Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jeep Grand Cherokee WK bok w terenie na piasku

Amerykański styl i realna dzielność terenowa

10 najlepszych używanych modeli Jeepa

Amerykański styl i realna dzielność terenowa

10 najlepszych używanych modeli Jeepa

Jeep to coś więcej niż terenówka. To amerykańska legenda. Wiele używanych aut tej marki można kupić za rozsądną kwotę. Prezentujemy 10 naszym zdaniem najbardziej godnych zainteresowania propozycji – ich zalety, wady, najczęstsze usterki, polecane wersje silnikowe oraz ceny.

Ze Stanów pochodzi wiele marek samochodów. Tylko nieliczne są jednak owiane taką legendą jak Jeep. Była ona budowana przez lata. Zaczęła się od wojskowego Willysa z czasów II wojny światowej, a później jego cywilnej odmiany, czyli CJ oraz Wranglera. Te samochody o charakterystycznej sylwetce, z okrągłymi reflektorami i atrapą chłodnicy z pionowymi wlotami wystąpiły w niezliczonych amerykańskich filmach. Obok nich pojawiały się także bardziej cywilizowane modele Jeepa. Kierownictwo marki zauważyło bowiem potencjał tkwiący w osobowych samochodach z podwoziem i napędem umożliwiającym zjechanie z utwardzonych dróg.

Willys Jeep Station Wagon, czyli protoplasta współczesnych SUV-ów, a zarazem przodek modelu Cherokee, zadebiutował w 1946 r. W kolejnych latach Jeep z lepszym lub gorszym skutkiem rozwijał swoją gamę modelową. Wpływ na obrany kierunek, a nawet niektóre rozwiązania techniczne miały m.in. zmiany właścicielskie. Marka Jeep znajdowała się pod skrzydłami Chryslera, Daimlera, a od 2014 r. – Fiata.

Jeep Willys na obramowaniu szyby w Jeepie Renegade
Sylwetka Jeepa Willysa znajduje się na czarnych obramowaniach szyb modelu Renegade.

Mimo tego Jeep nie zatracił swojej tożsamości. Co prawda zgodnie z oczekiwaniami wzbogacił swoją ofertę o „miejską terenówkę”, czyli model Renegade, ale zadbał przy tym, by wśród jego odmian nie zabrakło zdolnej do jazdy w całkiem poważnym terenie. Większe modele dalej są wyposażane w napęd na cztery koła z reduktorami i blokadami mostów, a kultowy Wrangler doczekał się kolejnej odsłony.

Używane Jeepy są autami dla koneserów potrafiących docenić charakter marki i pogodzić się z ograniczonym zapleczem serwisowym czy utrudnionym dostępem do części zamiennych. Elementy do wszystkich modeli są do kupienia, tylko nie należy liczyć, że uda się to w każdej hurtowni. Przygoda z Jeepem wymaga od właściciela pojazdu zaradności – chociażby umiejętności planowania serwisu czy zamówienia niezbędnych elementów przez internet.

Jeep Renegade (od 2014 r.)

  • CENY: 48-165 tys. zł

Jeep Renegade

Polecany silnik: wysokoprężny 1.6 MultiJet

Dane techniczne: 1.6 MultiJet: poj.: 1598 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obr.: 320 Nm, prędkość maks.: 178 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km

Owoc mariażu Jeepa z Fiatem przebojem wdarł się na rynek. Wygląd jest jednym z czynników, które przesądziły o sukcesie auta. Renedage oferuje też korzystną relację ceny do wyglądu czy funkcjonalności. Ma też sprawdzone silniki Fiata – zarówno benzynowe, jak i diesle. Na rynku wtórnym najłatwiej o wersję z napędem na przód. Części eksploatacyjne są dostępne od ręki. Trudniej o elementy nadwoziowe, np. szybę. Na razie psują się detale.

Plusy i minusy

  • Przestronne wnętrze, trwałość, wygląd
  • Trudno o wersję 4x4, wysokie ceny

Jeep Grand Cherokee WK (2005-2010)

  • CENY: 15-85 tys. zł

Jeep Grand Cherokee WK przód w piasku w terenie

Polecany silnik: benzynowy 4.7 V8

Dane techniczne:  4.7 V8: poj.: 4701 cm3, moc: 231 KM, maksymalny moment obr.: 410 Nm, prędkość maks.: 200 km/h, przysp. 0-100 km/h: 8,8 s, średnie zużycie paliwa: 14,8 l/100 km

Luksusowe auto z nadwoziem i podwoziem terenówki. Model WK przekonuje bogatym wyposażeniem i komfortem jazdy. Dotyczy to jednak egzemplarzy przeznaczonych na rynek europejski. Sprowadzone z USA są skromniej wyposażone, a często także powypadkowe. Większość ofert sprzedaży to samochody z dieslem 3.0 V6 Mercedesa. Ich zakup warto przemyśleć. Po latach silnik może już wymagać doinwestowania. Benzynowe V8 są trwałe i tolerują LPG.

