Volvo EX90 to właściwie XC90 nowych czasów – ma przenieść dobrze już znane zalety potężnego SUV-a szwedzkiej marki w erę elektromobilności. Sprawdzamy, jak to wychodzi w praktyce i co do zaoferowania ma topowa wersja EX90 o mocy 517 KM.
Volvo pozostaje wierne sobie, a jednocześnie otwiera się na innowacje. Prostota, solidność i bezpieczeństwo to wartości, które definiują markę od dawna i są obecne również w nowym EX90. Ten duży elektryczny SUV stanowi nowoczesną interpretację modelu XC90, łącząc jego familijny charakter ze zrównoważonym rozwojem.
EX90 bazuje na modułowej platformie dla aut w 100% elektrycznych SPA2 i jest nieco większe od swojego spalinowego odpowiednika. Jego rozstaw osi wynosi 299 cm (+1 cm), a długość – 504 cm (+9 cm). Dzięki temu wnętrze auta zapewnia mnóstwo przestrzeni zarówno dla podróżujących, jak i ich bagażu.
Najmocniejsza wersja Twin Motor Performance występuje w dwóch droższych odmianach wyposażenia (Plus oraz Ultra) i oferuje 6 lub 7 miejsc. Drugi rząd pomieści wygodnie trzy osoby, trzeci również nie jest ciasny. Kierowca i pasażer siedzą wysoko, na znakomicie dopasowanych i obszernych fotelach.
Nadwozie ze stromo ustawionymi płaszczyznami bocznych szyb zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, a kierowca łatwo odnajdzie się w minimalistycznie urządzonym kokpicie.
Volvo unika nadmiernego przepychu i stawia na minimalizację. 8-calowy wyświetlacz wskaźników i pionowo ustawiony, 14,5-calowy centralny monitor błyszczą doskonałą rozdzielczością.
Przejrzyście zorganizowana obsługa z logicznie pogrupowanym menu jest intuicyjna, choć wymaga krótkiej nauki, bo na przykład kierownica i lusterka są tu – podobnie jak w Tesli – regulowane za pośrednictwem ekranu i przycisków na kierownicy. Minus: podczas testu system operacyjny raz się zawiesił i wymagał zresetowania.
Wysokiej jakości wykończenie wnętrza, bardzo czytelne wyświetlacze, dużo schowków oraz „szczupła” architektura deski rozdzielczej. Minus: instrumenty sterowania na kierownicy nie są podświetlane po zmroku. / fot. Frank Ratering/AZ
Duże pola dotykowe ułatwiają sterowanie funkcjami samochodu, nie brakuje skrótów do najczęściej używanych ustawień – aczkolwiek do obsługi tego wielkiego „tabletu” trzeba przywyknąć. / fot. Frank Ratering/AZ
EX90 w wersji Twin Motor Performance dysponuje dwoma silnikami o mocy systemowej 517 KM oraz 910 Nm systemowego momentu obrotowego. Z pewnością nie można więc narzekać na brak siły napędowej. Znacznie ważniejsze jest jednak to, że można ją bardzo precyzyjnie dozować. Nawet przejście z toczenia do gwałtownego przyspieszania jest realizowane niezwykle płynnie.
Szwedzki SUV, produkowany w Charleston w Południowej Karolinie (USA), waży ok. 2,8 t, ale prowadzi się zaskakująco lekko. Przy powściągliwej jeździe porusza się głównie w trybie przednionapędowym i pozwala na zadziwiająco precyzyjne pokonywanie zakrętów. Układ kierowniczy nie wymaga nadmiernego wysiłku, a mimo to pozwala utrzymać dobry kontakt z przednią osią, której zawieszenie opiera się na podwójnych wahaczach poprzecznych.
Wielkie Volvo dobrze maskuje swoją masę. To zasługa seryjnego zawieszenia ze stalowymi sprężynami, nisko położonego środka ciężkości i rozkładu mas (47:53). Zestrojenie elementów podwozia zapewnia bardzo wysoki komfort oraz staranne tłumienie. W takiej sytuacji dostępna za dopłatą 13 000 zł „pneumatyka” jest zatem opcją, a nie koniecznością. Doskonały komfort mącą jedynie sporadyczne wibracje przenoszone przez tylną oś.
