Zestawienie samochodów pakownych, funkcjonalnych, oszczędnych, a do tego tanich oraz prostych w serwisowaniu – od aut miejskich po minivany. Zachęcamy, by przy zakupie sugerować się stanem technicznym. Marka, model, rocznik i przebieg mają dużo mniejsze znaczenie.
Samochód rodzinny to pojęcie względne. Dla jednych jest nim Fiat Panda. Inni nie mogą się wygodnie pomieścić w Renault Espace i dokupują do niego bagażnik dachowy...
Podjęcie optymalnej decyzji to wypadkowa budżetu na zakup samochodu, liczebności rodziny i potrzeb użytkowych (eksploatacja w mieście, na trasie czy w cyklu mieszanym).
Producenci pojazdów bez przerwy podejmują próby tworzenia możliwie najbardziej uniwersalnych modeli. Właśnie z tego powodu samochody rosną z generacji na generację, buduje się mikrovany, w kompaktowych minivanach projektuje się dodatkowy, trzeci rząd siedzeń. Niektóre marki oferują też bardzo praktyczne małe kombi.
W materiale prezentujemy 15 różnych modeli rodzinnych. Aby wybrać najlepsze auto dla siebie, ważne jest dokładne określenie swoich priorytetów. Zazwyczaj trzeba ustalić następujące kwestie: ile osób będzie podróżowało, jaki wzrost mają dzieci, czy potrzebne są foteliki (najłatwiej montuje się je w minivanach, które mają oddzielne fotele zamiast kanapy), jak będzie wykorzystywany bagażnik (na wózek, rower itp.). Niezwykle ważna jest także kwestia określenia specyfiki najczęściej pokonywanych tras.
Od razu zaznaczamy, że nie warto kupować samochodu „z zapasem”. Zbyt dużym autem źle się parkuje. Szkoda także przepłacać za koszty utrzymania (paliwo i serwis).
Z tego względu warto także dobrze przemyśleć wybór wersji silnikowej. Z jednej strony rozwijana moc powinna pasować do gabarytów samochodu, z drugiej – zużycie paliwa nie może rujnować domowego budżetu.
Bardzo często zdarza się, że dopiero po zakupie samochodu nabywca zaczyna myśleć o montażu instalacji LPG. To błąd. Warto rozważyć tę kwestię przed wyborem auta i kupić takie, którego silnik w razie potrzeby będzie się idealnie nadawał do przeróbki.
Idealne propozycje dla rodziny z jednym dzieckiem (lub maksymalnie z dwójką). Mogą się pojawić problemy z montażem fotelików. Jeśli z tyłu usiądą trzy osoby, zazwyczaj będzie im ciasno na szerokość. Natomiast nie powinno brakować miejsca na bagaż. Takie małe kombi mają bardzo ustawne bagażniki o pojemności rzędu 450-500 l.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1242 cm3, moc: 73 KM, maksymalny moment obrotowy: 104 Nm, prędkość maksymalna: 166 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,2 s
Palio Weekend to niepozorne kombi, które ma olbrzymi bagażnik i należy do najtańszych rodzinnych modeli używanych na naszym rynku. Samochód jest kiepsko wykończony, ale za to tani w eksploatacji.
Uwagę zwracają niskie koszty części i bezproblemowe naprawy. Podczas oględzin warto dokładnie obejrzeć podwozie, ponieważ włoskie kombi jest bardzo podatne na korozję.
Polecamy silnik 1.2 8V. Zapewnia wprawdzie kiepskie osiągi, ale za to jest elastyczny i ponadprzeciętnie trwały, a także doskonale znosi montaż instalacji LPG.
Silnik: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 215 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
Funkcjonalne, małe kombi Peugeota jest nieźle wykończone i przyzwoicie zabezpieczone przed korozją. Atutem modelu są bardzo udane silniki wysokoprężne. 1.4 HDi nie grzeszy osiągami, ale za to jest bardzo trwały, niezawodny i rekordowo ekonomiczny. 1.6 HDi – występuje w kilku wersjach mocy – doskonale radzi sobie z tym samochodem, także na dalszych trasach, i nadal zalicza się do grona oszczędnych jednostek.
Typową wadą modelu są problemy z przepalającymi się żarówkami. Dość często komputer pokładowy niepotrzebnie niepokoi kierowcę komunikatami o usterkach, które faktycznie nie występują, albo występują, ale są nieistotne.
Mocną stroną samochodu jest zawieszenie – trwałe i bardzo proste w konstrukcji. W przypadku tego modelu diesle są zdecydowanie lepsze od wersji benzynowych, które nie tylko zużywają więcej paliwa, ale także sprawiają więcej problemów w serwisie.