Plusy i minusy

  • Komfort jazdy, dzielność terenowa
  • Niezawodne silniki benzynowe
  • Ograniczona przestronność
  • Drogi w serwisowaniu diesel 3.0 V6

Jeep Grand Cherokee WJ (1998-2004)

  • CENY: 15-40 tys. zł

Jeep Grand Cherokee WJ

Polecany silnik: benzynowy 4.7 V8

Dane techniczne: 4.7 V8: poj.: 4701 cm3, moc: 220 KM, maksymalny moment obr.: 390 Nm, prędkość maks.: 200 km/h, przysp. 0-100 km/h: 8,3 s, średnie zużycie paliwa: 15,6 l/100 km

Ładnie utrzymane egzemplarze to już cenione youngtimery. Rynek wtórny jest już wyraźnie podzielony na rarytasy w postaci zadbanych aut z benzynowymi silnikami (ew. dieslami 2.7 CRD Mercedesa) oraz zużyte egzemplarze (głównie z trudnym w serwisowaniu dieslem 3.1 TD), których naprawy przestają mieć sens. Model WJ dyskwalifikuje też głośna praca napędów – lepiej dołożyć do sprawnego auta. Pewnie i tak będzie wymagało wielu drobnych napraw czy wymiany elementów eksploatacyjnych. Nadwozie wciąż wygląda świeżo. Kryje ono dość ciasne wnętrze.  

Plusy i minusy

  • Wygląd, napęd, silniki benzynowe
  • Diesle 3.1, ogólne zużycie

Jeep Grand Cherokee WK2 (2010-2021)

  • CENY: 56-450 tys. zł

10 najlepszych uzywanych Jeepow

Polecany silnik: diesel 3.0 V6

Dane techniczne: 3.0 V6: poj.: 2987 cm3, moc: 241 KM, maksymalny moment obr.: 550 Nm, prędkość maks.:  202 km/h, przysp. 0-100 km/h: 8,2 s, średnie zużycie paliwa: 8,3 l/100 km

Dopracowany model WK2 stał się ciekawą alternatywą dla luksusowych SUV-ów z Niemiec czy Japonii. Dotyczy to także używanych egzemplarzy, które nie są specjalnie awaryjne. Ceny topnieją wolno. Okazje to głównie powypadkowe auta z USA.  

Plusy i minusy

  • Wyposażenie, komfort jazdy 
  • Trudności serwisowe

Jeep Cherokee XJ (1984-2001)

  • CENY: 20-60 tys. zł

Jeep Cherokee XJ

Polecany silnik: benzynowy 4.0 R6

Dane techniczne: 4.0 R6: poj.: 3956 cm3, moc: 185 KM, maksymalny moment obr.: 304 Nm, prędkość maks.: 173 km/h, przysp. 0-100 km/h: b.d., średnie zużycie paliwa: 15,0 l/100 km

Egzemplarze w dobrym stanie to już pełnowartościowe youngtimery. Auto w dobrym stanie to bezpieczna lokata kapitału. Zaniedbane samochodu są tanie, ale zwykle nie zasługują na zainteresowanie – remont jest nieopłacalny. Mimo braku ramy XJ jest dzielny w terenie, a część egzemplarzy dodatkowo „zmotano”, czyli podniesiono ich dzielność off-roadową. Po latach głównym problemem są korozja i awarie diesli 2.1/2.5 TD, którego nie polecamy.

Plusy i minusy

  • Silniki benzynowe, napęd 4x4
  • Ciasne wnętrze, stan wielu aut

Jeep Cherokee KJ (2001-2008)

  • CENY: 20-40 tys. zł

Jeep Cherokee KJ

Polecany silnik: diesel 2.8 CRD

Dane techniczne: 2.8 CRD: poj.: 2776 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obr.: 400 Nm, prędkość maks.: 174 km/h, przysp. 0-100 km/h: 13,5 s, średnie zużycie paliwa: 9,9 l/100 km

4,4 m długości nie pozwoliło na zaprojektowanie przestronnego wnętrza. Model rozczaruje też osoby szukające dobrego prowadzenia na asfalcie czy niskiego spalania. Pod tym względem KJ bliżej do typowej terenówki, która jedynie wygląda jak SUV. Zresztą trzy rodzaje napędu 4x4 i sztywny most wyraźnie sugerują przeznaczenie auta.

