Nie ma jednego idealnego samochodu dla rodziny. Taką funkcję może z powodzeniem pełnić wiele modeli – czasem z pozoru nie do końca oczywistych. Przedstawiamy propozycje z różnych klas – od aut miejskich po minivany – i w różnych (ale zawsze rozsądnych) budżetach. Polecamy także najlepsze wersje silnikowe.
Rodzinny samochód niejedno może mieć imię. Prezentujemy 14 różnych ciekawych propozycji z rynku wtórnego. Podzieliliśmy je na pięć kategorii, aby pokazać, że rodzina z dwójką czy trójką dzieci nie musi od razu kupować minivana lub wielkiego SUV-a.
Samochody rosną z generacji na generację. Właśnie z tego powodu współczesne kompaktowe kombi oferują niejednokrotnie więcej miejsca niż starsze modele klasy średniej. Ale i w segmencie aut małych można znaleźć coś ciekawego. My zwróciliśmy uwagę np. na 7-miejscową Dacię Logan MCV oraz wyjątkowo przestronną Kię Vengę, która nie tylko oferuje sporo miejsca na kanapie, ale ma też przepastny bagażnik.
Oczywiście samochód rodzinny to nie tylko przestronne wnętrze i spory bagażnik. To także możliwość aranżacji foteli i dostęp do nich. Wymagania zależą od wieku przewożonych pasażerów. Maluchy trzeba zapinać w fotelikach. Starsze pociechy radzą już sobie same.
W tym pierwszym przypadku znacznie lepiej sprawdzają się samochody, które zamiast kanapy mają niezależne fotele. Pod tym względem minivany – choćby kompaktowe – będą najlepsze, zwłaszcza te z przesuwnymi bocznymi drzwiami, które nie będą obijać się o inne auta na zatłoczonym parkingu. Zakup modelu tej klasy może rozważyć także rodzina z jednym dzieckiem. Po wymontowaniu fotela albo dwóch można do środka zmieścić rower lub wózek (bez przesadnego składania) oraz sporo bagażu.
Oprócz przedstawionych poniżej aut warto także rozważyć kombivany, czyli osobowe wersje bazujące na furgonetkach, np. Fiata Doblo, Peugeota Partnera czy Renault Kangoo. Można zainteresować się także znacznie mniej popularną Skodą Roomster. Ten model nie przyjął się na rynku, ale jego funkcjonalność wręcz zaskakuje, więc jeśli w ogłoszeniach pojawi się ciekawa oferta – warto się jej przyjrzeć.
Przy każdym opisie modelu podajemy polecaną wersję silnikową. Poszukiwań nie należy jednak zawężać wyłącznie do niej. Wszystko zależy od potrzeb konkretnego nabywcy. Kto nie jeździ wiele, będzie zadowolony z dowolnej, taniej w zakupie odmiany benzynowej. Gdy planowane jest pokonywanie dłuższych dystansów, warto pomyśleć o oszczędniejszym silniku Diesla. Nie bez znaczenia jest także specyfika pokonywanych odcinków. Inne oczekiwania stawia się wobec silnika na długie, międzymiastowe trasy, a inne wobec jednostki, która taki sam dystans będzie musiała pokonać w zatłoczonym mieście.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 105 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 171 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s
Zaczynamy od budżetowej, ale bardzo ciekawej, bo aż 7-osobowej propozycji. Dwumiejscową kanapę trzeciego rzędu można w prosty sposób zdemontować i cieszyć się z wielkim bagażnikiem.
Niestety, nie należy popadać w przesadny zachwyt. Dacia Logan MCV pierwszej generacji jest wykończona wyjątkowo surowo. Zastrzeżenia można mieć także do jakości zabezpieczenia antykorozyjnego oraz detali. Dla przykładu – oddzielone od klamek zamki w drzwiach przywodzą na myśl lata osiemdziesiąte.
W zasadzie ten samochód nie daje żadnej przyjemności z jazdy. Co więcej – spory rozstaw osi sprawia, że ciężko się nim manewruje w mieście. Ale Dacia Logan MCV rekompensuje wszystko z nawiązką wspomnianą funkcjonalnością oraz bardzo niskimi kosztami zakupu i eksploatacji. Takim samochodem można „wychować dzieci”, „zbudować dom”, pojechać na wakacje. Z częściami zamiennymi nie ma problemu, ponieważ cała konstrukcja bazuje na starszych modelach Renault, głównie Clio.
Gama silnikowa obejmuje tanie w naprawach jednostki benzynowe, które idealnie nadają się do zasilania gazem, a także diesla 1.5 dCi. Nie jest on wzorem niezawodności, ale przynajmniej mało pali...
