Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jeep Grand Cherokee 4xe –bok w górach

Jeep Grand Cherokee 4xe – jak radzi sobie na drodze i w terenie?| PIERWSZA JAZDA

Jeep/Stellantis

Jeep Grand Cherokee 4xe – jak radzi sobie na drodze i w terenie?| PIERWSZA JAZDA

Nowa generacja Jeepa Grand Cherokee będzie dostępna tylko jako hybryda plug-in. Mieliśmy okazję przekonać się, czy ten flagowy w Europie model Jeepa zachował typową dla marki wysoką dzielność terenową.

Jedną z ikon współczesnej amerykańskiej motoryzacji jest Jeep Grand Cherokee. Pierwsza odsłona modelu ujrzała światło dzienne w 1993 roku, udowadniając, że można połączyć realną dzielność terenową z wysokim komfortem jazdy czy stylizacją, która nie będzie przywodziła na myśl siermiężnych aut off-roadowych.

Od tego czasu Jeep wyprodukował już 7 milionów egzemplarzy Grand Cherokee. Najnowsza, piąta odsłona tego modelu zadebiutowała w swojej ojczyźnie w 2021 r. i wreszcie dotarła do Europy. Czy warto było czekać?

Nowy Grand Cherokee bazuje na platformie Giorgio, której użyto też do budowy Alf Romeo Giulii i Stelvio oraz Maserati Grecale. Czy przekłada się to na dobre właściwości jezdne?

Jeep Grand Cherokee 4xe przód na łuku drogi-asfaltowej
Jeep jest wierny tradycji – zachował typową dla modelu atrapę chłodnicy z siedmioma wlotami, wyraźnie zaznaczone błotniki i pudełkowate nadwozie.
Jeep

Na drodze to sprawny SUV, a w terenie?

Owszem. Ważący ponad 2,4 tony Grand Cherokee jest stabilny, sprawnie pokonuje zakręty i nie pozwala sobie na większe przechyły nadwozia. Rezerwy przyczepności na suchej nawierzchni okazały się znaczne nawet w wersji Trailhawk, którą Jeep kieruje do amatorów wjeżdżania w trudniejszy teren.

Żeby było to przygodą, a nie źródłem problemów, Trailhawka wyposażono w opony typu All Terrain, zmodyfikowane zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift, tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, elektronicznie odłączany przedni stabilizator oraz płyty ochronne podwozia.

Jeep Grand Cherokee 4xe panel sterowania
Centrum sterowania napędem, pneumatycznym zawieszeniem, kontrolą trakcji i terenowymi funkcjami.
Jeep

Jeep jest na tyle pewny możliwości auta, że podczas pierwszych jazd umożliwił pokonanie za kierownicą Grand Cherokee toru terenowego, po którym jeżdżono także Wranglerami Rubiconami. Z próbami Grand Cherokee radził sobie z nieco mniejszą gracją (co wynika m.in. z mniejszego skoku zawieszenia), ale nie przycierał podwoziem i nie walczył o trakcję.

Na pewno można pokusić się o stwierdzenie, że auto jest w stanie wjechać znacznie dalej, niż będzie od niego oczekiwał typowy nabywca.

Jeep Grand Cherokee 4xe tył podjazd w terenie
Podczas jazd testowych do pokonania były próby terenowe, z którymi mierzyły się także Wranglery Rubicony.
Jeep

W Europie – tylko hybryda, za to w Stanach...

W USA paletę silników tworzą jednostki 3.6 V6 (290 KM, 348 Nm), 5.7 V8 (364 KM, 520 Nm, dostępne ostatnie sztuki) oraz hybryda 2.0 (380 KM, 637 Nm).

W Europie auto będzie można zamówić tylko w ostatniej z wymienionych wersji. Homologowane zużycie paliwa nie przekracza 3 l/100 km. Dotyczy to oczywiście sytuacji, w której kierowca regularnie ładuje akumulator trakcyjny o pojemności 17,3 kWh (przy użyciu ładowarki o mocy 7,4 kW trwa to niecałe 3 godziny), a pokonuje niezbyt długie odcinki.

W cyklu miejskim „na prądzie” można przejechać do 51 km (wg WTLP), a silnik elektryczny rozwijający 145 KM i 245 Nm jest w stanie rozpędzić auto do 135 km/h. Między jednostką spalinową a elektryczną znajduje się sprzęgło, dzięki któremu z napędu na obie osie czy reduktora można korzystać też w trybie elektrycznym.

W autach udostępnionych do pierwszych jazd komputery pokładowe informowały o spalaniu ok. 13 l/100 km zmierzonym na kilkuset kilometrach.

 Dane techniczne Jeep Grand Cherokee 4xe
Silnik  benz., turbo + el.
Pojemność skokowa 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz./syst.)  272/380 KM
Maks. moment obr. (benz./syst.) 400/637 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s
Średnie zużycie paliwa 2,6-2,9 l/100 km
CENA od 379 000 zł

Kierowca może wybrać tryb pracy zespołu napędowego, a w przypadku głębokiego wciśnięcia gazu jednostka spalinowa uruchamia się samoczynnie. Dynamika jest dobra, ale hałas i brzmienie pracującego na wysokich obrotach silnika dają do zrozumienia, że hybrydowy Jeep Grand Cherokee nie przepada za poganianiem, któremu towarzyszyć mogą również szarpnięcia układu napędowego.

Na gorszych nawierzchniach wyraźnie słyszalne są także szum opon czy dźwięki pracującego zawieszenia. Po ustabilizowaniu prędkości w kabinie robi się cicho.

Jeep Grand Cherokee 4xe – naszym zdaniem

Majestatyczny wygląd i ciekawie urządzone wnętrze robią wrażenie. Wykończenie odstaje nieco od poziomu znanego z europejskich SUV-ów premium. Zespół napędowy najlepiej czuje się podczas dostojnej jazdy.

ocena 4/5

Mimo hybrydyzacji Grand Cherokee nie zatracił swojego wszędobylskiego charakteru. Na tle SUV-ów innych marek nadal bryluje dzielnością w terenie.

Łukasz Szewczyk, „Motor”

Czytaj także