Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Sposoby na zużyte wtryskiwacze

Naprawa i regeneracja wtryskiwaczy common rail

Sposoby na zużyte wtryskiwacze

archiwum

Naprawa i regeneracja wtryskiwaczy common rail

Sposoby na zużyte wtryskiwacze

Dla właścicieli starszych aut koszt regeneracji wtrysków jest często zbyt wysoki. W wielu przypadkach można jednak wymienić jedynie ich elementy – taka naprawa jest dużo tańsza.

Awaria wtryskiwaczy to czarny sen właścicieli samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne typu common rail. Takich usterek szczególnie obawiają się użytkownicy starszych aut tego typu, a mogą już one mieć nawet ponad 20 lat. W takiej sytuacji mówimy o samochodach wartych 3-5 tys. zł, do których kupno nowych wtryskiwaczy nie wchodzi w grę. Tu nawet regeneracja może oznaczać wydatki sięgające wartości pojazdu. Co więc robić w podobnych sytuacjach?

Wady zakupu używanych wtryskiwaczy

Aby ograniczyć koszty naprawy, wielu kierowców decyduje się na kupno używanych wtryskiwaczy. Najczęściej okazuje się, że to był błąd. Warto wiedzieć, że wtryskiwaczy nie da się sprawdzić bez użycia stołu probierczego. Ponadto jeden rodzaj wtryskiwacza ma zwykle kilka, a nawet kilkanaście wersji. Aby silnik pracował poprawnie, należy zamontować dokładnie takie same „wtryski” jak oryginalne. Podczas zakupów przez internet często dochodzi do sytuacji, w której kupujący otrzymuje wtryskiwacze o różnych numerach.

Poza tym należy sobie zdawać sprawę, że takie podzespoły powinny być odpowiednio przechowywane. Ich elementy są spasowane z wysoką precyzją i nawet niewielka ilość wilgoci może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia. W takiej sytuacji nawet sprzedający nie wie, że wtryskiwacze, które wcześniej wymontował z poprawnie pracującego silnika, utraciły już swoje parametry.

Różnica między naprawą a regeneracją

Biorąc pod uwagę bardzo niskie prawdopodobieństwo powodzenia przy kupnie używanych wtryskiwaczy, warto zastanowić się nad ich naprawą. Choć warsztaty zajmujące się regeneracją „wtrysków” świadczą takie usługi niechętnie, w przypadku starszych samochodów zwykle dają się przekonać. W przeciwieństwie do regeneracji, gdzie wymieniane są wszystkie elementy robocze, przy naprawie mówimy o zastąpieniu jedynie zużytych części nowymi.

Oczywiście w przypadku naprawy klient nie dostaje żadnej gwarancji na to, że w niedługim czasie nie zepsuje się inny element podzespołu i samochód nie zostanie ponownie unieruchomiony. Pomimo to z praktyki warsztatowej wynika, że naprawianie wtryskiwaczy jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż będące loterią kupno używanych niewiadomego pochodzenia.

Jak rozwiązać problem z wtryskiwaczami

regeneracja

Awaria wtryskiwaczy dla właścicieli starszych samochodów zawsze oznacza spore kłopoty. W wielu przypadkach nawet regeneracja oznacza podwojenie wartości auta. O wymianie na nowe nie ma wtedy nawet mowy. Dlatego w takich sytuacjach kierowcy szukają tańszych rozwiązań. Może to być ryzykowne kupno używanych lub naprawa.

  • Naprawa
    W tym przypadku wymieniane są jedynie zepsute elementy. Nie wiadomo, jak długo taki „wtrysk” posłuży.
    + Niska cena
    – Niewiadoma sprawność
    – Brak gwarancji
  • Regeneracja
    Proces, w którym na nowe wymieniane są wszystkie elementy robocze. „Wtryski” odzyskują pierwotne parametry.
    + Akceptowalna cena
    + Gwarancja na usługę
    + Przywrócenie pierwotnej sprawności
  • Zakup używanych 
    Najmniej pewne rozwiązanie. Kierowcy często kupują „wtryski” od innych modeli.
    – Niewiadomy stan wtryskiwaczy
    – Ryzyko kupna niepasujących „wtrysków”
    – Problemy ze zwrotem
  • Zakup nowych
    Kupno nowych „wtrysków” oznacza największy wydatek. Koszt często przekracza nawet wartość samochodu.
    + Pewność sprawności
    + Gwarancja producenta
    – Wysoka cena zakupu

Najpopularniejsze wtryskiwacze na rynku

  • DELPHI
    Występujące w różnych odmianach wtryskiwacze Delphi do dziś są popularne w autach używanych. Najczęściej awariom ulegają, gdy dostaną się do nich opiłki metalu z uszkodzonej pompy common rail.

delphi

Zastosowanie
Ford: Focus, Mondeo; Jaguar X-Type; Renault: Clio, Megane, Scenic, Kangoo, Thalia, Modus; Dacia: Duster, Logan, Nissan: Micra, Note; Suzuki Jimny.