Silnik: diesel, pojemność: 1598 cm3, moc: 105 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
Fabia Combi może nie prezentuje się tak dobrze jak hatchback, ale jest pakowna, funkcjonalna i ma jeszcze jedną zaletę – łatwo o samochód z krajowej sieci sprzedaży. W ogłoszeniach jest bardzo dużo takich, nierzadko poflotowych, egzemplarzy. Lepiej nie liczyć na niski przebieg, bogate wyposażenie czy zadbane wnętrze, ale auta bronią się pełną historią serwisową.
Podstawową jednostką jest 3-cylindrowy silnik 1.2 o mocy 60 lub 70 KM. Nadaje się do zasilania gazem, ale nie przekonuje ani kulturą pracy, ani trwałością. Popularny 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.2 TSI wyposażono już w bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie. Jeśli auto ma służyć także do jazdy na trasie, polecamy diesle 1.6 TDI. Od biedy można się zainteresować 3-cylindrowym dieslem 1.4 TDI.
Pod względem wielkości bagażnika mikrovany znacznie ustępują nawet miejskim kombi. Ale modele tego segmentu mają inne zalety. Pierwszą jest wygoda mocowania fotelików w drugim rzędzie. Kolejny atut to wynikające z wysokiej pozycji za kierownicą wygodne wysiadanie na zatłoczonych parkingach, kiedy nie można w pełni otworzyć drzwi. Zupełnie jak w crossoverach i SUV-ach.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 77 KM, maksymalny moment obrotowy: 115 Nm, prędkość maksymalna: 163 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5 s
Samochód powstał na płycie podłogowej Punto II. Na rynku dostępna jest również bliźniacza wersja ze znaczkiem Lancii (Musa, 2004-2012).
Przeglądając ogłoszenia, można dość szybko zauważyć, że choć ofert sprzedaży Idei jest niewiele, dominują w nich samochody zadbane, z umiarkowanym przebiegiem.
Idea doskonale sprawdza się w mieście. Na trasie – jeśli wybierzemy odpowiedni silnik, np. polecany 1.4 8V – z pewnością nie będzie zawalidrogą, ale jej właściwości jezdne są tylko przeciętne (wrażliwość na podmuchy bocznego wiatru, przechyły na zakrętach).
Jednak obie te wady nie mogą przesłonić całej masy zalet – takich jak niskie koszty eksploatacji, świetne zaplecze serwisowe, wygodne dla czterech osób wnętrze i rewelacyjna zwrotność.
Fiata Ideę można kupić także z dieslem 1.3 M-Jet. Jest droższy w naprawach od benzynowego 1.4, ale bardzo oszczędny.
Silnik: diesel, pojemność: 1991 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
Mercedes klasy B jest nieznacznie większy od klasy A (różnice występują w obrębie kanapy i bagażnika). Jego inaczej stylizowana maska może sugerować „zwyczajne” osadzenie silnika, ale to tylko pozory. Tak jak w klasie A jest on mocno pochylony i wsunięty pod podłogę. Wiele napraw wymaga opuszczenia zespołu napędowego, co wyraźnie podnosi ich koszt.
Ale to jedyna wada tego samochodu. Jest solidny, niezawodny, bezpieczny i praktyczny. Co więcej – zaskakująco pewnie się prowadzi.
Mercedesa klasy B polecamy z dieslem. W wersji 180 CDI ma 109 KM a w wersji 200 CDI – 140 KM (to ta sama jednostka, różniąca się osprzętem).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1364 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 175 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
W ogłoszeniach nie brakuje aut z polskich salonów, z udokumentowaną historią. Otwierane „pod wiatr” tylne drzwi to tylko gadżet, ale samo wnętrze jest funkcjonalne.
Benzynowa część gamy powstała na bazie jednego, udanego silnika – 1.4. Polecamy wszystkie wersje: wolnossącą bazową, 100-konną oraz turbodoładowane (120-140 KM). Wszystkie idealnie nadają się do LPG (zwłaszcza 120 KM).
Paletę diesli tworzą trzy silniki – 1.3 CDTI (oszczędny, ale trochę za słaby), 1.7 CDTI (najpopularniejszy) i 1.6 CDTI – wprowadzony po liftingu, jak najbardziej godny uwagi, ale droższy w naprawach.
