Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Jak wybrać dobre opony letnie?

Jak wybrać dobre opony letnie?

Wielu kierowców zastanawia się, na co zwracać uwagę podczas wyboru nowych opon. Na przykładzie opon z portfolio Goodyear wyjaśniamy, które parametry powinny być kluczowe.

Kupno kompletu opon samochodowych to tylko z pozoru łatwa czynność. Dębica, a może Goodyear? Który produkt najlepiej spisze się w naszym przypadku?

Sklepy internetowe oferują bardzo duży wybór modeli z różnych segmentów cenowych, jednak ostateczną decyzję o zakupie konkretnego musi podjąć klient. W praktyce okazuje się, że kierowca chcący wyposażyć swoje auto w nowe ogumienie staje przed wieloma dylematami.

Często ważnym kryterium jest cena, chociaż według ostatniego badania IPSOS, opublikowanego przez Goodyeara, aż 85% kierowców twierdzi, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie opon zwraca uwagę na ich osiągi.

W zależności od kwoty, jaką dysponujemy, możemy wybierać pomiędzy produktami segmentów budżetowego, takimi jak np. polska Dębica, środkowego czy premium – jak m.in. Goodyear. Jednak poza kosztami wielu kierowców szuka produktów zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa w różnych warunkach.

Dla innych z kolei liczą się parametry, takie jak m.in. szczególnie ważny w samochodach elektrycznych niski współczynnik oporów toczenia, poziom emitowanego hałasu czy odporność na zużywanie. Skąd zatem czerpać wiedzę na temat właściwości opon?

Najlepszym źródłem informacji o rzeczywistych parametrach ogumienia są wyniki niezależnych testów opon corocznie przeprowadzanych przez automobilkluby i redakcje magazynów motoryzacyjnych.

Podczas wykonywania profesjonalnych badań mierzone są parametry, takie jak m.in. długość drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie, odporność na aquaplaning czy przyczepność boczna. W trakcie jazdy po torze doświadczeni kierowcy testowi oceniają też właściwości jezdne opon oraz ich zachowanie w niebezpiecznych sytuacjach. Na certyfikowanych stanowiskach mierzony jest także hałas emitowany przez ogumienie oraz wyznaczany jest współczynnik oporów toczenia.

Analizując wyniki najnowszych europejskich testów porównawczych, warto zwrócić szczególną uwagę na bardzo dobre rezultaty uzyskiwane przez produkty koncernu Goodyear.

Najnowszy letni produkt – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 wygrywa test organizowany przez brytyjski portal Tyre Revievs w rozmiarze 225/45 R17. Opona zwycięża m.in. konkurencję hamowania na sucho, zatrzymując Volkswagena Golfa na dystansie zaledwie 32,6 m. Wygrywa próbę prowadzenia na mokro, gdzie zostaje doceniony przez kierowcę testowego jej sportowy charakter. Opona okazuje się też najcichszą w zestawieniu.

W teście przeprowadzonym przez magazyn Sport Auto w rozmiarze 225/40 R18 Eagle F1 Asymmetric 6 plasuje się na drugim stopniu podium i otrzymuje bardzo dobre oceny za balans pojazdu oraz bezpieczne zachowanie na granicy przyczepności. Opona z imponującym wynikiem 23,8 m wygrywa konkurencję awaryjnego hamowania na mokrym asfalcie z prędkości 80 km/h.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6_(5)
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 to produkt dla najbardziej wymagających kierowców. Opony zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Goodyear

Najnowsza opona letnia Goodyear'a odnosi też bardzo duży sukces w teście organizowanym przez niemiecki magazyn Auto Bild. W rozmiarze 225/45 R18 zwycięża klasyfikację końcową, pozostawiając za sobą 19 konkurentów. Poza bardzo dobrymi notami za właściwości jezdne Eagle F1 Asymmetric 6 okazuje się najwolniej zużywającą oponą w zestawieniu. Do tego ma najlepszy stosunek jakości do ceny

Z kolei redaktorzy magazynu Auto Zeitung, w którego zestawieniu Eagle F1 zdobywa drugi rezultat punktowy, określają ją jako dobrze zrównoważoną oraz dynamiczną. To kolejny test, w którym Eagle F1 Asymmetric 6 zwycięża konkurencję głośności zewnętrznej – podczas jazdy z prędkością 80 km/h ogumienie to emituje jedynie 67 dB, a poziom hałasu pozostałych konkurentów to 69-72 dB.

Innym modelem odnoszącym duże sukcesy w niezależnych testach jest Goodyear EfficientGrip Performance 2. Opona w rozmiarze 205/55 R16 w porównaniu zorganizowanym przez niemiecki automobilklub ADAC zajmuje najwyższe miejsce na podium, wygrywając rywalizację z 49 konkurentami. Nie dość, że okazuje się doskonale zbilansowanym produktem zapewniającym najwyższy poziom bezpieczeństwa na sucho i mokro, to dodatkowo wygrywa rywalizację w teście określającym szybkość zużywania się bieżnika.

Goodyear-EfficientGrip Performance 2_Ascari
Goodyear EfficientGrip Performance 2 to opona łącząca wysokie parametry jazdy z niskimi oporami toczenia. Do tego jej bieżnik zużywa się powoli.
Goodyear

EfficientGrip Performance 2 wygrywa też test zorganizowany przez magazyn Auto Bild. W rozmiarze 215/55 R17 plasuje się na szczycie tabeli w zestawieniu 21 produktów. Autorzy podkreślają, że poza bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi warto zwrócić uwagę na niskie opory toczenia i wolne ścieranie bieżnika.

Goodyear EfficientGrip Performance 2 sprawdza się też w mniejszych rozmiarach. Zajmuje pierwsze miejsce w teście opon letnich wielkości 185/65 R15 przeprowadzonym w zeszłym roku przez ADAC. Autorzy testu zwracają uwagę na wolne ścieranie bieżnika i możliwość wydłużonego korzystania z opony.

Nowoczesne technologie i zaawansowane rozwiązania w produkcji opon nie są zarezerwowane tylko dla flagowych produktów koncernu. W tegorocznych testach bardzo dobrze radzi sobie też należąca do segmentu budżetowego polska Dębica Presto HP2.

W zestawieniu opublikowanym w tygodniku Motor Dębica w rozmiarze 205/55 R16 zajmuje trzecie miejsce, wyprzedzając konkurentów z wyższych segmentów. Presto HP2 jest szybka na mokrym torze, odporna na aquaplaning oraz zapewnia najlepszy stosunek jakości do ceny.

Dębica Presto HP2_(2)
Opony Dębica Presto HP2 to idealna propozycja dla kierowców szukających oszczędności. W testach oceniane są jako produkt o najlepszym stosunku jakości do ceny.
Goodyear

W porównaniu 50 opon letnich 205/55 R16 zorganizowanym przez niemiecki automobilklub ADAC Dębica Presto HP2 zajmuje 15 lokatę wyprzedzając reprezentantów segmentu środkowego, a nawet premium.

Nie jest trudno wyprodukować oponę o dobrych właściwościach jezdnych czy taką, która będzie się wolno zużywała. Podobnie jest z oporami toczenia czy zdolnością do skutecznego hamowania.  Największą sztuką jest stworzenie ogumienia łączącego wszystkie te parametry. Jak wynika z analizy najważniejszych testów opon koncern Goodyear znalazł receptę na wyprodukowanie ogumienia zapewniającego wysoki poziom bezpieczeństwa przy jednoczesnym wolnym tempie zużywania i niskim współczynniku oporów toczenia.

Czytaj także