Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jeep Grand Cherokee (WK2)

Jeep Grand Cherokee (WK2)

Jeep Grand Cherokee (WK2)

Jest znacznie bardziej dopracowany od poprzednika, nie boi się złych dróg, ale przede wszystkim ma świetną gamę silników.

  • Lata produkcji: od 2010 r.
  • Silniki: benz. 3.6-6.4 (286-710 KM), diesel 3.0 (190-250 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 482-485/292 cm, szerokość/wysokość: 194-195/175-178 cm, bagażnik: 457-1689 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Niezwykle wygodny i przestronny samochód. Poziom wykończenia nie jest doskonały, ale tworzywa są trwałe. Niestety – zbyt mały jest bagażnik, chociaż pod podłogą mieści się pełnowymiarowe koło zapasowe. Wyposażenie jest z reguły dobre lub bardzo dobre. W terenie Jeep jest niezwykle sprawny, ale nie tak odporny jak poprzednik. Za to po asfalcie jeździ dużo lepiej.

Jeep-Grand-Cherokee-WK2_3
Wykończenie jest dobre, ale nie tak jak w europejskich SUV-ach klasy premium. Wygodna obsługa.

SILNIKI

Diesel nie pochodzi już od Mercedesa, a od włoskiej firmy VM Motori. Nie ma problemów poprzednika z kolektorami, ale układ wtryskowy jest mniej trwały. Jednak to udana konstrukcja – jest dynamiczna i dosyć oszczędna. Podstawowy benzynowy 3.6 V6 to świetny wybór. Dobrze znosi zasilanie LPG. Mocniejsze odmiany mają silniki V8 i są paliwożerne.

AWARYJNOŚĆ

Sporo problemów może sprawiać elektronika – to bardzo trudne auto w kwestii diagnostyki. Zawieszenie pneumatyczne jest trwałe, miechy występują jako zamienniki. Ale czasami psują się kosztowne trójniki w układzie pneumatycznym.

KOSZTY

Jeśli ktoś liczy na tanią eksploatację pomylił adres. Ceny części w ASO są spore. Poza tym Jeep sporo pali, ma drogie ogumienie i warto serwisować go u specjalistów.

SYTUACJA RYNKOWA

Sporo aut z ściągnięto z USA, warto sprawdzać ich historię. Dużo oferowanych aut pochodzi z rąk prywatnych.

Jeep-Grand-Cherokee-WK2_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Ten model dzieli część rozwiązań konstrukcyjnych z Mercedesem ML W166. Ale podwozia tych aut się różnią, nie ma pomiędzy nimi wymiennych elementów.
  • W Europie oferowano napęd Quadra-Trac II lub zaawansowany Quadra-Drive II ze „szperą” w tylnym moście. W USA dostępny był też prosty układ Quadra-Trac I.
  • Szyba w tylnej klapie jest uchylna – to ułatwia przewożenie długich przedmiotów.

CENY

60 000 zł – Pojazdy oferowane poniżej tej kwoty z reguły mają niepłaconą akcyzę, a czasami też cło (import z USA).
82 000 zł – Poliftingowe egzemplarze (po 2013 r.), często krajowe. Dominują diesle, ale można znaleźć też 3.6 V6.
120 000 zł – Tyle trzeba zapłacić za bogate wersje z roczników 2015-2016 z rozsądnym przebiegiem i pewną historią.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 3.6 5.7 6.2 6.4 3.0 3.0 3.0
Pojemność skokowa 3604 cm³ 5654 cm³ 6166 cm³ 6417 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz., kompresor benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 286 KM 352 KM 710 KM 468 KM 190 KM 241 KM 250 KM
Maks. moment obr. 347 Nm 520 Nm 868 Nm 624 Nm 440 Nm 550 Nm 570 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,1 s 8,7 s 3,7 s 5,0 s 10,2 s 8,2 s 8,2 s
Prędkość maks. 206 km/h 210-225 km/h 289 km/h 257 km/h 190 km/h 202 km/h 202 km/h
Średnie zuż. paliwa 11,0 l/100 km 14,1 l/100 km 16,8 l/100 km 14,1 l/100 km 8,3 l/100 km 7,5 l/100 km 7,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

2009 - prezentacja 4. generacji Grand Cherokee
2013 - lifting nadwozia i wnętrza, częściowo cyfrowe zegary, światła LED do jazdy dziennej, ośmiobiegowe przekładnie ZF, diesel zamiast 241 KM ma teraz 250 KM
2017 - drugi lifting, pojawia się odmiana Trackhawk z 710-konnym silnikiem

Jeep-Grand-Cherokee-WK2_4
Wersja po liftingu z 2013 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Przeciętna trwałość skrzyń 5-biegowych
    Do 2013 roku montowano skrzynie biegów nazywane NAG1 (oznaczenie W5A580), konstrukcje Mercedesa. Kluczowe znaczenie dla ich trwałości ma częsta wymiana oleju. Warto robić to nawet co 45 tys. km, szczególnie gdy holuje się ciężkie przyczepy lub jeździ dynamicznie.
    Wymiana oleju z filtrem: od 900 zł
  • Nietrwałe przednie wahacze
    Aluminiowe przednie dolne wahacze nie są solidne. Nie warto kupować stalowych zamienników, wyraźnie obniżą komfort jazdy.
    Wahacz (dobry zamiennik): od 1500 zł
  • Nieszczelne chłodnice wody
    Rozszczelniają się w lewym dolnym rogu.
    Chłodnica (dobry zamiennik): 860 zł

ZALETY I WADY

+ Bezkonkurencyjna wszechstronność.
+ Komfort jazdy, nawet na kiepskich drogach.
+ Dynamiczne i dosyć bezproblemowe silniki.

- Zbyt mały bagażnik.
- Ograniczona liczba zamienników oraz dość wysokie ceny części i serwisu.
- Mocne odmiany są bardzo paliwożerne.

WARTO KUPIĆ

Krajowe diesle i odmiany 3.6 V6. Kluczowy jest udokumentowany serwis. Odmiany V8 – to jedne z ostatnich aut tego typu.

UWAŻAJ NA

Sprowadzone egzemplarze z niepewną historią, auta z uszkodzonym przodem – za pasem przednim jest mnóstwo elektroniki.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także