Składaki z elektrycznym wspomaganiem: mniej wysiłku przy jeździe rowerem, w dodatku łatwo się zmieszczą w bagażniku auta. Jaki mamy wybór? Spory, także pod względem cen.
Dzięki panującej modzie na elektromobilność, coraz większą popularność zyskują elektrycznie wspomagane rowery. Nie brakuje także tego typu „składaków”, które da się szybko złożyć i przewieźć w samochodowym bagażniku – rozwiązanie w sam raz na wakacyjne podróże.
Obowiązujące przepisy mocno unifikują parametry takich „e-bike'ów”. Stosować można silnik o mocy maksymalnej 250 W, która musi stopniowo spadać wraz ze wzrostem prędkości – aż do zera przy 25 km/h. Silnik musi być uruchamiany naciskiem na pedały, a nie np. dodatkową manetką. Różnice, zwłaszcza w cenach poszczególnych produktów, i tak są jednak spore.
Silnik elektryczny umieszczony jest w piaście przedniego koła, w zależności od trybu pracy może wspomagać jazdę do 45 km. Koła mają średnicę 16 cali, ramę wykonano z aluminium, rower waży niecałe 15 kg.
Rower z aluminiową ramą, dzięki czemu jego masa jest stosunkowo niewielka – wynosi 15 kg. Nieduże, 16-calowe koła zmniejszają gabaryty po złożeniu. Napęd na tylne koło silnikiem o mocy 250 W zasilanym z baterii 7,8 Ah.
Baterie o pojemności 10,4 Ah zapewniają zasięg, w zależności od siły wspomagania, od 40 do 80 km. Dzięki manetce gazu można ułatwić sobie wprowadzanie roweru pod górę (maks. prędk. 6 km/h). Wykorzystano 20-calowe koła.
Dahon specjalizuje się w rowerach składanych, w ofercie ma też model wspomagany elektrycznie. Wyposażony jest w 20-calowe koła, ma aluminiową ramę i waży 22 kg. Bateria o pojemności 11 Ah zamocowana jest pod bagażnikiem.
Wysoka cena tłumaczy się wykorzystanymi materiałami: rama wykonana jest z włókna węglowego. Mimo to, rower ma sporą masę – blisko 22 kg. Zasięg nie jest podawany, ale bateria ma dużą pojemność: prawie 16 Ah.
Oryginalny wygląd to podstawowa zaleta tego roweru. Wyróżnia się też ciekawymi rozwiązaniami (hydroformowana rama, jednostronnie mocowane koła, zamienne przód-tył, hamulce zintegrowane z widelcem i wahaczem). Akumulator wystarcza na blisko 80 km jazdy.