Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Silnik BMW N47 pod maską

Najlepsze i najgorsze silniki niemieckich marek segmentu premium w autach używanych. Diesle i benzynowe

Najlepsze i najgorsze silniki niemieckich marek segmentu premium w autach używanych. Diesle i benzynowe

Wybraliśmy według nas najlepszy i najgorszy z silników benzynowych i taką samą parę jednostek wysokoprężnych z Niemiec – z oferty marek uznawanych za należące do segmentu premium. Pod uwagę braliśmy popularność na rynku, częstotliwość awarii, koszty napraw.

Audi, BMW, Mercedes czy Porsche to marki cieszące się dużą renomą. Przekłada się to na wysokie ceny – tak nowych, jak i używanych aut. Czy za dodatkowe pieniądze otrzymujemy produkt wyższej jakości, wyróżniający się lepszymi parametrami i wyższą trwałością? 

Jak się okazuje, nie ma reguły. Można wskazać konstrukcje wyróżniające się na plus, ale nie brakuje też i takich, które nie są w stanie sprostać oczekiwaniom.

Poniżej przedstawiamy niemieckie silniki segmentu premium, wskazując konstrukcje udane oraz te sprawiające sporo kłopotów.

Silnik diesla: zły

BMW 2.0d N47

  • Wyrafinowany do bólu 

silnik bmw n47

Jednostka N47 nie tylko jest bardzo skomplikowana, ale ma też wady wykonawcze. Problemy sprawia przede wszystkim rozrząd łańcuchowy, który jest nietrwały. Co gorsza, został on umieszczony za silnikiem, co utrudnia jego wymianę. Naprawy są bardzo drogie.

Dane techniczne

  • Pojemność skokowa: 1995 cm3
  • Moc maksymalna: 116-218 KM
  • Początek produkcji: 2007 r.

Zalety i wady

  • doskonałe osiągi
  • wysoka kultura pracy
  • niskie zużycie paliwa
  • niska trwałość rozrządu łańcuchowego
  • bardzo drogie naprawy

Przykładowe modele

bmw serii 1
BMW serii 3 E87

bmw serii 3
BMW serii 3 E90

Silnik Diesla: dobry

BMW 2.5-3.0d M57

  • Ostatni tak pancerny 

silnik bmw m57

Produkowany przez 12 lat silnik przechodził zmiany (np. w 2006 r. zastosowano aluminiowy blok), ale cały czas był oceniany wysoko. Najmniej kłopotliwe są odmiany z pojedynczym turbo (moc poniżej 280 KM), ale także one zapewniają doskonałe osiągi.  

Dane techniczne

  • Pojemność skokowa: 2497-2993 cm3
  • Moc maksymalna: 170-306 KM
  • Początek produkcji: 1998 r.

Zalety i wady

  • doskonałe osiągi
  • bardzo wysoka kultura pracy
  • przyjemny dźwięk
  • dość niska awaryjność
  • stosunkowo wysokie zużycie paliwa

Przykładowe modele

bmw x3
BMW X3 E83
bmw serii x5
BMW X5 E53

Silnik benzynowy: zły

Porsche 3.4 B6

  • Każdy, byle nie ten 

silnik porsche 3,4 b6

Znana konstrukcja z modeli 996, które są chętnie wybierane jako pierwsze Porsche. Z tym że silnik 3.4 jest nieudany. Zacierają się wały korbowe, pękają tuleje cylindrów i głowice. Generalnie, nie nadaje się on do szybkiej jazdy, a przecież po to kupuje się Porsche.

Dane techniczne

  • Pojemność skokowa: 3387 cm3
  • Moc maksymalna: 300 KM
  • Początek produkcji: 1998 r.

Zalety i wady

  • przyzwoite osiągi
  • wysoka kultura pracy
  • mała odporność na dynamiczną jazdę (ryzyko przegrzania)
  • pękające głowice
  • przypadki zatarcia silnika

Przykładowe modele

porsche 911
Porsche 911 (996)
porsche 911 targa
Porsche 911 Targa (996)

Silnik benzynowy: dobry

BMW 2.2-3.0i M54

  • Klasyka gatunku 

silnik bmw m54

Przez cały okres produkcji silnik praktycznie nie ulegał zmianom. Od początku była to bowiem porządna i dopracowana konstrukcja. Jednostka nie sprawia problemów eksploatacyjnych, ma wzorową kulturę pracy i dobre osiągi. Nie jest jednak mistrzem oszczędności. 

Dane techniczne

  • Pojemność skokowa: 2171-2979 cm3
  • Moc maksymalna: 168-228 KM
  • Początek produkcji: 2000 r.

Zalety i wady

  • dobre osiągi
  • wysoka kultura pracy
  • przyjemny dźwięk
  • wysoka trwałość
  • niezawodność
  • spore zużycie paliwa

Przykładowe modele

bmw serii 3 e46
BMW serii 3 E46
bmw serii 5
BMW serii 5 E60

Czytaj także