następnym krajom.
To silniki w dużej mierze decydują o charakterze samochodów. Każdy kraj ma swoją specyfikę rynkową, a to wpływa także na konstrukcję jednostki napędowej. Poniżej przedstawiamy popularne silniki z Włoch, wskazując konstrukcje godne polecenia oraz te bardziej problematyczne.
Jednostka powstała przez dodanie do doskonałego silnika 1.9 JTDM piątego cylindra. I choć znacząco poprawiło to osiągi oraz kulturę pracy, to jednak pojawiły się częste problemy z pękaniem głowic. Naprawa silnika jest kosztowna i sprawia dużo problemów.
Ten włoski silnik, stosowany też m.in. w Oplach Vectrach C i Astrach III, jest uznawany za jeden z najwytrzymalszych mechanicznie. Nawet wtryskiwacze wytrzymują tu 400 tys. km. Jednostka ma swoje wady (np. awarie klap dolotu), ale ogólnie zasługuje na wysoką notę.
Pierwszy silnik Alfy z wtryskiem bezpośrednim okazał się niezbyt udany. Powszechne są problemy z zapychaniem się kanałów dolotowych nagarem. Ponadto właściciele narzekają, że wiele silników nie osiąga deklarowanej mocy. Silnik nie ma nic wspólnego z 2.2 JTS.
Jednostka powstała przez modernizację silnika Fire, pozostawiono m.in. wtrysk pośredni. W efekcie silnik może współpracować z instalacją LPG i ogólnie jest mało awaryjny. Części są niedrogie. W większych autach nie jest jednak mistrzem oszczędności.