Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
używane silniki w hali magazynowej

10 jednostek przysparzających najwięcej problemów

Najbardziej poszukiwane używane silniki na wymianę. Często się psują i nie opłaca się ich naprawiać

Rosnące koszty napraw współczesnych samochodów nakręcają koniunkturę na używane silniki. Oto najbardziej poszukiwane jednostki na rynku.

Jednostki napędowe z drugiej ręki są bardzo często jedynym sposobem na naprawę samochodu przy zachowaniu akceptowalnych kosztów. Takich elementów jak zatarty wał korbowy czy pęknięty blok zazwyczaj nie warto naprawiać, ponieważ tanie zamienniki nie występują na rynku, a ceny nowych części z salonu zazwyczaj przewyższają wartość kilkuletniego samochodu.

Największym „zagłębiem” silników używanych jest oczywiście internet. Ogłaszają się w nim głównie stacje demontażu pojazdów oraz firmy wyspecjalizowane w handlu używanymi silnikami.

Skąd się biorą używane silniki na sprzedaż?

Głównym źródłem zaopatrzenia są zagraniczne firmy zajmujące się recyklingiem. W ofercie dominują silniki z samochodów powypadkowych, pokradzieżowych itp. Silniki pochodzące z legalnych źródeł mają zawsze dokumentację, którą jest choćby paragon potwierdzający sprzedaż. Żadne inne dokumenty nie są potrzebne kupującemu, ponieważ silniki są traktowane jak części zamienne bez konieczności wpisywania ich numerów do dowodu rejestracyjnego. Z jednej strony to olbrzymie ułatwienie dla klientów, z drugiej – furtka dla handlarzy częściami pochodzącymi z kradzieży.

Używany silnik to nie wszystko

Kupując używany silnik, należy sobie zdawać sprawę, że wymaga on kompleksowej obsługi. Przed zamontowaniem go do samochodu należy w nim wymienić olej z filtrami oraz kompletny rozrząd (jeśli producent przewiduje taką możliwość). Nie zaszkodzi także płukanie układu chłodniczego.

Dlaczego kupuje się używane silniki

  • Naprawa samochodu
    Silnik uległ awarii, po której nie opłaca się go naprawiać. Rozwiązaniem jest zakup identycznego używanego silnika w dobrym stanie.
  • „Upgrade”
    Silnik uległ awarii, ale jest tak nieudaną konstrukcją, że użytkownik chce w jego miejsce wstawić inny silnik, który będzie pasował.
  • Odświeżenie samochodu
    Silnik zużył się po dużym przebiegu i użytkownik szuka innego takiego silnika z mniejszym przebiegiem, bo nie chce rozstawać się ze sprawdzonym autem.

Najbardziej poszukiwane używane silniki

Grupa Volkswagena 1.9 TDI (wersje BXE, BLS)

Silnik Volkswagen 1.9 TDI (wersje BXE, BLS)

Typowe usterki

  • Zacierają się panewki
    W niektórych przypadkach nie wytrzymują nawet 150 tys. km. To 80% usterek.
  • Pękają korbowody
    Trudno określić, co jest przyczyną, podobno luzują się śruby mocujące stopki.
  • Pękają wały
    To już usterka sporadyczna, ale trafiają się także takie przypadki.

Pechowe wersje 1.9 TDI z kodami BXE oraz BLS zadebiutowały w 2005 roku i trafiły pod maskę większości popularnych modeli z Grupy VW. Nawet jeśli ich usterki zdarzają się sporadycznie, przy takiej liczbie silników sprawa nabiera rangi plagi.

Warto wiedzieć

Główna wada silnika BXE polega na tym, że już po przebiegu 150 tys. km pojawia się poważne ryzyko zatarcia panewek. Czasem ich stukanie da się usłyszeć, zanim rozleci się silnik. Najczęściej jednak do awarii dochodzi niespodziewanie. 

Profilaktyka

Niektórzy mechanicy radzą profilaktyczną wymianę panewek. Wskazana jest także możliwie częsta wymiana oleju (co 10 tys. km).

Dlaczego jest poszukiwany

Użytkownicy szukają silników w dobrym stanie, które są montowane w miejsce tych uszkodzonych. Największym zainteresowaniem cieszą się zadbane jednostki z aut powypadkowych.

Popularne modele z tym silnikiem


We wszystkich przypadkach chodzi o egzemplarze wyprodukowane w latach 2005-2010. Trzeba jednak zwracać uwagę na kod silnika, ponieważ pod maskami tych modeli trafiały się także jednostki bez wad z innymi kodami.

