Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Silnik Subaru Diesel pod maską

Najlepsze i najgorsze silniki z Japonii i Korei. Diesle i benzynowe

archiwum

Najlepsze i najgorsze silniki z Japonii i Korei. Diesle i benzynowe

Wybraliśmy według nas najlepszy i najgorszy z silników benzynowych i taką samą parę z jednostek wysokoprężnych produkowanych w Japonii i Korei. Kryteria: duża popularność na rynku, częstotliwość awarii, koszty napraw. W kolejnych tygodniach przyjrzymy się następnym krajom.

To silniki w dużej mierze decydują o charakterze samochodów. Każdy kraj ma swoją specyfikę rynkową, a to wpływa także na konstrukcję jednostki napędowej.

Producenci dalekowschodni lubią czerpać z rozwiązań już wypróbowanych i we wszelkie nowinki wchodzą dopiero po pewnym czasie. Przykładowo, na downsizing w autach popularnych Japończycy zdecydowali się znacznie później niż Europa, a część tamtejszych firm nadal ma przed tym opory. Z kolei koreański koncern Hyundai-Kia nie ukrywa, że demontuje na kawałki konkurencyjne konstrukcje i wybiera z nich najlepsze rozwiązania. I trzeba przyznać, że mu to wychodzi.

Choć coraz surowsze normy emisji spalin dość skutecznie wyrównały założenia konstrukcyjne silników, to jednostki napędowe wciąż dość poważnie się od siebie różnią.

Zmniejszyły się wprawdzie różnice w zużyciu paliwa czy osiągach, ale nadal pozostały problemy eksploatacyjne z nietrafionymi rozwiązaniami. W przypadku silników podobnej klasy to nie różnica pół litra w zużyciu paliwa będzie decydować o wyższości danej konstrukcji, ale właśnie fakt usterkowości, która nierzadko wynika z niedopracowania konstrukcji. 

Silnik Diesla: zły

Subaru 2.0 Boxer Diesel

  • Pierwszy, ale też ostatni 

silnik subaru 20 boxer diesel

Pierwszy w historii diesel Subaru będzie pewnie też ostatnim. Ma dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, ale wady techniczne powodują, że nie można mu ufać. Największy problem to zacieranie się wału korbowego. Poza tym znane są kłopoty z układami kontroli emisji spalin.

Dane techniczne

  • Pojemność: 1998 cm3
  • Moc maksymalna: 147-150 KM
  • Lata produkcji: 2008-2018

Zalety i wady

  • Dobre osiągi
  • Niskie zużycie paliwa

  • Awarie koła dwumasowego
  • Usterki układu oczyszczania spalin (DPF i EGR)
  • Uszkodzenia panewek wału

Przykładowe modele

subaru forester 20d
Subaru Forester
subaru outback
Subaru Outback

Silnik Diesla: dobry

Hyundai/Kia 1.6 CRDi

  • Mistrz bezawaryjności 

silnik hyundai crdi

Koreański koncern umiejętnie wybrał dobre rozwiązania z innych konstrukcji i nie popełnił błędów. Silnik 1.6 CRDi jest trwały i zapewnia dobre osiągi. Mówi się, że to jeden z najmniej awaryjnych diesli na rynku. Co także ważne, części do niego nie są drogie.

Dane techniczne

  • Pojemność: 1582 cm3
  • Moc maksymalna: 90-128 KM
  • Lata produkcji: 2008-2020

Zalety i wady

  • Bezawaryjność
  • Duża trwałość
  • Wysoka kultura pracy i bardzo niski hałas
  • Umiarkowany moment przy niskich obrotach

Przykładowe modele

kia ceed
Kia Ceed
hyundai i30
Hyundai i30

Silnik benzynowy: zły

Subaru 2.5 Turbo EJ257

  • Nieodporny blok 

silnik subaru wrx sti 25

Silniki 2.5 powstały przez rozwiercenie jednostek 2.0. Spowodowało to osłabienie bloku i w przypadku silników turbo kolejnych generacji – problemy m.in. z wydmuchiwaniem uszczelki pod głowicą. W dodatku jest bardzo paliwożerny.

Dane techniczne

  • Pojemność: 2457 cm3
  • Moc maksymalna: 250-305 KM
  • Lata produkcji: od 2004 r.

Zalety i wady

  • Bardzo dobre osiągi
  • Przyjemny dźwięk pracy
  • Wysokie zużycie paliwa
  • Problemy z wydmuchiwaniem uszczelki pod głowicą
  • Bardzo drogie części zamienne

Przykładowe modele

subaru impreza sti
Subaru Impreza STi
subaru forester
Subaru Forester

Silnik benzynowy: dobry

Honda R18A

  • Niezawodny i oszczędny 

silnik honda 18

Stworzona sporo ponad dekadę temu rodzina silników R16/R18/R20 miała zapewnić niskie zużycie paliwa oraz przyzwoite osiągi bez stosowania turbo. Rozwiązanie okazało się skuteczne – silnik jest nie tylko oszczędny, ale i niezawodny oraz nie ma poważniejszych wad. 

Dane techniczne

  • Pojemność: 1799 cm3
  • Moc maksymalna: 140 KM
  • Lata produkcji: od 2006 r.

Zalety i wady

  • Umiarkowane zużycie paliwa
  • Dobre osiągi
  • Mała usterkowość
  • Niskie ceny używanych silników
  • Mała elastyczność

Przykładowe modele

honda civic
Honda Civic
honda frv
Honda FR-V

Czytaj także