Dla właścicieli starszych aut koszt regeneracji wtrysków jest często zbyt wysoki. W wielu przypadkach można jednak wymienić jedynie ich elementy – taka naprawa jest dużo tańsza.
Awaria wtryskiwaczy to czarny sen właścicieli samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne typu common rail. Takich usterek szczególnie obawiają się użytkownicy starszych aut tego typu, a mogą już one mieć nawet ponad 20 lat. W takiej sytuacji mówimy o samochodach wartych 3-5 tys. zł, do których kupno nowych wtryskiwaczy nie wchodzi w grę. Tu nawet regeneracja może oznaczać wydatki sięgające wartości pojazdu. Co więc robić w podobnych sytuacjach?
Aby ograniczyć koszty naprawy, wielu kierowców decyduje się na kupno używanych wtryskiwaczy. Najczęściej okazuje się, że to był błąd. Warto wiedzieć, że wtryskiwaczy nie da się sprawdzić bez użycia stołu probierczego. Ponadto jeden rodzaj wtryskiwacza ma zwykle kilka, a nawet kilkanaście wersji. Aby silnik pracował poprawnie, należy zamontować dokładnie takie same „wtryski” jak oryginalne. Podczas zakupów przez internet często dochodzi do sytuacji, w której kupujący otrzymuje wtryskiwacze o różnych numerach.
Poza tym należy sobie zdawać sprawę, że takie podzespoły powinny być odpowiednio przechowywane. Ich elementy są spasowane z wysoką precyzją i nawet niewielka ilość wilgoci może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia. W takiej sytuacji nawet sprzedający nie wie, że wtryskiwacze, które wcześniej wymontował z poprawnie pracującego silnika, utraciły już swoje parametry.
Biorąc pod uwagę bardzo niskie prawdopodobieństwo powodzenia przy kupnie używanych wtryskiwaczy, warto zastanowić się nad ich naprawą. Choć warsztaty zajmujące się regeneracją „wtrysków” świadczą takie usługi niechętnie, w przypadku starszych samochodów zwykle dają się przekonać. W przeciwieństwie do regeneracji, gdzie wymieniane są wszystkie elementy robocze, przy naprawie mówimy o zastąpieniu jedynie zużytych części nowymi.
Oczywiście w przypadku naprawy klient nie dostaje żadnej gwarancji na to, że w niedługim czasie nie zepsuje się inny element podzespołu i samochód nie zostanie ponownie unieruchomiony. Pomimo to z praktyki warsztatowej wynika, że naprawianie wtryskiwaczy jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż będące loterią kupno używanych niewiadomego pochodzenia.
Awaria wtryskiwaczy dla właścicieli starszych samochodów zawsze oznacza spore kłopoty. W wielu przypadkach nawet regeneracja oznacza podwojenie wartości auta. O wymianie na nowe nie ma wtedy nawet mowy. Dlatego w takich sytuacjach kierowcy szukają tańszych rozwiązań. Może to być ryzykowne kupno używanych lub naprawa.
Zastosowanie
Ford: Focus, Mondeo; Jaguar X-Type; Renault: Clio, Megane, Scenic, Kangoo, Thalia, Modus; Dacia: Duster, Logan, Nissan: Micra, Note; Suzuki Jimny.
Awaryjny element: zawór przelewowy
Gdy uszkodzeniu ulegnie zawór przelewowy, podczas rozruchu silnika paliwo kierowane jest z powrotem do baku zamiast do wtryskiwacza.
Objawy awarii
Początkowo są to trudności z uruchomieniem silnika. Potem trzeba coraz dłużej kręcić rozrusznikiem. Ostatecznie nie da się uruchomić jednostki.
Koszty
naprawa: 450 zł
regeneracja: 750 zł
zakup używanego: 250 zł
zakup nowego: 1200 zł
Warto wiedzieć
„Wtryski” tego typu przed montażem do auta powinny być napełnione paliwem na stole probierczym.
Zastosowanie
Renault: Laguna, Scenic, Megane, Trafic, Espace; Opel Vivaro; Nissan Interstar; Suzuki Grand Vitara.
Awaryjny element: gniazdo
Uszkodzenie gniazda widać dopiero pod mikroskopem.
Objawy awarii
Pracująca w gnieździe kulka nie przylega do niego dokładnie. Paliwo kierowane jest w tzw. przelew, a silnika nie da się uruchomić.
Koszty
naprawa: 300 zł
regeneracja: 650 zł
zakup używanego: 250 zł
zakup nowego: 1200 zł
Warto wiedzieć
Wtryskiwacze różnią się w zależności od wersji silnika. Muszą mieć taki sam numer jak oryginalne.
Zastosowanie
Citroen: C4, C5; Fiat: Scudo, Ulysse; Ford: C-Max, Focus, Galaxy, Mondeo, S-Max; Peugeot: 307, 407, 607, 807; Volvo: S40, S80, V50, V70.
Awaryjny element: końcówka
W tym przypadku awaria nie jest trudna do usunięcia. Na rynku występują końcówki różnych producentów.
Objawy awarii
Nierówna praca na wolnych obrotach, dymienie na czarno. W skrajnych przypadkach – przegrzewanie się silnika.
Koszty
naprawa: 300 zł
regeneracja: 650 zł
zakup używanego: 350 zł
zakup nowego: 1600 zł
Warto wiedzieć
Jeżeli zużyła się tylko końcówka, naprawa pozwala sporo zaoszczędzić. Należy unikać kupowania używanych.
Zastosowanie
Toyota: Avensis, Avensis Verso, Corolla, Corolla Verso.
Awaryjny element: końcówka
Pomimo że japońskie wtryskiwacze nie należą do popularnych, końcówki do nich są produkowane nawet w Polsce.
Objawy awarii
Nierówna praca na wolnych obrotach, utrudniony rozruch (silnik daje się uruchomić dopiero po kilku próbach).
Koszty
naprawa: 300 zł
regeneracja: 600 zł
zakup używanego: 400 zł
zakup nowego: 1500 zł
Warto wiedzieć
Te wtryskiwacze nie są popularne, dlatego używanych jest mało. Rozwiązaniem jest naprawa lub regeneracja.
Zastosowanie
Audi: A1, A3; Seat: Altea, Ibiza, Leon, Toledo; Skoda: Fabia, Octavia, Rapid, Roomster, Yeti; Volkswagen: Golf, Polo, Touran.
Awaryjny element: cewka
Usterka cewki wtryskiwacza nie daje o sobie znać wcześniej. Pewnego dnia po prostu nie daje się uruchomić jednostki napędowej.
Koszty
naprawa: 200 zł
regeneracja: 600 zł
zakup używanego: 400 zł
zakup nowego: 1650 zł
Warto wiedzieć
Jeżeli wtryskiwacz nie jest zużyty, a awarii uległa tylko cewka, naprawa jest sensownym rozwiązaniem