  • Audi A3 II
  • Audi A3 Sportback
  • Seat Leon II
  • Seat Toledo III
  • Seat Altea
  • Skoda Octavia II
  • Skoda Superb II
  • Skoda Roomster
  • VW Golf V
  • VW Golf VI
  • VW Golf Plus
  • VW Touran
  • VW Passat B6

Cena silnika używanego: 3-5 tys. zł

Grupa Volkswagena 2.0 TDI (wersja BMP)

Silnik Volkswagena 2.0 TDI (wersja BMP)

Typowe usterki

  • Awarie pompy oleju
    Z tego powodu zaciera się turbosprężarka. I tuż po niej – silnik.
  • Pęka głowica
    Usterka jest tak powszechna, że na rynku pojawiły się wysokiej jakości zamienniki głowic.

Najpopularniejszym modelem, w którym występuje ten silnik, jest Passat B6. Istnieje kilka generacji tej jednostki, które różnią się konstrukcją pompy oleju (w obliczu lawiny awarii producent starał się poprawić niedopracowane rozwiązanie). W autach używanych spotykamy jednostki po indywidualnych przeróbkach.

Warto wiedzieć

W tej jednostce występuje prawdziwa kumulacja niedoróbek konstrukcyjnych w układzie smarowania oraz w konstrukcji głowicy.

Profilaktyka

Profilaktyka przypomina walkę z wiatrakami. Możliwa jest jedynie regeneracja pompy oleju, która kosztuje nie mniej niż 1500 zł.

Dlaczego jest poszukiwany

Ta jednostka zasługuje na pierwsze miejsce w zestawieniu, ale cieszy się przeciętnym zainteresowaniem, ponieważ użytkownicy starają się zastępować ją innymi podobnymi silnikami.

Popularne modele z tym silnikiem

Najlepiej odczytać kod silnika na naklejce we wnęce na koło zapasowe. Najpopularniejszym modelem z tym silnikiem jest jednak bez wątpienia VW Passat B6.

Cena silnika używanego: 3-5 tys. zł

Renault, Nissan 1.9 dCi

Silnik Renault, Nissan 1.9 dCi

Typowe usterki

  • Zacierają się panewki
    W niektórych przypadkach nie wytrzymują nawet 100 tys. km.
  • Szwankują turbosprężarki
    W przypadku tego modelu niewinna awaria turbosprężarki kończy się zazwyczaj demolką całego silnika (silnik zasysa olej przez turbosprężarkę i wchodzi na takie obroty, że wybucha).

Problemy z trwałością turbosprężarek i zacieraniem się panewek sprawiły, że silników po przejściach nie opłaca się naprawiać.

Warto wiedzieć

Największe problemy z tym silnikiem pojawiają się w Lagunie II. Najtrwalsze 1.9 dCi spotykamy w dostawczych modelach Renault Trafic.

Profilaktyka

Zalecamy częstą wymianę oleju (co 10 tys. km). Co 100 tys. km warto profilaktycznie zregenerować turbosprężarkę i wyczyścić intercooler.

Dlaczego jest poszukiwany

Typowe usterki oznaczają demolkę silnika, więc wymiana na inny używany jest jedynym rozwiązaniem.

Popularne modele z tym silnikiem

Największe problemy sprawiają auta z silnikami 1.9 dCi wyprodukowane przed 2010 rokiem.

  • Renault Megane II (2002-2008)
  • Renault Laguna II (2001-2007)
  • Renault Scenic II (2003-2009)
  • Espace IV (2002-2016)
  • Nissan Primera (2001-2009)

Cena silnika używanego: 2,5-3,9 tys. zł

Renault, Nissan 1.5 dCi (starsze silniki głównie z Megane II)

Silnik Renault, Nissan 1.5 dCi

Typowe usterki

  • Zacierają się panewki
    Są jeszcze mniej wytrzymałe niż w silniku 1.9 dCi. 
  • Szwankują wtryskiwacze
    Problem dotyczy jednostek wyposażonych we wtryskiwacze Delphi. Psują się nagminnie, czego objawami są m.in. nierównomierna praca na biegu jałowymi i szarpanie podczas przyspieszania.

Problemy z wtryskiwaczami wyeliminowano w okolicy 2005 roku (wówczas pojawiły się pierwsze modele 1.5 dCi z wtryskiem Siemens). Zacierające się panewki przestały być problemem mniej więcej od 2010 roku.

Warto wiedzieć

Ze względu na olbrzymią liczbę wersji występują spore problemy z precyzyjnym doborem używanego osprzętu lub całych silników.

