Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Jeep Avenger przód

Avenger – pierwszy elektryczny Jeep – będzie produkowany w Polsce. Recon i Wagoneer S to kolejne „elektryki” Jeepa

Avenger – pierwszy elektryczny Jeep – będzie produkowany w Polsce. Recon i Wagoneer S to kolejne „elektryki” Jeepa

Jeep Avenger oficjalnie zadebiutuje w październiku, a już w tym roku rozpocznie się jego produkcja w fabryce w Tychach i przyjmowanie zamówień na auto. Także pozostałe elektryczne modele Jeepa – Recon i Wagoneer S – trafią do sprzedaży w Europie.

W zmieniającym się świecie motoryzacji Jeep nie może pozostać bierny. Także w przypadku tej dla wielu kultowej amerykańskiej marki (należącej do koncernu Stellantis) elektryfikacja jest nieunikniona. Obecnie oferowane są już Jeepy wykorzystujące napęd hybrydowy i hybrydowy typu plug-in (w Europie Grand Cherokee oraz Wrangler są do kupienia już tylko w tych ostatnich wersjach).

Prawdziwy przełom nastąpi jednak wraz z wprowadzeniem samochodów elektrycznych. Pierwszy z nich, Avenger, został już zaprezentowany w finalnej produkcyjnej wersji, a do 2025 r. dołącza do niego kolejne – SUV klasy wyższej Wagoneer S, prawdziwa, inspirowana Wranglerem terenówka Recon oraz jeszcze jeden model, odnośnie którego nie podano na razie więcej konkretnych informacji.

Plan Jeepa zakłada, że do 2030 roku połowa samochodów sprzedawanych w USA będzie „elektrykami”, natomiast w Europie – już wszystkie. Przedstawiamy trzy elektryczne Jeepy, które zaprezentowano podczas Jeep 4xe Day.

Jeep Avenger – „elektryk” z Polski

Najnowszy model Jeepa to miejski SUV, który w gamie ma się uplasować poniżej Renegade'a. Oficjalna premiera nastąpi 17 października na paryskim salonie samochodowym, wtedy też ruszy przyjmowanie rezerwacji na auto (w salonach pojawi się na początku 2023 r.).

Na razie producent nie zdradził wielu szczegółów dotyczących Avengera. Zaznaczono jedynie, że zasięg przy w pełni naładowanym akumulatorze ma wynosić około 400 kilometrów. Jak wspomniano podczas prezentacji, dla Jeepa kluczowe jest, by każdy z modeli oferował duże zdolności terenowe wiążące się m.in. z zastosowaniem napędu 4x4. Można zatem oczekiwać, że i taki wariant pojawi się w Avengerze. Póki co nie ma też żadnych informacji, o tym, czy nowy SUV będzie sprzedawany także w innych wersjach napędowych niż elektryczna (np. hybrydowej). Na szczegóły trzeba zatem poczekać nieco ponad miesiąc.

Z naszego punktu widzenia bardzo ważne jest to, że Jeep Avenger będzie pierwszym z trzech miejskich SUV-ów koncernu Stellantis, który ma opuszczać bramy śląskiej fabryki w Tychach (pozostałe to Fiat i Alfa Romeo). W pełni seryjna produkcja w zmodernizowanym i rozbudowanym zakładzie ruszy w grudniu, choć już teraz powstają egzemplarze przedseryjne (obecnie wytwarzane są w Tychach Fiaty 500, Abarthy oraz Lancie Ypsilon i nadal będą zjeżdżać z taśm fabryki).

jeep_avenger_przod
Jeep Avenger ma być wszechstronnym autem, które sprawdzi się także na bezdrożach.  
Jeep
jeep_avenger_tyl
Avenger będzie rywalizował w bardzo silnie obsadzonym segmencie miejskich SUV-ów. Na ich tle wyróżnia się masywną, uterenowioną sylwetką.
Jeep
jeep_avenger_tyl_1
Jedną z cech Avengera jest duży jak na auto tej klasy prześwit.
Jeep

Jeep Recon – nie zastąpi Wranglera

Kiedy patrzy się na Recona, od razu przychodzi do głowy myśl, że to elektryczny następca Wranglera. Tak zmiana, przynajmniej na razie, nie będzie jednak miała miejsca – co potwierdzili sami najważniejsi przedstawiciele Jeepa. Z czasem pewnie Wrangler z silnikami benzynowymi zniknie z oferty (wynika to choćby w prostej linii z planu, o którym wspominamy wyżej), ale na pewno jeszcze nie teraz.

Recon został od podstaw zaprojektowany jako samochód elektryczny, który ma być wyjątkowo sprawny w trudnym terenie, m.in. dzięki systemowi zarządzania trakcją Selec-Terrain, blokadom osi E-Locker czy masywnym osłonom podwozia. Na razie nie podano szczegółów technicznych, ale jak zaznaczył szef Jeepa Christian Meunier: Recon jest w stanie pokonać legendarny Rubicon Trail, jeden z najtrudniejszych szlaków off-roadowych w USA, i dotrzeć do jego końca z zasięgiem wystarczającym, aby wrócić do miasta i naładować akumulator.

Klienci w USA będą mogli rezerwować Recona już na początku przyszłego roku, prezentacja seryjnego auta także nastąpi w 2023 r., a produkcja rozpocznie się w 2024 r. Ten model również trafi do Europy.

jeep_recon_przod
Widać, że projektanci Recona za wzór przyjęli najbardziej znany model Jeepa – Wranglera.
Jeep
jeep_recon_tyl
Recon, tak jak Wrangler, będzie miał zdejmowane drzwi i dach oraz składaną przednią szybę.
Jeep

Jeep Wagoneer S – elektryczny SUV klasy wyższej

Wagoneer to największy z oferowanych w USA modeli Jeepa. Elektryczny SUV klasy wyższej, który nie jest na nim oparty, na razie nosi kodową nazwę Wagoneer S. Wersja seryjna, która zadebiutuje w 2023 r. (produkcja od 2024 r.) i trafi także do Europy, zapewne otrzyma inną.

Wagoneer S będzie dysponował sporymi zdolnościami terenowymi, zostanie wyposażony w napęd 4x4, a akumulator trakcyjny ma mu zapewniać zasięg na poziomie 400 mil, czyli ok. 640 km. Silniki elektryczne mają rozwijać moc ok. 600 KM, a przyspieszenie od 0 do 96 km/h zajmie ok. 3,5 s.

jeep_wagoneer_s_przod
Wagoneer S otrzyma wąski podświetlany grill. Tutaj jednak siedem wlotów będzie tylko atrapami.
Jeep
jeep_wagoneer_s_tyl
Elektryczny Wagoneer ma mocno opadająca tylną szybę i charakterystyczny umieszczony nad nią spojler.
Jeep

Czytaj także