Chińska firma Zeekr, należąca do Geely, w drugim kwartale 2023 roku wprowadzi na rynek nowy wariant swojego elektrycznego modelu o nazwie 001. Auto otrzyma baterię ważącą ponad 700 kg, która zapewni mu, przynajmniej w teorii, zasięg 1032 km!
Przeszkód we wprowadzeniu elektromobilności jest wiele. To nie tylko długie ładowanie, ale i nieduża sieć ładowarek, a ostatnio – wysokie koszty prądu. W popularyzacji samochodów elektrycznych nie pomagają również rosnące ceny surowców ziem rzadkich, choć tutaj przynajmniej częściowym rozwiązaniem tego problemu może być wydobywanie ich z dna oceanu.
Niezależnie od tego samochody elektryczne w ciągu ostatnich lat wykonały ogromny skok naprzód O ile jeden z pierwszych seryjnych modeli na prąd, czyli Mitsubishi i-Miev z 2009 roku legitymował się teoretycznym zasięgiem od 100 do 160 km (zależnie od cyklu homologacyjnego), o tyle teraz jest on wielokrotnie większy. Nadal jednak zasięgi samochodów elektrycznych przeważnie nie należą do imponujących, do tego wyraźnie spadają przy niskich temperaturach, o czym pisaliśmy TUTAJ.
Rekord należy do koncepcyjnego Mercedesa EQXX, który na jednym ładowaniu pokonał dystans 1202 km, i to podróżując ze średnią prędkością około 90 km/h. Ale chiński Zeekr, mający trafić do sprzedaży w przyszłym roku, ma legitymować się zasięgiem aż 1032 km – tak wynika z dokumentów wydanych 19 grudnia 2022 roku przez chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych.
Główna w tym zasługa nowego akumulatora Qilin firmy CATL o gęstości energetycznej 200 Wh/kg. Przykładowo w Tesli Model Y wynosi ona 244 Wh/kg (wersja o dalekim zasięgu z baterią typu 4680). Według tych samych dokumentów bateria Zeekra waży 727 ± 21 kg.
Oficjalnie została ona zaprezentowana 23 czerwca 2022 roku. Firma CATL przyznaje, że innowacyjność jej akumulatora nie kryje się po stronie chemii, tylko po stronie konstrukcji. Poza tym „zapewnia nowy poziom integracji systemu baterii”.
Zeekr 001 to kawał samochodu. Auto mierzy 497 cm długości, prawie 200 cm szerokości oraz 156 cm wysokości. Jego silnik z magnesami trwałymi wytwarza szczytową moc 200 kW (272 KM). Auto waży 2345 kg, z czego ponad 700 kg – sam akumulator.
Producent deklaruje, że średnie zużycie energii wynosi jedyne 14,9 kWh/100 km. Dla porównania, ważący 1598 kg Opel Mokka o mocy 136 KM, średnio na 100 km potrzebuje od 15,8 do 16,2 kWh energii (według cyklu WLTP).
Obecnie Zeekr oferuje cztery warianty 001 o zasięgu od 536 do 732 km. Najtańsze auto w przeliczeniu na naszą walutę kosztuje około 190 000 zł, natomiast najdroższe – około 245 000 zł. Wariant o zasięgu ponad 1000 km zapewne będzie znacznie droższy.
Zeekr to chiński producent samochodów elektrycznych, założony w 2021 roku. Firma należy do koncernu Geely, a więc tego samego, który ma zapewnić platformę technologiczną dla Izery.
16 grudnia Zeekr dostarczył klientowi swój 70-tysięczny samochód, a obecnie stara się wejść na giełdę w Stanach Zjednoczonych.
Które auto na prąd ma największy zasięg? Teoretycznie obok Zeekra jest to Nio ET7 z baterią o pojemności 150 kW, legitymujące się możliwości pokonania bez ładowania nawet 1000 km. Kolejne modele to Lucid Air Dream Edition R (118 kWh) o teoretycznym zasięgu 836 km czy Rivian R1T Max Pack (180 kW), który pokona ponad 650 km.
Jeśli chodzi o samochody, ocenione za pomocą cyklu WLTP, najlepiej wypadają poniższe modele: