Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Silnik VW 2.0 TDI pod maską

Najlepsze i najgorsze silniki popularnych niemieckich marek. Diesle i benzynowe

archiwum

Najlepsze i najgorsze silniki popularnych niemieckich marek. Diesle i benzynowe

Wybraliśmy po najlepszym i najgorszym według nas silniku benzynowym i wysokoprężnym wśród jednostek produkowanych w Niemczech, a pochodzących od popularnych marek. Kryteria: duża popularność na rynku, częstotliwość awarii, koszty napraw.

To silniki w dużej mierze decydują o charakterze samochodów. Każdy kraj ma swoją specyfikę rynkową, a to wpływa także na konstrukcję jednostki napędowej. 

W przypadku silników podobnej klasy to nie różnica pół litra w zużyciu paliwa będzie decydować o wyższości danej konstrukcji, ale właśnie fakt usterkowości, która nierzadko wynika z niedopracowania konstrukcji.

Co z tego, że bardzo dynamiczny diesel 2.0 TDI PD spala mniej oleju napędowego niż pozornie bardziej „toporny” 2.0 JTDM, jeśli jedna awaria napędu pompy olejowej w tym pierwszym potrafi wygenerować koszty na kilka tysięcy złotych?

Silniki Diesla: zły

Volkswagen 2.0 TDI PD

  • Przekombinowany 

silnik 20 tdi pd

Dwulitrowy diesel powstał z silnika 1.9 TDI, ale dodano w nim dość zawodne rozwiązania. Szwankuje napęd pompy oleju, wadliwe są wtryskiwacze Siemens, potrafią też pękać głowice. Trzeba jednak przyznać, że silnik jest oszczędny i bardzo dynamiczny.

Dane techniczne

  • Pojemność skokowa: 1968 cm3
  • Moc maksymalna: 136-170 KM
  • Początek produkcji: 2003 r.

Zalety i wady

  • doskonałe osiągi
  • niskie zużycie paliwa
  • wadliwe pompowtryskiwacze Siemens (wersje 170 KM)
  • duże ryzyko zatarcia 
  • pękające głowice

Popularne modele

vw golf
Volkswagen Golf
vw touran
Volkswagen Touran

Silniki Diesla: dobry

Volkswagen 1.6 TDI

  • Prosty i niezawodny 

silnik 16 tdi

Choć teoretycznie jednostka powstała z 2.0 TDI EA189, to jednak została uproszczona, czego rezultatem jest niska usterkowość. Silnik ma dobre osiągi i niskie zużycie paliwa. Chwalony jest też za wysoką kulturę pracy. Plusem jest dostępność części zamiennych.

Dane techniczne

  • Pojemność skokowa: 1589 cm3
  • Moc maksymalna: 75-120 KM
  • Początek produkcji: 2009 r.

Zalety i wady

  • niskie zużycie paliwa
  • dobre osiągi
  • bezawaryjność
  • wysoka kultura pracy
  • zapychający się DPF (na krótkich dystansach)

Popularne modele

w polo
Volkswagen Polo
vw jetta
Volkswagen Jetta

Silniki benzynowe: zły

VW 1.8/2.0 TSI EA888 Gen.2

  • Poważna wpadka 

silnik 18 tfsi

Silniki 1.8 TSI/TFSI EA888 pierwszej serii (zwanej dla utrudnienia Gen.2), czyli wytwarzane w latach 2007-2012, mają wadę pierścieni tłokowych, powodującą w wielu egzemplarzach ogromne zużycie oleju. Problem ten dotyczy również bliźniaczych 2.0 TSI/TFSI z tych lat.

Dane techniczne

  • Pojemność skokowa: 1798-1984 cm3
  • Moc maksymalna: 160-271 KM
  • Początek produkcji: 2007 r.

Zalety i wady

  • dobre osiągi
  • umiarkowane zużycie paliwa
  • wada pierścieni powodująca wysokie zużycie oleju
  • problemy z trwałością łańcucha rozrządu

Przykładowe modele

vw golf 6
Volkswagen Golf
vw passat
Volkswagen Passat

Silniki benzynowe: dobry

Opel 1.4 Ecotec DI Turbo

  • Bez eksperymentów 

silnik Opel 14 Ecotec DI Turbo

Jednostka nowej konstrukcji „B” ma bezpośredni wtrysk benzyny (w latach 2009-2015 oferowano starsze A14 z wtryskiem pośrednim). Silnik nie sprawia problemów, jest oszczędny i dynamiczny. Można uznać, że to pierwszy od lat udany silnik benzynowy Opla.

Dane techniczne

  • Pojemność skokowa: 1399 cm3
  • Moc maksymalna: 125-150 KM
  • Początek produkcji: 2015 r.

Zalety i wady

  • dobre osiągi
  • niskie zużycie paliwa
  • niska awaryjność
  • wysoka kultura pracy
  • nierównomierność na zimno (ustępuje po zmianie programu)

Przykładowe modele

opel corsa
Opel Corsa
opel astra
Opel Astra

Czytaj także