Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo EM90

Volvo EM90, czyli pierwszy van Szwedów, to tak naprawdę chiński Zeekr

Volvo

Volvo EM90, czyli pierwszy van Szwedów, to tak naprawdę chiński Zeekr

Volvo do tej pory nie zbudowało minivana. Ale teraz się to zmieni. Szwedzi właśnie zapowiedzieli wprowadzenie modelu EM90, czyli luksusowego, elektrycznego vana mającego być odpowiednikiem chińskiego Zeekra 009. 

To już pewne. Pierwszy w historii van szwedzkiej marki ma być samochodem w pełni elektrycznym. Jego debiut jest planowany na 12 listopada. Tego samego dnia zostanie otwarta księga zamówień dla klientów w Chinach. 

Nie ma jeszcze informacji na temat tego, czy Volvo EM90 trafi również do innych części świata. „Obecnie badamy inne rynki, ale nie zapadły jeszcze żadne decyzje. Więcej informacji przekażemy w późniejszym terminie” – powiedział Magnus Holst z działu prasowego Volvo Cars w rozmowie ze szwedzkim magazynem Vi Bilagare.

Kawał samochodu

Nowe Volvo EM90 to tak naprawdę Zeekr 009 w przebraniu. Ten drugi wszedł do produkcji na początku bieżącego roku. Auto mierzy 5,2 m długości, 2,02 m szerokości oraz 1,85 m wysokości. Na pokład może zabrać 6 pasażerów, a jego bagażnik legitymuje się pojemnością od 376 l (przy rozłożonych trzech rzędach siedzeń) do 2979 l, gdy podróżują nim jedynie dwie osoby.

Zeekr 009
Volvo EM90, podobnie jak Zeekr 009 (na zdjęciu), będzie potężnym samochodem. 
zeekr

Zeekr 009 bazuje na platformie SEA, z której skorzysta choćby polska Izera. To pierwszy model zaopatrzony w zaawansowany akumulator Qilin firmy CATL. Występuje on w dwóch wariantach – o pojemności 115 lub 140 kWh.

Zgodnie z chińskim cyklem pomiarowym (CLTC) na pojedynczym ładowaniu Zeekr 009 pokona dystans, odpowiednio, 702 i 822 km. Zasięg Volvo EM90 powinien być porównywalnie imponujący. 

Zeekr 009_01
Wykwintne i przestronne wnętrze Zeekra 009. 
zeekr

Do napędu nowego auta Szwedów zapewne również posłużą dwa silniki elektryczne. W ważącym 2,8 tony Zeekru 009 wytwarzają one łącznie 544 KM i pozwalają na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 s. Napęd jest przekazywany do kół obu osi.

Ile może kosztować?

 W Chinach Zeekra 009 wyceniono na równowartość około 280 000 zł. Należy się spodziewać, że cena Volvo EM90 może być nieco wyższa. 

Czytaj także