Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Sprzedaż aut salon VW

Najnowsze dane ACEA

Sprzedaż aut w Europie – styczeń-październik 2020 r.

Volkswagen

Najnowsze dane ACEA

Sprzedaż aut w Europie – styczeń-październik 2020 r.

Pandemia koronawirusa COVID-19 spowodowała dwucyfrowy spadek sprzedaży samochodów w Europie.

Według najnowszych danych zrzeszenia europejskich producentów samochodów ACEA w październiku w 31 krajach Starego Kontynentu (Unii Europejskiej bez Malty, EFTA - Szwajcarii, Norwegii, Islandii, oraz Wielkiej Brytanii) zarejestrowano 1 129 223 nowe samochody osobowe. To mniej o 7,1% (85 tys. szt.) niż w październiku ubiegłego roku. Widać zatem, że druga fala pandemii już ogranicza popyt na auta (we wrześniu 2020 r. zarejestrowano o 1,1% więcej aut niż w tym samym miesiącu 2019 r.).

Dane za 10 miesięcy 2020 r. wyglądają jeszcze mniej optymistycznie. Łącznie sprzedano bowiem w tym czasie 9 696 928 egzemplarzy "osobówek", podczas gdy w analogicznym okresie 2019 r. było to 13 332 560 szt. Spadek wynosi zatem ponad 1/4 (-27,3%; 3 635 632 szt.). Najbardziej liczba rejestracji zmniejszyła się w Chorwacji (-43,5%), Portugalii (-37,1%) oraz Hiszpanii (-36,8%), natomiast najmniejsze spadki zanotowano w Norwegii (-10,6%), Szwecji (-16,8%) i Finlandii (-16,9%). Polska, z wynikiem niższym o 26,8%, jest bliska europejskiej średniej.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na 10 największych rynkach Europy (bez Rosji)

Państwo Rejestracje I-X 2020 r. (szt.) Zmiana do I-X 2019 r. (proc.)
Niemcy 2 316 134 -23,4
Wielka Brytania 1 384 601 -31,0
Francja 1 337 748 -26,9
Włochy 1 123 194 -30,9
Hiszpania 669 662 -36,8
Belgia 372 310 -22,8
Polska 335 165 -26,8
Holandia 280 213 -23,1
Szwecja 230 791 -16,8
Austria 204 913 -27,7

Jeśli chodzi o marki, nadal na pierwszym miejscu znajduje się Volkswagen. Wśród 33 głównych firm największe spadki sprzedaży zanotował Smart (-78%), ale tak ogromna różnica wynika z tego, że obecnie oferuje on już jedynie wersje elektryczne. Z dużych marek w najpoważniejszych tarapatach znajduje się Opel/Vauxhall, który po 10 miesiącach 2020 r. zanotował zmniejszenie sprzedaży na poziomie 45,5%. Na drugim końcu skali znajduje się zaś Porsche. Wprawdzie także w jego przypadku nie ma mowy o wzroście, ale spadek o 10,6% to i tak znakomity rezultat. Z największych graczy relatywnie nieduże zmniejszenie rejestracji jest udziałem Toyoty (-16,6%), Skody (-17,9) oraz Kii (-18%).

Wśród koncernów najmocniejszą pozycję ma obecnie w Europie VW Group (rej. I-X 2020 r. 2 455 332 szt.), a na następnych miejscach znajdują się PSA Group ( 1407 334 szt.) oraz Renault Group ( 997 354 szt.).

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie - 10 najpopularniejszych marek

Marka Rejestracje I-X 2020 r. (szt.) Zmiana do I-X 2019 r. (proc.)
Volkswagen 1 068 412 -28,7
Renault 664 684 -25,0
Peugeot 603 224 -26,3
Mercedes 598 125 -19,7
Ford 540 327 -33,2
BMW 539 141 -21,1
Toyota 528 903 -16,6
Skoda 526 540 -17,9
Audi 491 926 -22,1
Fiat 397 911 -29,3

Czytaj także