Silnik: benzynowy, pojemność: 1591 cm3, moc: 125 KM, maksymalny moment obrotowy: 156 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
Nadwozie Vengi nie tylko ładnie wygląda, ale jest też wyjątkowo pakowne. Dzielona i przesuwana kanapa ułatwia swobodną aranżację wnętrza. Imponuje spory bagażnik (od 440 do 1486 l).
Silniki tego mikrovana okazują się bezproblemowe. Do wyboru są dwie jednostki benzynowe (bez turbo i wtrysku bezpośredniego) oraz dwa diesle z common rail. Podstawowy silnik wysokoprężny 1.4 CRDi/75 KM ma słabe osiągi. Wszystkie pozostałe doskonale radzą sobie z masą samochodu, choć nie są już tak ekonomiczne.
Polecamy bezproblemową, żwawą jednostkę benzynową 1.6 CVVT o mocy 125 KM lub turbodiesla o tej samej pojemności, który ma 128 KM.
Silnik: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 230 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 s
Focus to jeden z najlepszych kompaktowych modeli na rynku. Wyróżnia się atrakcyjną stylizacją, niezłym wykonaniem i wysokim poziomem niezawodności. Rynek jest wręcz zalany krajowymi, niezbyt drogimi wersjami kombi po flotach.
Ale to nie wszystkie zalety. Auto doskonale się prowadzi, ma szeroką gamę silnikową, w której znajdziemy zarówno niezłe jednostki benzynowe, jak też solidne diesle. Rozczarują się jedynie zwolennicy instalacji gazowych – Focusa da się przystosować do zasilania alternatywnym paliwem, ale żeby to była trwała przeróbka, potrzebna jest droga instalacja.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1364 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 192 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s
Pod względem niezawodności Astra IV nie jest może idealna, ale i tak prezentuje całkiem niezły poziom. Atuty tego modelu są inne. To doskonałe zaplecze serwisowe, tanie części zamienne oraz bardzo udany benzynowy silnik 1.4 Turbo, który ma pośredni wtrysk paliwa i nieskomplikowaną mechanikę. Doskonale nadaje się także do zasilania gazem za pomocą przystępnych cenowo instalacji. Wiele osób woli taką konfigurację od diesli, choć wersje wysokoprężne wcale nie są złe.
Podstawowy silnik 1.7 CDTI (110-125 KM) jest jak najbardziej wystarczający. Jeszcze lepsze są jednak włoskie diesle 2.0 CDTI (czyli 2.0 Multijet Fiata). Polecamy je, ponieważ są oszczędne i – jak na dzisiejsze czasy – tanie w naprawach.W 2014 roku do gamy dołączyły jeszcze dwa inne silniki wysokoprężne. Pierwszy to oszczędny i kulturalnie pracujący 1.6 CDTI. Drugim jest bardzo mocny 2.0 BiTurbo CDTI/195 KM. Był najszybszym dieslem w gamie Astry w całej historii tego modelu. Na rynku wtórnym pojawia się bardzo rzadko.
Silnik: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 99 KM, maksymalny moment obrotowy: 254 Nm, prędkość maksymalna: 186 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s
Na tle konkurencji francuskie kombi nie okazuje się zbyt drogie, a mimo to przekonuje wysoką jakością wykonania i niezawodnością potwierdzoną statystykami TÜV oraz GTÜ. Bagażnik jest pakowniejszy np. od kufra większego, starszego Peugeota 407.
Za wyjątkiem bazowej odmiany 1.2 PureTech 82 wszystkie wersje silnikowe mają bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Diesle są świetne. Najlepsza z nich jest „dwulitrówka”, ale doskonale sprawdzi się nawet słabszy 1.6 HDi (co więcej, łatwiej i taniej można go kupić). Z benzynowych silników polecamy zwłaszcza 1.2 PureTech o mocy 110 lub 130 KM. Nie jest idealny, ma tylko trzy cylindry, ale póki co okazuje się trwalszy od mocniejszych jednostek 1.6 THP.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s
Ten model wyróżnia się unikalną cechą, która także może się przydać w aucie rodzinnym. Otóż występuje w dwóch wersjach – zwykłej oraz z zawieszeniem hydropneumatycznym. W tym drugim przypadku samochód utrzymuje stały prześwit niezależnie od obciążenia. Jest to bardzo przydatne, kiedy na pokładzie znajduje się komplet pasażerów z bagażem, a nawierzchnia staje się wyboista.
Owszem, „hydropneumatyka” wymaga obsługi w wyspecjalizowanym warsztacie, ale czas pokazał, że w tym modelu nie sprawia większych problemów. Można nawet napisać więcej – solidność tego samochodu zaskoczyła już niejednego przeciwnika motoryzacji francuskiej.