Awaryjny element: zawór przelewowy
Gdy uszkodzeniu ulegnie zawór przelewowy, podczas rozruchu silnika paliwo kierowane jest z powrotem do baku zamiast do wtryskiwacza.

Objawy awarii
Początkowo są to trudności z uruchomieniem silnika. Potem trzeba coraz dłużej kręcić rozrusznikiem. Ostatecznie nie da się uruchomić jednostki.

Koszty
naprawa: 450 zł
regeneracja: 750 zł
zakup używanego: 250 zł
zakup nowego: 1200 zł

Warto wiedzieć
„Wtryski” tego typu przed montażem do auta powinny być napełnione paliwem na stole probierczym.

  • BOSCH
    Wtryskiwacze najbardziej znane z Renault Laguny i Scenica drugiej generacji. Należą do udanych konstrukcji i jeżeli pracują na paliwie dobrej jakości, bez usterek potrafią wytrzymać nawet 300 tys. km.

bosch1

Zastosowanie
Renault: Laguna, Scenic, Megane, Trafic, Espace; Opel Vivaro; Nissan Interstar; Suzuki Grand Vitara.

Awaryjny element: gniazdo
Uszkodzenie gniazda widać dopiero pod mikroskopem.

Objawy awarii
Pracująca w gnieździe kulka nie przylega do niego dokładnie. Paliwo kierowane jest w tzw. przelew, a silnika nie da się uruchomić.

Koszty
naprawa: 300 zł
regeneracja: 650 zł
zakup używanego: 250 zł
zakup nowego: 1200 zł

Warto wiedzieć
Wtryskiwacze różnią się w zależności od wersji silnika. Muszą mieć taki sam numer jak oryginalne.

  • SIEMENS
    Jeden z najpopularniejszych wtryskiwaczy common rail. Znosi duże przebiegi, dzięki czemu cieszy się dobrą opinią. Stosowany w wielu modelach różnych marek.

siemens1

Zastosowanie
Citroen: C4, C5; Fiat: Scudo, Ulysse; Ford: C-Max, Focus, Galaxy, Mondeo, S-Max; Peugeot: 307, 407, 607, 807; Volvo: S40, S80, V50, V70.

Awaryjny element: końcówka
W tym przypadku awaria nie jest trudna do usunięcia. Na rynku występują końcówki różnych producentów.

Objawy awarii
Nierówna praca na wolnych obrotach, dymienie na czarno. W skrajnych przypadkach – przegrzewanie się silnika.

Koszty
naprawa: 300 zł
regeneracja: 650 zł
zakup używanego: 350 zł
zakup nowego: 1600 zł

Warto wiedzieć
Jeżeli zużyła się tylko końcówka, naprawa pozwala sporo zaoszczędzić. Należy unikać kupowania używanych.

  • DENSO
    Wtryskiwacze japońskiego producenta montowane były tylko do pierwszej generacji silników 2.0 D-4D Toyoty. Dlatego nie są zbyt popularne jako używane. Nie ma za to problemów z dostępnością części.

denso

Zastosowanie
Toyota: Avensis, Avensis Verso, Corolla, Corolla Verso.

Awaryjny element: końcówka
Pomimo że japońskie wtryskiwacze nie należą do popularnych, końcówki do nich są produkowane nawet w Polsce.

Objawy awarii
Nierówna praca na wolnych obrotach, utrudniony rozruch (silnik daje się uruchomić dopiero po kilku próbach).

Koszty
naprawa: 300 zł
regeneracja: 600 zł
zakup używanego: 400 zł
zakup nowego: 1500 zł

Warto wiedzieć
Te wtryskiwacze nie są popularne, dlatego używanych jest mało. Rozwiązaniem jest naprawa lub regeneracja.

  • SIEMENS
    Stosowane w silnikach 1.6 TDI aut z grupy Volkswagena wtryskiwacze nie należą do awaryjnych. Zdarza się, że uszkodzeniu ulega cewka. W takiej sytuacji naprawa jest najlepszym wyjściem.

siemens2

Zastosowanie
Audi: A1, A3; Seat: Altea, Ibiza, Leon, Toledo; Skoda: Fabia, Octavia, Rapid, Roomster, Yeti; Volkswagen: Golf, Polo, Touran.

Awaryjny element: cewka
Usterka cewki wtryskiwacza nie daje o sobie znać wcześniej. Pewnego dnia po prostu nie daje się uruchomić jednostki napędowej.

Koszty
naprawa: 200 zł
regeneracja: 600 zł
zakup używanego: 400 zł
zakup nowego: 1650 zł

Warto wiedzieć
Jeżeli wtryskiwacz nie jest zużyty, a awarii uległa tylko cewka, naprawa jest sensownym rozwiązaniem

Czytaj także