Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jeep Grand Cherokee L

Z trzema rzędami foteli – nowy Jeep Grand Cherokee L

Z trzema rzędami foteli – nowy Jeep Grand Cherokee L

Piąta generacja Jeepa Grand Cherokee zadebiutowała w USA w wersji L z trzema rzędami siedzeń. Krótsza odmiana pojawi się później, a europejska trafi do sprzedaży w Polsce na przełomie 2021 i 2022 r.

Pierwszy Jeep Grand Cherokee pojawił się w 1992 r. Przez 29 lat sprzedano łącznie niemal 7 mln sztuk czterech generacji. Piątą zbudowano na nowej platformie, i tak jak każda poprzednia ma samonośne nadwozie. Nowy Grand Cherokee został zaprezentowany w odmianie L z trzema rzędami siedzeń (może mieć dwa fotele w drugim lub trzyosobowa kanapę), jest zatem znacznie, bo aż o 37 cm, dłuższy od poprzednika. Podstawowe wymiary to: długość 520 cm, szerokość 196 cm, wysokość 182 cm, rozstaw osi 309 cm. Wersja L nie będzie sprzedawana w Europie. Jeszcze w tym roku Jeep pokaże jednak krótszy wariant z dwoma rzędami siedzeń i to on – odpowiednio przystosowany – trafi na Stary Kontynent.

Na razie w USA gama składa się z benzynowych jednostek 3.6 V6 (290 KM) oraz 5.7 V8 (365 KM). Obie są standardowo łączone z 8-biegową skrzynią automatyczną. Na razie nie wiadomo, jakie silniki pojawią się w Europie, ale powinna to „V-ósemka”, hybryda (zostanie zaprezentowana jeszcze w tym roku), a możliwe, że także dołączy do nich turbodiesel.

Grand Cherokee w zależności od wersji może być wyposażony w napęd tylny lub jeden z trzech rodzajów układu napędu na 4 koła: Quadra-Trac I (bez reduktora),  Quadra-Trac II (z reduktorem) i najbardziej zaawansowany Quadra-Drive II (z reduktorem i elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym z blokadą). Nowością jest system automatycznego odłączania napędu przedniej osi, gdy w danej sytuacji drogowej nie jest on potrzebny.

W zawieszeniu zastosowano układ wielowahaczowy z przodu oraz z tyłu i albo tradycyjne sprężyny i amortyzatory, albo układ pneumatyczny Quadra Lift z adaptacyjnym tłumieniem. W tym drugim przypadku do wyboru jest aż pięć poziomów regulacji prześwitu. Standardowo wynosi on 21,2 cm. W trybie Off-Road 1 zwiększa się do 25,2 cm, w Off-Road 2 do 27,7 cm (głębokość brodzenia wynosi 61 cm), natomiast w ustawieniach Aero i parkingowym zmniejsza do, odpowiednio, 19,1 i 16,6 cm. Ponadto do dyspozycji jest system zarządzania trakcją Sellec-Terrain z programami Auto, Sport, Rock (kamienie), Snow (śnieg), Mud/Sand (błoto/piasek), w których zmieniają się m.in. nastawy zawieszenia i układu kierowniczego, rozdział momentu obrotowego między kołami, reakcja na gaz, praca skrzyni czy układów ABS i stabilizacji toru jazdy.

Grand Cherokee został wyposażony (seryjnie lub opcjonalnie) w liczne systemy aktywnego bezpieczeństwa czynnego. Są to m.in. adaptacyjny tempomat wraz z aktywnym asystentem utrzymywania na środku pasa (później pojawi się on w wersji zautomatyzowanej, umożliwiającej jazdę bez trzymania rąk na kierownicy), układ termowizyjny wykrywający po zmroku ludzi i większe zwierzęta, a także takie systemy, jak ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, monitorowania martwego pola w lusterkach czy automatycznego hamowania w przypadku ryzyka zderzenia (w tym na skrzyżowaniach). Ponadto zastosowano także wyświetlacz przezierny na przedniej szybie, cyfrowe lusterko wsteczne, kamery 360 stopni, rozpoznawanie znaków drogowych czy układ automatycznego parkowania prostopadłego i równoległego. W USA Jeep Grand Cherokee będzie oferowany w czterech wersjach: Laredo, Limited, Overland i Summit.

JP021_080GCli2v9hrsa0afpfdoeg6v7fg8ct
Grand Cherokee L ma w pełni diodowe oświetlenie. 
JP021_108GCoha16r9tb9bvuaqjq2hb1o5g6j
Nowy Grand Cherokee L jest olbrzymi – ma aż 520 cm długości. 
JP021_084GC4h07tntc30ru47j91os11r3hor
Po raz pierwszy ten model Jeepa może mieć 21-calowe koła. 
JP021_217GCc9u578nph1tu0j8q5ger1gj8o1
Cyfrowe wskaźniki mają przekątną 10,25 cala. System multimedialny najnowszej generacji Uconnect 5 z 8,4- lub 10,1-calowym dotykowym ekranem bezprzewodowo obsługuje Apple CarPlay oraz Android Auto. Zamiast dźwigni biegów zastosowano pokrętło. Przełożenia można zmieniać łopatkami pod kierownicą.

Czytaj także