Jeep Wagoneer i Grand Wagoneer to nowe flagowe modele amerykańskiej marki. Niestety obecnie nie ma planów wprowadzenia ich na europejskie rynki.
Do gamy Jeepa powracają modele o słynnych nazwach. Wagoneer debiutował w 1962 r. i można go uznać za protoplastę współczesnych SUV-ów (miał napęd 4x4 i automatyczną skrzynię), a Grand Wagoneer pojawił się w 1984 r. i był jednym z pierwszych luksusowych SUV-ów.
Nowe Wagoneer i Grand Wagoneer na pierwszy rzut oka prezentują się bardzo podobnie do piątej, niedawno przedstawionej generacji Grand Cherokee L. Tak naprawdę jednak te modele różnią się od siebie fundamentalnie. Najważniejsze jest to, że Grand Cherokee to samochód z nadwoziem o konstrukcji samonośnej, natomiast Wagoneer korzysta z nowej stalowej ramy.
Wagoneer i Grand Wagoneer (wbrew temu co mogą sugerować ich nazwy) nie różnią się wielkością. Jeep zakłada, że ten pierwszy ma być konkurentem aut marek popularnych (np. Chevroleta Tahoe), a Grand – marek premium (np. Cadillaca Escalade). Wynika to m.in. ze specyfikacji czy zastosowanych silników (o czym niżej). Wagoneery to samochody ogromne. Ich podstawowe wymiary są następujące: długość 545 cm (dla porównania: Audi Q7 ma 505 cm, a Grand Cherokee L – 520 cm), szerokość 212 cm, wysokość 192 cm, rozstaw osi 312 cm. Kabina może pomieścić maksymalnie osiem osób. Wagoneer ma standardowo układ miejsc 2/3/3, a Grand – 2/2/3 (opcjonalnie może być odwrotnie).
Przepastne wnętrza nowych Jeepów to prawdziwa kraina ekranów i wyświetlaczy. Cyfrowe wskaźniki mają 10,25 lub 12,3 cala (Grand), centralny ekran 10,1'' lub 12,3'' (Grand), pod nim znajduje się kolejny, wysuwany 10,25-calowy do obsługi m.in. zaawansowanych funkcji foteli (Grand). Opcjonalnie przed pasażerem z przodu może być zamontowany 10,25-calowy (m.in. obsługa nawigacji, audio). Dla pasażerów w drugim rzędzie przewidziano dwa 10,1-calowe dotykowe ekrany dla systemu rozrywki oraz centralny 10,25'' (Grand; m.in. do sterowania klimatyzacją).
Jeep zastosował najnowszy system multimedialny Uconnect 5 korzystający z systemu operacyjnego Android, pobierający uaktualnienia online oraz zapewniający bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto. Wyposażono go też w nawigację TomTom. Ponadto oferowana jest usługa Fire TV for Auto, zapewniająca dostęp do biblioteki filmów, programów i aplikacji.
W gamie znajdują się jedynie benzynowe silniki V8. Dla Wagoneera zarezerwowano jednostkę 5.7 Hemi (z instalacją mikrohybrydową) rozwijającą 397 KM i 548 Nm. W wersji Grand pracuje jeszcze większe 6.4 Hemi dysponujące 477 KM i 617 Nm. Oba współpracują z 8-biegową automatyczną przekładnią.
W obu modelach zastosowano do wyboru trzy rodzaje napędu 4x4 (tylko Wagoneer bazowo występuje w odmianie 4x2). Quadra Trac I (bez reduktora), Quadra Trac II (z reduktorem) i Quadra-Drive II (z reduktorem i elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym z blokadą). W dwóch bardziej zaawansowanych zastosowano także system wspomagania jazdy w terenie Selec-Terrain z pięcioma trybami pracy do wyboru (Auto, Sport, Rock – skały, Snow – śnieg, Sand/Mud – piasek/błoto).
W zawieszeniu zastosowano z przodu układ dwu- a z tyłu wielowahaczowy. Wagoneer ma seryjnie sprężyny śrubowe, a opcjonalnie, montowane standardowo w Grand Wagoneerze, zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift z pięcioma poziomami ustawień (regulacja wysokości ma zakres blisko 10 cm). Maksymalny prześwit w trybie Off-road 2 wynosi 25,4 cm, a głębokość brodzenia – 61 cm. Seryjnie stosowane są 20-calowe obręcze (opony 275/55), a opcjonalnie 22-calowe (285/45). Tylko z pakietem off-roadowym oferowane są 18'' z oponami A/T 275/65.