Profilaktyka

Zachęcamy do wymiany oleju co 10 tys. km. W starszych autach mechanicy zalecają stosowanie dodatków czyszczących wtryskiwacze. 

Dlaczego jest poszukiwany

Zatarcie panewek oznacza demolkę silnika. W takim przypadku wymiana na używaną jednostkę jest jedynym rozwiązaniem.

Popularne modele z tym silnikiem

We wszystkich przypadkach chodzi o egzemplarze wyprodukowane do 2010 roku.

  • Renault Clio
  • Renault Megane
  • Renault Scenic
  • Renault Laguna
  • Nissan Micra
  • Nissan Almera
  • Nissan Note
  • Nissan Juke
  • Nissan Tiida
  • Nissan Qashqai
  • Dacia Logan
  • Dacia Sandero

Cena silnika używanego: 2,0-3,5 tys. zł

Mazda 2.0 d

Silnik Mazda 2.0 d

Typowe usterki

  • Awarie układu smarowania
    Zatyka się smok zasysający olej do pompy. Pogorszenie smarowania powoduje zacieranie się panewek.
  • Kosztowna wymiana rozrządu
    Tanie zamienniki rozrządu pękają, co kończy się zniszczeniem silnika.
  • Awarie DPF-u
    Paliwo rozrzedza olej silnikowy, co skraca żywotność panewek.

Dwulitrowe diesle stosowane w Mazdach 6 pierwszej i drugiej generacji są drogie w naprawach. Zaniedbania serwisowe prowadzą do całkowitego zniszczenia tego silnika.

Profilaktyka

Warto zdjąć miskę oleju i wyczyścić smok pompy oleju. Przyda się także wymiana uszczelek pod wtryskiwaczami i rozrządu.

Dlaczego jest poszukiwany

Części do tego silnika są bardzo drogie. W razie awarii bardziej opłaca się kupić używany motor na chodzie niż remontować stary.

Popularne modele z tym silnikiem

  • Mazda 3 (2002-2008)
  • Mazda 5 (2005-2011)
  • Mazda MPV (1999-2006)
  • Mazda 6 (2002-2008)

Cena silnika używanego: 3,5-4,5 tys. zł

Opel 1.4 16V (rodzina z kodem XEP)

Silnik Opel 1.4 16V Opel (rodzina z kodem XEP)

Typowe usterki

  • Niska żywotność mechaniczna
    Niespotykane odchudzenie całej jednostki – a w szczególności korbowodów – sprawia, że mechanicy nazywają ten silnik „jednorazówką”.
  • Naciąga się rozrząd
    Łańcuch ma niską wytrzymałość. Lekceważenie głośnej pracy prowadzi do zniszczenia silnika.

Najwięcej problemów sprawiają silniki eksploatowane na autostradach. Najmniej – te w autach „niedzielnych kierowców”.

Profilaktyka

Zalecamy profilaktyczna wymianę łańcuchowego rozrządu po 100 tys. km. Wskazana jest także częsta kontrola poziomu oleju.

Dlaczego jest poszukiwany

Po zerwaniu lub przeskoczeniu rozrządu w zasadzie nie nadaje się do naprawy. Często krzywią się delikatne korbowody.

Popularne modele z tym silnikiem

W grupie ryzyka są wszystkie starsze Ople z silnikiem 1.4 z łańcuchem rozrządu, a także z należącymi do tej samej rodziny (XEP) silnikami 1.2 oraz 1.0. Uwaga: w roku 2005 na rynku pojawiła się krótka partia silników z wadliwymi wałkami rozrządu.

Cena silnika używanego: 2,5-4 tys. zł

Toyota 1.6, 1.8 VVTi (rodzina silników ZZ)

Typowe usterki

  • Silniki zużywają olej
    Wiele egzemplarzy było z tego powodu naprawianych na gwarancji. Akcja serwisowa dotyczyła wymiany kompletnego bloku silnika.

Nadmierne zużycie oleju (litr na 1000 km) prowadzi do szybkiego uszkodzenia katalizatora, który zapycha się spalinami oleju.

Profilaktyka

Kierowca, który nie decyduje się na remont lub na wymianę silnika, musi systematycznie otwierać maskę i kontrolować poziom oleju. Niestety nie można ochronić katalizatora. 

Dlaczego jest poszukiwany

Wymiana silnika biorącego olej na taki sam używany mija się z celem. Kierowcy szukają tych jednostek dopiero wtedy, kiedy dojdzie do zatarcia panewek.

Popularne modele z tym silnikiem

Problem dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych w latach 2000-2005.

