W latach 90. był prawdziwą sensacją. Jeep Grand Cherokee jak mało które auto łączył zdolności terenówki z komfortem auta osobowego. Dziś to już poszukiwany youngtimer.
* takie oznaczenie noszą Grand Cherokee wyprodukowane w Austrii w fabryce Magna Steyr w Grazu
Szef koncernu Chryslera Lee Iacocca nie oglądał się na innych. To on był wizjonerem i dzięki jego determinacji (gdy pracował w Fordzie) pojawił się na rynku Mustang. A później minivan firmowany przez Dogde'a i Chryslera. Bardzo spodobał mu się również SUV stworzony jeszcze, gdy właścicielem Jeepa był koncern AMC. Nowy model miał zastąpić Cherokee. Ale Iacocca zdecydował, że jako bardziej luksusowy będzie produkowany równolegle.
Często mówi się, że porządne auto terenowe musi mieć nadwozie oparte na ramie nośnej. Ale Grand Cherokee (oraz Cherokee) to chlubne wyjątki od tej reguły. Potężne podłużnice i sztywna konstrukcja okazały się wyjątkowo odporne. Nawet w autach, które miały ciężkie życie. Sztywne mosty zapewniają wykrzyż i znoszą większe od standardowego ogumienie, ale są tego granice. Dzisiaj niestety często dyferencjały wymagają już remontów. A z tym wiele warsztatów sobie nie radzi i hałas łożysk szybko powraca.
Sporo użytkowników montuje zestawy zawieszeń zwiększających prześwit. Warto zachować umiar. Mocniej podniesione Grand Cherokee rzadko kiedy prowadzą się pewnie na asfalcie, a bywa, że stają się nieprzewidywalne. Na seryjnym zawieszeniu jest dużo lepiej, ale trzeba pamiętać, że to ponad 30-letnia konstrukcja i wysokie auto. Na zakrętach nie ma szans nadążyć za współczesnymi SUV-ami.
Za to świetny komfort zachęca do spokojnej jazdy. Do tego większość egzemplarzy ma automatyczne skrzynie. W 4.0 nie sprawiają raczej problemów, w odmianach V8 tak różowo już nie jest. Niestety remonty przekładni są bardzo trudne ze względu na kiepską dostępność części.
Dane techniczne | 4.0 | 5.2 V8 | 5.9 V8 | 2.5 TD |
---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 3960 cm3 | 5216 cm3 | 5898 cm3 | 2499 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R6/12 | V8/16 | V8/16 | R4/8 |
Moc maksymalna | 177 KM/4600 | 212 KM/4400 | 245 KM/4000 | 116 KM/3900 |
Maks. moment obrotowy | 301 Nm/2400 | 388 Nm/2950 | 468 Nm/3050 | 278 Nm/1800 |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 180 km/h | 200 km/h | 160 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 9,8 s | 8,2 s | 12,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 15,0 l/100 km | 15,7 l/100 km | 18,0 l/100 km | 9,9 l/100 km |
Manualne skrzynie czasami można spotkać w 4.0 oraz przede wszystkim w dieslach. Tyle że wysokoprężne silniki praktycznie wyginęły. I nie ma czego żałować. Słabowite czterocylindrowe jednostki włoskiego VM Motori zdobyły fatalną opinię. Pękały w nich głowice (były niezależne na każdy z cylindrów), psuły się pompy wtryskowe.
Nieporównywanie lepsze są benzynowe jednostki, ale wszystkie okazują się bardzo paliwożerne. Znoszą gaz, jednak butle zabierają sporo miejsca w dość skromnym bagażniku Jeepa. Najpopularniejsze rzędowe 4.0 miewają już często zużyte od gazu głowice. Ale nawet te w dobrym stanie czasami lekko klekoczą – taki ich urok. 5.2 i 5.9 V8 pracują przepięknie i nie rozczarowują trwałością.
Na rynku zdarzają się czasami tylnonapędowe odmiany Grand Cherokee. Są bardzo tanie, a i tak popyt jest prawie żaden. Najprostszy układ 4x4 nazywał się Command-Track. Przedni napęd można w nim dołączać jedynie poza asfaltem. Quadra-Trac to stały napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym. Rzadki i najbardziej zaawansowany Selec-Trac też go ma, ale pozwala również na korzystanie jedynie z tylnego napędu. Wszystkie odmiany napędu 4x4 w Grand Cherokee mają reduktory.
Grand Wagoneera (SJ) uznaje się czasem za poprzednika, ale rozmiarami wyraźnie przewyższał model ZJ. / Jeep
Przed liftingiem stosowano trochę gorsze plastiki i zupełnie innego typu koła kierownicy. / archiwum
Podaż zaczęła się wyraźnie zmniejszać. Jeśli zdarzają się diesle, to najczęściej mają nieoryginalne silniki (np. od BMW). Mniej więcej połowa benzynowych Grand Cherokee ma instalacje LPG. Uwaga na niezarejestrowane auta – tym modelem trzeba się przejechać przed zakupem!
Zakresy cen | Wersje i stan pojazdów w zasięgu |
---|---|
Do 12 000 | Wersje tylnonapędowe lub auta do remontu blacharskiego czy z uszkodzonymi skrzyniami. |
20 000-30 000 | Niezłe 4.0 i akceptowalne V8, z reguły z LPG. Sporo aut przygotowanych do off-roadu. |
35 000-45 000 | Wersje V8, w tym 5.9. Można liczyć na bardzo dobry stan blacharski i rozsądne przebiegi. |
Czas Grand Cherokee jako niedrogiego auta w teren już minął. Dzisiaj sporo tańszych egzemplarzy ma poważne problemy blacharskie. Ale wciąż można kupić niezłe 4.0 i 5.2. I będą to świetne auta do lekkiej turystyki terenowej.