Rynek wtórny Citroenów C5 zdominowały diesle. To bardzo udane konstrukcje, z tym że polecamy optymalne wersje dwulitrowe. 1.6 są za słabe, a większe – zwłaszcza te V6 – drogie w serwisowaniu.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s
Olbrzymie, klasyczne kombi. Pod względem ilości miejsca w obrębie kanapy lepsza jest tylko Skoda Superb. Ofert na rynku wtórnym jest mnóstwo, ponieważ – podobnie jak Focus – był to jeden z popularniejszych modeli flotowych.
Wersje benzynowe cieszą się opinią wyjątkowo niezawodnych, ale nie przepadają za LPG. Największym zainteresowaniem cieszy się jednak silnik wysokoprężny 2.0 TDCi. To bliźniak konstrukcyjny francuskiej jednostki 2.0 HDi, stosowanej choćby w opisywanym powyżej Citroenie C5. Niezależnie od wersji mocy pracuje kulturalnie i gwarantuje optymalne osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa (realnie 6-8 l/100 km). Większość wersji ma filtr cząstek stałych, ale nie sprawia on większych problemów.
Odradzamy starą, fordowską konstrukcję 1.8 TDCi, której zdarzają się kosztowne awarie układu wtryskowego. W 2010 roku zastąpił ją francuski 1.6 TDCi, jednak on też nie jest idealny, ponieważ wyraźnie brakuje mu mocy i momentu.
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 211 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
Przez pięć kolejnych generacji VW Passat był symbolem samochodu rodzinnego. Co więcej – odmiana kombi cieszyła się większym zainteresowaniem niż sedan. Model B6 zaliczył wielką jakościową wpadkę, a opisywany B7 miał być sposobem na odzyskanie zaufania klientów i powrót na pozycję lidera swojego segmentu. Operacja zakończyła się sukcesem. Mimo że B7 to nic innego, jak mocno zmodernizowany B6. Właśnie z tego powodu produkowano go tylko cztery lata.
To jednak samochód, który można polecić. Ma skuteczniejsze zabezpieczenie antykorozyjne i zdecydowanie rzadziej się psuje, choć kluczem do niezawodności będzie trafny wybór wersji silnikowej. Polecamy dwulitrowe diesle. Wszystkie są zasilane układem common rail i wyrobiły sobie dobrą opinię wśród użytkowników. W ogłoszeniach trafiają się czasem okazyjnie tanie odmiany 1.6 TDI. Technicznie nie są złe, ale ich osiągi rozczarowują.
Trudno natomiast polecać warianty benzynowe. 1.4 TSI/122 KM jest oszczędny, ale ma problemy z łańcuchowym rozrządem, 1.4 TSI/160 KM to wyjątkowo nieudana jednostka. Z kolei silnik 1.8 TSI ma podwyższony apetyt na olej, podobnie zresztą jak 2.0 TSI.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 105 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 165 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
Kompaktowe SUV-y są mniej pakowne od... kompaktowych kombi. Ale to nie oznacza, że czasami nie są wystarczające. Dacia Duster ma obszerne wnętrze i całkiem spory bagażnik, a wysoki prześwit sprawia, że nie trzeba się martwić o to, że przy pełnym załadunku spód auta zarysuje np. o próg zwalniający.
Do SUV-ów wygodnie „wkłada się” małe dzieci. Fotele są osadzone znacznie wyżej, więc nie trzeba się tak mocno schylać. Jedyną wadą Dustera jest niska jakość wykończenia. Plastiki łatwo się rysują, a wykładziny chłoną kurz.
Na awaryjność i koszty nie można narzekać. Silniki benzynowe są dobre do LPG, a diesle akceptowalne.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 114 KM, maksymalny moment obrotowy: 156 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,0 s
Nie zawsze dodatkowe miejsca w kabinie są funkcjonalne. Rok po premierze tego modelu producent uzupełnił gamę o wydłużonego Qashqaia+2, który w bagażniku ma dwa dodatkowe miejsca. Są wyjątkowo ciasne, ale po ich złożeniu do dyspozycji pozostaje nieco większy bagażnik. Czas pokazał, że nabywcy wolą zwykłe, 5-miejscowe wersje, a te wydłużone da się czasem kupić okazyjnie, w cenie zwykłych.
Przed zakupem radzimy obejrzeć podwozie pod kątem korozji. Najlepsze silniki w gamie to benzynowy 1.6 oraz wysokoprężny 2.0 dCi z trwałym łańcuchem rozrządu.
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Zgrabna i funkcjonalna Skoda okazała się chętnie wybierana jako drugi samochód w rodzinie. Co ciekawe – klienci często wybierali topowo wyposażone wersje. Auto, dzielące mechanikę z popularną Octavią II, jest dzisiaj łakomym kąskiem na rynku wtórnym.