Plusy i minusy

  • Skuteczny napęd 4x4, trwałe silniki benzynowe
  • Ciasne wnętrze, zużycie paliwa, awaryjny osprzęt diesla

Jeep Cherokee KK (2008-2012)

  • CENY: 30-65 tys. zł

Jeep Cherokee KK

Polecany silnik: diesel 2.8

Dane techniczne: 2.8 CRD: poj.: 2777 cm3, moc: 177 KM, maksymalny moment obr.: 410 Nm, prędkość maks.: 180 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 8,4 l/100 km

Nowocześniej stylizowany następca modelu KJ. Bez koła zapasowego na klapie i z niezależnym zawieszeniem tylnym. Bliźniak Dodge'a Nitro, w USA oferowany jako Jeep Liberty, jest egzotyką na rynku wtórnym. Ale trudno się dziwić. Europejskie SUV-y jeżdżą szybciej, palą mniej i są wygodniejsze, aczkolwiek nie zajadą tak daleko w terenie, jak KK wyposażony w „prawdziwy” napęd 4x4 z reduktorem.

Plusy i minusy

  • Skuteczny napęd, dzielność terenowa
  • Wykończenie wnętrza, koszty utrzymania

Jeep Cherokee KL (od 2013 r.)

  • CENY: 62-195 tys. zł

Jeep Cherokee

Polecany silnik: diesel 2.0 MultiJet

Dane techniczne: 2.0 MultiJet: poj.: 1956 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obr.: 350 Nm, prędkość maks.: 192 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,8 l/100 km

Nie każdemu może odpowiadać przód aut sprzed liftingu – auto z takim przodem oferowano do 2018 r. Najwięcej problemów sprawia elektronika, w tym 9-biegowych skrzyń (do 2015 r.).

Plusy i minusy

  • Bogate wyposażenie, komfort jazdy
  • Dyskusyjny wygląd, elektronika

Jeep Wrangler JK (2007-2018)

  • CENY: 60-170 tys. zł

Jeep Wrangler

Polecany silnik: diesel 2.8

Dane techniczne: 2.8 CRD: poj.: 2777 cm3, moc: 177 KM, maksymalny moment obr.: 410 Nm, prędkość maks.: 172 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,2 s, średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km

Model JK zachował dzielność terenową poprzedników, ale doczekał się 5-drzwiowej odmiany Unlimited. W Europie dobrze przyjęto też diesla 2.8, który ograniczył koszty (choć tanio i tak nie jest, m.in. z racji małej podaży zamienników). Typowe są usterki sprzęgieł w 2.8 CRD czy sparciałe uszczelki dachu. Panele nadwozia Wranglera można samodzielnie demontować.

Plusy i minusy

  • Dzielność terenowa, wersja 5d
  • Koszty, dużo elektroniki

Jeep Wrangler TJ (1996-2006)

  • CENY: 25-55 tys. zł

Uzywany Jeep Wrangler

Polecany silnik: benzynowy 4.0 R6

Dane techniczne: 4.0 R6: poj.: 3964 cm3, moc: 177 KM, maksymalny moment obr.: 290 Nm, prędkość maks.: 174 km/h, przysp. 0-100 km/h: 9,4 s, średnie zużycie paliwa: 12,2 l/100 km

Ponadczasowy i poszukiwany model - dwudrzwiowa terenówka ze „schowkiem” zamiast prawdziwego bagażnika. Ramowa konstrukcja i sztywne mosty zapewniają dzielność w terenie i pozwalają na daleko idące modyfikacje. Większość aut nosi ślady jazdy w trudnym terenie. Polecamy benzynowe 4.0 R6. Pali dużo, ale jest trwałe i znosi LPG.

Plusy i minusy:

  • Dzielność terenowa, solidne silniki, brak utraty wartości
  • Ceny, zużycie paliwa, uszkodzenia mostów

Używane Jeepy – podsumowanie

Fabrycznie nowe Jeepy są drogie. Wyposażenie czy możliwości konfiguracji sprawiają, że szczególnie w europejskich wersjach to samochody z pogranicza klasy premium. 

Zakup Jeepa jest jednym z najlepszych sposobów na rozpoczęcie przygody z motoryzacją rodem z USA.

Używane Jeepy można kupić często za niewielką część początkowej wartości. Ich użytkowanie wymaga pewnych wyrzeczeń. Będzie jednak i tak dużo lepszym pomysłem od zakupu bardziej egzotycznych modeli z Ameryki, których naprawy są trudne.

Czytaj także