Pandemia koronawirusa COVID-19 spowodowała dwucyfrowy spadek sprzedaży samochodów w Europie.
Według najnowszych danych zrzeszenia europejskich producentów samochodów ACEA w październiku w 31 krajach Starego Kontynentu (Unii Europejskiej bez Malty, EFTA - Szwajcarii, Norwegii, Islandii, oraz Wielkiej Brytanii) zarejestrowano 1 129 223 nowe samochody osobowe. To mniej o 7,1% (85 tys. szt.) niż w październiku ubiegłego roku. Widać zatem, że druga fala pandemii już ogranicza popyt na auta (we wrześniu 2020 r. zarejestrowano o 1,1% więcej aut niż w tym samym miesiącu 2019 r.).
Dane za 10 miesięcy 2020 r. wyglądają jeszcze mniej optymistycznie. Łącznie sprzedano bowiem w tym czasie 9 696 928 egzemplarzy "osobówek", podczas gdy w analogicznym okresie 2019 r. było to 13 332 560 szt. Spadek wynosi zatem ponad 1/4 (-27,3%; 3 635 632 szt.). Najbardziej liczba rejestracji zmniejszyła się w Chorwacji (-43,5%), Portugalii (-37,1%) oraz Hiszpanii (-36,8%), natomiast najmniejsze spadki zanotowano w Norwegii (-10,6%), Szwecji (-16,8%) i Finlandii (-16,9%). Polska, z wynikiem niższym o 26,8%, jest bliska europejskiej średniej.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na 10 największych rynkach Europy (bez Rosji)
Państwo | Rejestracje I-X 2020 r. (szt.) | Zmiana do I-X 2019 r. (proc.) |
---|---|---|
Niemcy | 2 316 134 | -23,4 |
Wielka Brytania | 1 384 601 | -31,0 |
Francja | 1 337 748 | -26,9 |
Włochy | 1 123 194 | -30,9 |
Hiszpania | 669 662 | -36,8 |
Belgia | 372 310 | -22,8 |
Polska | 335 165 | -26,8 |
Holandia | 280 213 | -23,1 |
Szwecja | 230 791 | -16,8 |
Austria | 204 913 | -27,7 |
Jeśli chodzi o marki, nadal na pierwszym miejscu znajduje się Volkswagen. Wśród 33 głównych firm największe spadki sprzedaży zanotował Smart (-78%), ale tak ogromna różnica wynika z tego, że obecnie oferuje on już jedynie wersje elektryczne. Z dużych marek w najpoważniejszych tarapatach znajduje się Opel/Vauxhall, który po 10 miesiącach 2020 r. zanotował zmniejszenie sprzedaży na poziomie 45,5%. Na drugim końcu skali znajduje się zaś Porsche. Wprawdzie także w jego przypadku nie ma mowy o wzroście, ale spadek o 10,6% to i tak znakomity rezultat. Z największych graczy relatywnie nieduże zmniejszenie rejestracji jest udziałem Toyoty (-16,6%), Skody (-17,9) oraz Kii (-18%).
Wśród koncernów najmocniejszą pozycję ma obecnie w Europie VW Group (rej. I-X 2020 r. 2 455 332 szt.), a na następnych miejscach znajdują się PSA Group ( 1407 334 szt.) oraz Renault Group ( 997 354 szt.).
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie - 10 najpopularniejszych marek
Marka | Rejestracje I-X 2020 r. (szt.) | Zmiana do I-X 2019 r. (proc.) |
---|---|---|
Volkswagen | 1 068 412 | -28,7 |
Renault | 664 684 | -25,0 |
Peugeot | 603 224 | -26,3 |
Mercedes | 598 125 | -19,7 |
Ford | 540 327 | -33,2 |
BMW | 539 141 | -21,1 |
Toyota | 528 903 | -16,6 |
Skoda | 526 540 | -17,9 |
Audi | 491 926 | -22,1 |
Fiat | 397 911 | -29,3 |