To w zasadzie optymalny wybór dla każdej rodziny. Miejsca jest sporo, bagażniki duże (zwłaszcza w wersjach wydłużanych), a osiągi mogą być bardzo dobre, gdy wybierze się odpowiednio mocną wersję silnikową. Na rynku dostępne są auta 7-miejscowe, ale dwa dodatkowe fotele należy traktować awaryjnie.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 138 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s
Krótkie C4 Picasso ma pięć oddzielnych, osobno regulowanych foteli, a prezentowana na zdjęciu wersja Grand – siedem. Dodatkowe fotele chowają się w podłodze i mamy wówczas wielki bagażnik.
Najbezpieczniejsza wersja benzynowa to 1.8, ale produkowano ją tylko do 2008 r. Nowsze jednostki 1.6 VTi oraz 1.6 THP generują znacznie wyższe koszty serwisowe. Rzadko spotykana odmiana 2.0 występuje tylko z automatem. C4 Picasso najlepiej kupić z dieslem – wszystkie jednostki wysokoprężne są udane.
W ogłoszeniach pojawiają się egzemplarze ze zautomatyzowaną skrzynią biegów MCP. Odradzamy ją (jest rozpoznawalna po literach RNAM na obudowie dźwigni).
Wersja Grand w opcji Exclusive ma z tyłu regulowane zawieszenie. Nie jest to znana z C5 „hydropneumatyka”, tylko zestaw miechów poziomujących auto po załadunku.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1799 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 174 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s
Honda FR-V wyróżnia się tym, że podobnie jak Fiat Multipla ma z przodu trzy miejsca. Centralny fotel, kiedy nie jest używany, można złożyć, tworząc stolik i uchwyt na kubki. Z tyłu również znajdziemy trzy osobne fotele i płaską podłogę. Bagażnik jest bardzo głęboki i pakowny.
Do FR-V idealnie pasuje mocny i oszczędny diesel 2.2 i-CTDi, ale ze względu na wiek, przebieg i wysokie ceny części lepiej go nie kupować.
Znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem będą benzynowe odmiany 1.7, 1.8 i 2.0. Optymalnym wyborem jest ta środkowa opcja – 1.8 i-VTEC.
Uwaga: żaden z silników Hondy FR-V nie przepada za LPG.
Silnik: diesel, pojemność: 1995 cm3, moc: 160 KM, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s
Polecamy trzecią generację modelu. Do wyboru są dwie wersje: krótka 5-miejscowa i wydłużona 7-miejscowa o nazwie Grand. W drugim rzędzie obu zamiast kanapy znajdziemy trzy niezależne fotele, które da się składać lub demontować. Można jeszcze kupić podwyższoną odmianę Xmod.
Najbezpieczniejszy wybór to wolnossące silniki benzynowe 1.6 oraz 2.0 (ten większy występuje tylko z automatem). Godny uwagi jest także benzynowy 1.4 TCe, który łączy niezłe osiągi z niskim zużyciem paliwa.
Z bogatej oferty diesli polecamy jednostki 2.0 dCi oraz 1.6 dCi. Silniki 1.5 dCi są oszczędne, ale kapryśne, a 1.9 dCi – przestarzały.
Klienci powoli tracą zainteresowanie samochodami klasy średniej. Stały się nieco za duże, a w salonach kosztują tyle, co kompaktowe SUV-y. Używane, choćby poleasingowe, kombi w rozsądnej cenie to jednak wciąż atrakcyjna propozycja dla rodziny.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 204 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s
Z roku na rok ten model staje się coraz lepszą propozycją. Powód jest prosty – z wiekiem używane egzemplarze tanieją, ale wciąż trzymają się całkiem nieźle, ponieważ zostały dobrze zabezpieczone przed korozją.
Kultowa „hydropneumatyka” jest tylko opcją. Jeśli ktoś się jej obawia, może poszukać bazowego egzemplarza ze zwykłym zawieszeniem. Z drugiej jednak strony – właśnie w kombi „hydropneumatyka” sprawdza się doskonale, ponieważ utrzymuje stały prześwit, niezależnie od obciążenia.
Najlepszym źródłem mocy jest diesel. 1.6 HDi jest za mały, ale polecany 2.0 HDi pali niewiele więcej i znacznie lepiej radzi sobie z tym samochodem. Co więcej, jest także bardziej niezawodny. Rekomendujemy wszystkie wersje mocy – najlepsze to 140 i 163 KM.
Silnik: diesel, pojemność: 1956 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 s
Insignia jest jednym z najładniejszych współczesnych Opli. Wyróżnia się także dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym i długą listą dodatkowego wyposażenia, na której znajdują się takie elementy jak adaptacyjne reflektory, aktywne zawieszenie czy napęd na cztery koła.
Polecamy diesla 2.0 CDTI z lat 2008-2015 we wszystkich wersjach mocy. To bardzo udana konstrukcja opracowana wspólnie z Fiatem. Nowsza wersja tej jednostki jest już zmodyfikowana przez Opla i wyposażona w układ AdBlue.