  • Toyota Corolla IX
  • Toyota MR2

Cena silnika używanego: 2,5-4,0 tys. zł

Citroen, Peugeot, BMW, Mini 1.6 THP

Typowe usterki

  • Awarie łańcuchowego rozrządu
    Silnik pracuje jak diesel. Lekceważenie prowadzi do przeskoczenia łańcucha.
  • Zacierają się wałki rozrządu
    Naprawa głowicy nie zawsze przynosi oczekiwany skutek.
  • Spore zużycie oleju
    Lekceważenie kontroli poziomu oleju prowadzi do zatarcia silnika.

Silnik jest wciąż produkowany, ale systematycznie przechodzi modernizacje. Na szczęście im jest nowszy – tym lepszy.

Profilaktyka

Zalecamy stosowanie wymaganego przez producenta oleju i jego częstą wymianę (np. co 10 tys. km). Nie należy zwlekać z wymianą całego rozrządu lub samego napinacza. 

Dlaczego jest poszukiwany

Silnik znalazł zastosowanie w sporej liczbie modeli, stąd duży popyt na używane jednostki.

Popularne modele z tym silnikiem

Największe problemy sprawiają auta wyprodukowane przed 2010 rokiem.

  • Citroen C4
  • Citroen C5
  • Citroen DS3
  • Citroen DS4
  • Peugeot 207
  • Peugeot 208
  • Peugeot 308
  • Peugeot 508
  • Peugeot 3008
  • Peugeot 5008
  • Peugeot RCZ
  • BMW serii 1
  • Mini Cooper S
  • Mini Cooper John Cooper Works

Cena silnika używanego: 4,0-5,0 tys. zł

BMW 2.0 d (rodzina silników N47)

Silnik BMW 2.0 d (rodzina silników N47)

Typowe usterki

  • Awarie pompy oleju
    Przedwcześnie zużywa się łańcuchowy rozrząd. Jest umieszczony od strony skrzyni biegów, więc trudno się do niego dostać. Użytkownicy lekceważą hałas łańcucha, co kończy się uszkodzeniem kół zębatych rozrządu lub demolką silnika.

Producent przed długi okres naprawiał gratis uszkodzone silniki, pod warunkiem że użytkownik sam zgłosił problem w ASO.

Profilaktyka

Możliwie jak najszybciej należy wymienić łańcuch rozrządu (wymiana samego górnego napinacza nie rozwiązuje sprawy). Koszt to zwykle 3-3,5 tys. zł.

Dlaczego jest poszukiwany

Lekceważenie konieczności wymiany rozrządu prowadzi do zniszczenia kół zębatych, a nawet do uszkodzenia silnika. Wówczas wymiana silnika jest jedynym rozwiązaniem.

Popularne modele z tym silnikiem

Problem dotyczy dwulitrowych diesli wyprodukowanych głównie w latach 2006-2010.

  • BMW serii 5
  • BMW X1
  • BMW X3

Cena silnika używanego: 4,0-5,0 tys. zł

Grupa Volkswagena 1.4 16V

Typowe usterki

  • Awarie odmy
    W tych jednostkach zimą dochodzi do zamarzania odmy. W efekcie silnik traci smarowanie. Już po kilku sekundach od zapalenia się kontrolki oleju silnik może nadawać się do wyrzucenia. To bardzo popularna jednostka, stąd usterki przybrały rozmiary plagi.

Profilaktyka

Zalecana jest profilaktyczna wymiana całego zespołu odmy (koszt ok. 400-500 zł) na nową, poprawioną. Czyszczenie starej pomaga tylko na krótki czas. Radzimy także zwrócić uwagę na hałas silnika. Jeśli pracuje głośno, warto wymienić kompensatory luzu zaworowego i rozrząd.

Dlaczego jest poszukiwany

Problemy z odmą prowadza do zatarcia się silnika. Największy popyt na te jednostki występuje zimą.

Popularne modele z tym silnikiem

Silnik pojawia się niemal we wszystkich małych i kompaktowych modelach z grupy VW.

  • Audi A2
  • Seat Arosa
  • Seat Ibiza
  • Seat Cordoba
  • Seat Leon
  • Seat Toledo
  • Skoda Octavia
  • VW Lupo
  • VW Polo
  • VW New Beetle

Cena silnika używanego: 3,0-3,5 tys. zł

PODSUMOWANIE

Ranking obala mit o tym, że silniki produkowane w jednym kraju są lepsze lub gorsze od tych produkowanych w innym. Mamy tu pełen zestaw konstrukcji z całego świata. Widać wyraźnie, że każda firma ma swoje lepsze i gorsze silniki, a „wpadki” zdarzają się mniej więcej proporcjonalnie do udziału w rynku.

Czytaj także