Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Volvo V60 B4 tył

Volvo V60 B4 – test

V60 B4 z miękką hybrydą udowadnia, że jednostki spalinowe nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa.

Prognozy firm doradczych wskazują, że w 2030 r. około 40-50% światowej sprzedaży nowych aut będą stanowić tzw. miękkie hybrydy – czyli zelektryfikowane wersje spalinowe bez możliwości jazdy wyłącznie „na prądzie”. Ma je w ofercie coraz więcej marek, bo to relatywnie niedrogi sposób na obniżenie zużycia paliwa zarówno dla producentów, jak i dla klientów. 

2021 Volvo V60 B4 - silnik

Silnik 2.0 turbo z instalacją miękkiej hybrydy pracuje gładko i jest oszczędny, choć mógłby być nieco cichszy na niskich obrotach.

I chociaż potencjał oszczędności jest tu niewielki (zazwyczaj kilkuprocentowe zmniejszenie spalania), w skali całej floty aut ma to niebagatelne znaczenie dla spełnienia celów w zakresie redukcji emisji CO2.

Lepsza kultura, niższe spalanie

Nie wszystkie miękkie hybrydy (zwane też łagodnymi) są takie same – niektóre korzystają jeszcze z 12-woltowej instalacji elektrycznej, inne już z 48 V. W przypadku Volvo mamy do czynienia z układem 48 V, niewielkim akumulatorem litowo-jonowym oraz rozrusznikiem zespolonym z alternatorem, który odzyskuje energię podczas wytracania prędkości, a w trakcie przyspieszania może wspomóc silnik benzynowy dodatkową „dawką” 14 KM i 40 Nm. 

DANE TECHNICZNE Volvo V60 B4
Silnik benz., turbo + el.
Pojemność skokowa 1969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 197 KM/4800
Maks. moment obrotowy 300 Nm/1500
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 476/185/143 cm
Rozstaw osi 287 cm
Średnica zawracania 11,4 m
Masa/ładowność 1632/608 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 529/1441 l
Poj. zbiornika paliwa 60 l (Pb 95)
Opony 225/50 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Średnie zużycie paliwa 6,4 l/100 km
Zasięg 930 km
Cena od 181 900 zł

W praktyce układ miękkiej hybrydy przynosi dwie odczuwalne korzyści. Po pierwsze sprawia, że spalinowy silnik uruchamia się i gaśnie bezwibracyjnie, a do tego błyskawicznie. Dzięki temu nawet kierowcy, którzy mają w zwyczaju wyłączanie układu start-stop, nie muszą już tego robić.

2021 Volvo V60 B4 - przód
Na drodze V60 stawia na komfort. Prowadzi się lekko i statecznie, bez nadmiernych ruchów nadwozia, ale i bez angażowania kierowcy.

Po drugie – benzynowy silnik 2.0 turbo pod maską V60 w wersji B4 jest zauważalnie oszczędniejszy od wcześniejszych odmian stricte spalinowych z oznaczeniem T. W dość gęstym ruchu miejskim potrzebuje ok. 9 l na 100 km, w trasie (na drogach jednopasmowych) niespełna 5,5 l, a na autostradzie – ok. 8,5 l/100 km. Nie są to wygórowane wyniki jak na spore 200-konne kombi z automatem. 

V60 B4 zapewnia przy tym satysfakcjonujące osiągi (przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,3 s), choć połączenie lekko pracującego układu kierowniczego i sprężystego zawieszenia zachęca raczej do zrelaksowanego podróżowania. Do tego obrazu pasuje 8-biegowa skrzynia, która przy spokojnej jeździe sprawnie załącza kolejne przełożenia, ale przy agresywniejszym traktowaniu lubi zbyt długo „przeciągnąć” zredukowany bieg. 

Blisko Volvo V90

Długie na 476 cm V60 robi dobry użytek ze swojego dużego rozstawu osi (aż 287 cm) – w obu rzędach zapewnia sporo przestrzeni, choć nisko zamocowana kanapa sprawia, że z tyłu brakuje lepszego podparcia ud. Za to przednie fotele są doskonałe – obszerne, nie za twarde i przyjemnie trzymają w okolicach barków. Bagażnik należy do klasowych liderów pod względem pojemności (529 l), a do tego oferuje praktyczne haki na reklamówki oraz ruchomą przegrodę pozwalającą zabezpieczyć torby i inne przedmioty przed przesuwaniem się. 

DANE TESTOWE Volvo V60 B4
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 9,1/5,4/7,3 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 820 km

Zarówno pod względem przestronności, jak i wystroju kokpitu V60 plasuje się (niebezpiecznie) blisko większego V90. Estetycznie stylizowany i wykończony kokpit jest już wizytówką Volvo. I choć jego architektura debiutowała kilka lat temu, to zarówno wygląd, jak i obsługa wciąż są bardzo konkurencyjne. Pionowy centralny ekran odpowiada za niemal wszystkie ustawienia pojazdu, jednak duże pola dotykowe oraz responsywna matryca sprawiają, że nawet obsługa wentylacji nie nastręcza problemów. Zaletą Volvo są także budzące zaufanie systemy wsparcia.

2021 Volvo V60 B4 - kokpit

Przyjemnie wykończony, a przy tym intuicyjny w obsłudze kokpit Volvo wciąż się nie starzeje. Czytelne instrumenty, dobra widoczność.

Kolejnym atutem jest cena V60 B4, które w rozsądnie wyposażonej wersji Momentum Pro (m.in. dostęp bezkluczykowy, czujniki cofania, rozpoznawanie znaków, nawigacja) kosztuje 182 900 zł, czyli co najmniej konkurencyjnie na tle porównywalnych Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedesa klasy C. 

Volvo V60 B4 – test: podsumowanie

  • funkcjonalność, wykończenie, obsługa, komfort, zużycie paliwa 
  • słabe podparcie ud z tyłu, głośnawy silnik, przeciętne wyczucie układu kierowniczego

Funkcjonalne, dobrze wykonane kombi o spokojnej naturze. Dobra alternatywa dla niemieckich rywali.

Ocena:

Czytaj także