Przyspieszenie do „setki” w 4,8 s pozwala konkurować z autami sportowymi, ale z dzisiejszej perspektywy ważniejsi są asystenci aktywnego bezpieczeństwa. Systemy wspomagające działają w sposób przyjemnie powściągliwy, dzięki czemu – w przeciwieństwie do nadmiernie ingerujących w podróż układów ostrzegania o przekroczeniu limitu prędkości lub asystentów utrzymania pasa ruchu u wielu rywali – Volvo nie kusi, żeby je od razu wyłączać.
Harmonijne prowadzenie wpływa też na efektywność. Chociaż samochód jest ciężki i jako SUV nie imponuje współczynnikiem oporu powietrza, to podczas testu zużył średnio 26 kWh/100 km, co jest jak najbardziej akceptowalnym wynikiem w tym segmencie i przekłada się na zasięg wynoszący 412 km. Przy odrobinie powściągliwości można zejść nawet do 19 kWh na 100 km, a tym samym zwiększyć zasięg do ponad 500 km. Nie jest to wynik wybitny, ale wystarczy do swobodnego pokonywania długich dystansów.
Platforma SAP2 wykorzystuje technikę 400 V (w przeciwieństwie do limuzyny ES90, w której zastosowano już pozwalającą na szybsze ładowanie architekturę 800 V). W teorii SUV-a można ładować z mocą do 250 kW, ale w teście nie udało nam się tego osiągnąć. Mimo to na odpowiednio szybkiej stacji EX90 potwierdziło podaną w specyfikacji prędkość pobierania energii – zwiększenie stopnia naładowania z 10 do 80% zajęło 31 min Jeszcze ważniejsze jest relatywnie szybkie uzupełnianie prądu powyżej tej wartości; ogromna bateria (107 kWh netto) ładuje się z 5 do 100% w zaledwie 59 minut.
Dane techniczne i ceny | o EX90 Twin Motor Performance Ultra |
---|---|
Silnik | 2 x elektryczny |
Moc maks. silników (przód/tył) | 245/272 KM |
Moc systemowa | 517 KM |
Maks. moment obr. (przód/tył) | 420/490 Nm |
Systemowy moment obrotowy | 910 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut., 1-bieg. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 504/196/174/299 cm |
Średnica zawracania | 12,2 m |
Masa/ładowność/masa przyczepy | 2787/603/2200 kg |
Pojemność bagażnika | 324/1955 l |
Pojemność akumulatora (netto) | 107 kWh |
Opony – egz. testowy (przód; tył) | 265/40; 295/35 R22 |
Osiągi, zużycie energii (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Średnie zużycie energii | 20,7 kWh/100 km |
Zasięg | 616 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym napędem) | 479 900 zł |
Cena wersji testowanej | 499 900 zł |
Dane testowe | o EX90 Twin Motor Performance Ultra |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Przyspieszenie 0-150 km/h | 10,1 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 34,8 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,9 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 54,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,0 dB |
Średnie testowe zużycie energii | 26,0 kWh/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 410 km |
Topowe EX90 Twin Motor Performance kosztuje od śmiałych 480 tys. zł, ale bazowy tylnonapędowy wariant można kupić za 400 tys. zł. Za niemal kompletnie doposażony egzemplarz, z audio Bowers & Wilkins oraz funkcjami automatyzacji jazdy, trzeba zapłacić ok. 550 tys. zł.
Wszystko na swoim miejscu: Volvo EX90 w wersji Twin Motor Performance kontynuuje tradycje XC90. Jest pakowne i praktyczne, ma szlachetny wystrój oraz kojący, komfortowy charakter, a do tego pozytywnie zaskakuje prowadzeniem. Zasięg i ładowanie reprezentują wysokie aktualnie dostępne standardy... podobnie jak cena.