Godna uwagi jest także turbodoładowana jednostka benzynowa 1.4, która idealnie przyjmuje instalację gazową (była nawet taka fabryczna konfiguracja).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1595 cm3, moc: 102 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s
Passat B6 należy do najbardziej awaryjnych modeli w swoim segmencie. Wizerunek modelu zszargał diesel 2.0 TDI PD z pompowtryskiwaczami. Był montowany do 2008 r.
Proponujemy auta z lat 2008-2010 ze zmodernizowanym 2.0 TDI CR z zasilaniem common rail, albo... z bazową jednostką benzynową 1.6 8V MPI (102 KM, 2005--2010), która idealnie nadaje się do zasilania gazem. Taki Passat 1.6 (nie mylić z 1.6 FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa) jest bardzo wytrzymałą konstrukcją. Szkoda tylko, że rdzewieje i miewa problemy z elektroniką.
Najwygodniejsze, ale jednocześnie najbardziej paliwożerne – zwłaszcza przy jeździe z prędkościami autostradowymi – modele w zestawieniu samochodów proponowanych rodzinom. By trzymać wydatki na stacjach w ryzach, warto pomyśleć o zakupie diesla. Im młodszy i nowocześniejszy model, tym znalezienie benzynowego silnika, który akceptuje instalcję LPG, może się okazać trudniejsze.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 191 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
S-Max bazuje na konstrukcji Forda Mondeo Mk4 i – tak jak on – doskonale się prowadzi. Jest jednak dużo bardziej funkcjonalny od Mondeo Kombi. Wnętrze wyposażone w niezależne fotele daje szerokie możliwości indywidualnej konfiguracji.
Jeśli dla kogoś S-Max to wciąż za mało, może kupić większe Galaxy, które rożni się tak naprawdę tylko tylną częścią nadwozia. Ma taki sam rozstaw osi, ale jest dłuższe o 5 cm i o 11 cm wyższe. Wszystko po to, aby poprawić komfort jazdy osobom siedzącym w trzecim, dodatkowym rzędzie foteli (S-Maxy też bywają 7-miejscowe).
Tak jak w przypadku Mondeo, najlepszym silnikiem w gamie S-Maxa jest popularny turbodiesel 2.0 TDCi (czyli francuski 2.0 HDi), który bez większych problemów jest w stanie przejechać 500 tys. km. Odmiany 1.8 TDCi, podobnie jak wersji benzynowych z LPG, nie polecamy.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 194 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s
Przeciwnie niż poprzednicy, Renault Espace IV nie jest już w całości wykonane z tworzyw sztucznych – plastiki zastosowano tylko do stworzenia przednich błotników i tylnej klapy. Dach i tylne błotniki są z blachy stalowej, a poszycia drzwi i maska – z aluminium.
Espace, niezależnie od długości nadwozia, ma możliwość przewożenia siedmiu osób, jednak wiele samochodów ma tylko pięć foteli.
Gama silnikowa tego modelu jest spora. Niestety znajdziemy w niej wiele ryzykownych jednostek. Polecaną jest kulturalny, oszczędny i trwały turbodiesel 2.0 dCi.
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 204 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s
Na koniec nieco młodsza i droższa propozycja. Ma wszystko, czego można oczekiwać od samochodu tej klasy. Bardzo pakowne nadwozie, wygodne, przesuwne drzwi boczne, niezależne fotele, których układ można aranżować w rozmaity sposób, bogate wyposażenie i nowoczesne, oszczędne silniki. Auto jest bliźniakiem konstrukcyjnym VW Sharana II.
Na rynku wtórnym króluje dwulitrowy diesel, który jest jednocześnie najlepszą jednostką do tego modelu, ponieważ ma odpowiedni moment obrotowy, który przekłada się na elastyczność i gwarantuje spory zasięg.
W dzisiejszych czasach bardzo trudno planuje się zakup ekonomicznego samochodu. Nie tylko nie sposób przewidzieć, jak będą się kształtowały ceny paliw, ale także jak będą wyglądały relacje pomiędzy cenami ich poszczególnych rodzajów. Generalnie rzecz biorąc, niezależnie od tego, na co się zdecydujemy, lepiej wybrać silnik, który po prostu jest oszczędny.
Minivany to najlepsze auta rodzinne, ale w tej roli sprawdzą się także różnej wielkości kombi.
Kupując samochód z przebiegiem ok. 300 tys. km, trzeba koniecznie zostawić sobie jakąś rezerwę finansową na wymianę rzeczy eksploatacyjnych.