Yeti kusi funkcjonalnym wnętrzem. Dla rodziny niezwykle ważnym atutem będą trzy niezależne fotele zamiast wspólnej kanapy. Jeśli zdemontujemy środkowy, dwójka dzieci będzie tam miała bardzo komfortowe warunki.
Ponad połowa samochodów dostępnych w ogłoszeniach ma pod maską turbodiesla. Polecamy silnik 2.0 TDI z zasilaniem common rail. To najlepszy kompromis między zużyciem paliwa a osiągami.
Przestrzegamy natomiast przed benzynową jednostką 1.8 TSI. Przez problemy z pierścieniami tłokowymi potrafi zużyć ponad litr oleju na 1000 km. W mniejszych silnikach 1.2 TSI oraz 1.4 TSI sprzed 2015 roku możliwe są problemy z napędem rozrządu – szybko zużywają się napinacze oraz rozciągają łańcuchy.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 191 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
Technicznie to Ford Mondeo Mk4. Praktycznie – coś praktyczniejszego niż jego odmiana kombi. S-Max bardzo dobrze się prowadzi, a wyposażone w niezależne fotele wnętrze daje szerokie możliwości indywidualnej konfiguracji.
Jeśli dla kogoś S-Max to wciąż za mało, może kupić większe Galaxy, które rożni się tak naprawdę tylko tylną częścią nadwozia. Ma taki sam rozstaw osi, ale jest dłuższe o 5 cm i o 11 cm wyższe. Wszystko po to, aby poprawić komfort jazdy osobom siedzącym w dodatkowym, trzecim rzędzie foteli (S-Maxy też bywają 7-miejscowe).
Tak jak w przypadku Mondeo, najlepszym silnikiem w gamie S-Maxa jest popularny turbodiesel 2.0 TDCi (czyli francuski 2.0 HDi), który bez większych problemów jest w stanie przejechać 500 tys. km.
Silnik: diesel, pojemność: 1995 cm3, moc: 160 KM, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s
Pierwsza generacja modelu była hitem i nie miała konkurencji. Trzecia – wtapia się w tłum rywali, co nie zmienia faktu, że to dobry minivan.
Do wyboru są dwie wersje: zwykła, 5-miejscowa (długość 434 cm, rozstaw osi 270 cm) i wydłużona, 7-miejscowa Grand (długość 456 cm, rozstaw osi 277 cm). W drugim rzędzie zamiast kanapy znajdziemy trzy niezależne fotele, które da się składać lub demontować. Można również kupić podwyższoną odmianę XMod, ale oprócz walorów estetycznych i bogatego wyposażenia nie ma ona żadnych specjalnych zalet.
Najbezpieczniejszy wybór to wolnossące silniki benzynowe 1.6 oraz 2.0 (ten większy występuje tylko z automatem). Godny uwagi jest także benzynowy 1.4 TCe, który łączy niezłe osiągi z niskim zużyciem paliwa.
Z bogatej oferty diesli polecamy jednostki 2.0 dCi oraz 1.6 dCi (ta pierwsza jest popularniejsza). Silniki 1.5 dCi są oszczędne, ale kapryśne, 1.9 dCi – przestarzały.
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 204 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s
Na koniec duży minivan z prawdziwego zdarzenia. Ma wszystko, czego można oczekiwać od samochodu tej klasy. Bardzo pakowne nadwozie, wygodne przesuwne drzwi boczne, niezależne fotele, których układ można aranżować w rozmaity sposób, bogate wyposażenie i nowoczesne, oszczędne silniki. Auto jest bliźniakiem konstrukcyjnym VW Sharana II.
Na rynku wtórnym króluje dwulitrowy diesel, będący jednocześnie najlepszą jednostką do tego modelu, ponieważ ma odpowiedni moment obrotowy, który przekłada się na elastyczność i gwarantuje spory zasięg.
Po zakupie używanego egzemplarza wyposażonego w dwusprzęgłową skrzynię DSG warto się przygotować na jej regenerację (sprzęgła, mechatronika), która kosztuje ok. 5-6 tys. zł.
Przed ostatecznym wyborem samochodu dla rodziny nabywca musi określić swoje priorytety. Zazwyczaj trzeba ustalić następujące kwestie: ile osób będzie podróżowało, jaki wzrost mają dzieci, czy potrzebne są foteliki, jak będzie wykorzystywany bagażnik (na wózek, rower itp.). Niezwykle ważna jest także kwestia określenia specyfiki najczęściej pokonywanych tras. Od razu zaznaczamy, że nie warto kupować samochodu „z zapasem”. Zbyt dużym autem źle się parkuje. Będzie się też przepłacać za paliwo czy serwis. Nie wolno również zapominać o tym, że jeśli za kierownicę mają wsiadać zarówno mąż, jak i żona, oboje powinni zaakceptować wybór, zgodnie ze swoimi preferencjami i umiejętnościami prowadzenia auta.