Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jeep Grand Cherokee (ZJ) – przód w ruchu

Używany Jeep Grand Cherokee (ZJ/ZG) – na każdą okazję. Dzielny w terenie, stylowy w mieście

fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używany Jeep Grand Cherokee (ZJ/ZG) – na każdą okazję. Dzielny w terenie, stylowy w mieście

W latach 90. był prawdziwą sensacją. Jeep Grand Cherokee jak mało które auto łączył zdolności terenówki z komfortem auta osobowego. Dziś to już poszukiwany youngtimer.

Jeep Grand Cherokee (ZJ/ZG*)

  • lata produkcji: 1992-1998
  • ceny: od 8000 zł

* takie oznaczenie noszą Grand Cherokee wyprodukowane w Austrii w fabryce Magna Steyr w Grazu

Szef koncernu Chryslera Lee Iacocca nie oglądał się na innych. To on był wizjonerem i dzięki jego determinacji (gdy pracował w Fordzie) pojawił się na rynku Mustang. A później minivan firmowany przez Dogde'a i Chryslera. Bardzo spodobał mu się również SUV stworzony jeszcze, gdy właścicielem Jeepa był koncern AMC. Nowy model miał zastąpić Cherokee. Ale Iacocca zdecydował, że jako bardziej luksusowy będzie produkowany równolegle.

 

Jeep Grand Cherokee: konstrukcja i jej (niezalecane) modyfikacje

Często mówi się, że porządne auto terenowe musi mieć nadwozie oparte na ramie nośnej. Ale Grand Cherokee (oraz Cherokee) to chlubne wyjątki od tej reguły. Potężne podłużnice i sztywna konstrukcja okazały się wyjątkowo odporne. Nawet w autach, które miały ciężkie życie. Sztywne mosty zapewniają wykrzyż i znoszą większe od standardowego ogumienie, ale są tego granice. Dzisiaj niestety często dyferencjały wymagają już remontów. A z tym wiele warsztatów sobie nie radzi i hałas łożysk szybko powraca.

Jeep Grand Cherokee ZJ tył
Samonośne nadwozie jest bardzo odporne na terenową eksploatację, a dwa sztywne mosty zapewniają spory wykrzyż.
Rafał Andrzejewski/Motor

Sporo użytkowników montuje zestawy zawieszeń zwiększających prześwit. Warto zachować umiar. Mocniej podniesione Grand Cherokee rzadko kiedy prowadzą się pewnie na asfalcie, a bywa, że stają się nieprzewidywalne. Na seryjnym zawieszeniu jest dużo lepiej, ale trzeba pamiętać, że to ponad 30-letnia konstrukcja i wysokie auto. Na zakrętach nie ma szans nadążyć za współczesnymi SUV-ami.

Jeep Grand Cherokee: skrzynie biegów, silniki

Za to świetny komfort zachęca do spokojnej jazdy. Do tego większość egzemplarzy ma automatyczne skrzynie. W 4.0 nie sprawiają raczej problemów, w odmianach V8 tak różowo już nie jest. Niestety remonty przekładni są bardzo trudne ze względu na kiepską dostępność części.

Jeep Grand Cherokee ZJ: silniki, osiągi, zużycie paliwa
Dane techniczne 4.0 5.2 V8 5.9 V8 2.5 TD
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel
Pojemność skokowa 3960 cm3 5216 cm3 5898 cm3 2499 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/12 V8/16 V8/16 R4/8
Moc maksymalna 177 KM/4600 212 KM/4400 245 KM/4000 116 KM/3900
Maks. moment obrotowy 301 Nm/2400 388 Nm/2950 468 Nm/3050 278 Nm/1800
Osiągi
Prędkość maksymalna 180 km/h 180 km/h 200 km/h 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 9,8 s 8,2 s 12,5 s
Średnie zużycie paliwa 15,0 l/100 km 15,7 l/100 km 18,0 l/100 km 9,9 l/100 km

Manualne skrzynie czasami można spotkać w 4.0 oraz przede wszystkim w dieslach. Tyle że wysokoprężne silniki praktycznie wyginęły. I nie ma czego żałować. Słabowite czterocylindrowe jednostki włoskiego VM Motori zdobyły fatalną opinię. Pękały w nich głowice (były niezależne na każdy z cylindrów), psuły się pompy wtryskowe. 

Nieporównywanie lepsze są benzynowe jednostki, ale wszystkie okazują się bardzo paliwożerne. Znoszą gaz, jednak butle zabierają sporo miejsca w dość skromnym bagażniku Jeepa. Najpopularniejsze rzędowe 4.0 miewają już często zużyte od gazu głowice. Ale nawet te w dobrym stanie czasami lekko klekoczą – taki ich urok. 5.2 i 5.9 V8 pracują przepięknie i nie rozczarowują trwałością.

Jeep Grand Cherokee ZJ bok
Nie tylko na cywilizowane drogi. Dzisiejsze SUV-y rzadko kiedy dojechałyby tam, gdzie pierwszy Grand Cherokee. 
Rafał Andrzejewski/Motor

Jeep Grand Cherokee: rodzaje napędu

Na rynku zdarzają się czasami tylnonapędowe odmiany Grand Cherokee. Są bardzo tanie, a i tak popyt jest prawie żaden. Najprostszy układ 4x4 nazywał się Command-Track. Przedni napęd można w nim dołączać jedynie poza asfaltem. Quadra-Trac to stały napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym. Rzadki i najbardziej zaawansowany Selec-Trac też go ma, ale pozwala również na korzystanie jedynie z tylnego napędu. Wszystkie odmiany napędu 4x4 w Grand Cherokee mają reduktory.

Jeep Grand Cherokee: galeria zdjęć

Jeep Grand Cherokee ZJ/ZG: historia modelu

  • 1985: rozpoczęto pracę nad Grand Cherokee
  • 1989: prototyp modelu (Concept 1) 
  • 1992: prezentacja modelu i początek produkcji odmiany 4.0
  • 1993: silnik 5.2 V8
  • 1995: minimalnie rośnie moment obrotowy odmian 4.0 i 5.2, debiut wersji Orvis
  • 1996: lifting modelu 
  • 1997: wersja Special Edition, ostatni rok produkcji odmiany Orvis
  • 1998: debiut 245-konnej wersji 5.9, w połowie roku zakończono produkcję ZJ

Używany Jeep Grand Cherokee: typowe usterki

  • Zużyte skrzynie automatyczne w V8, fatalna dostępność części do ich remontów
  • Korozja nadkoli, progów, czasem podłużnic i mocowań amortyzatorów z tyłu
  • W silnikach 4.0 zużycie popychaczy, krzywią się i pękają kolektory wydechowe, wypalone od LPG gniazda zaworowe
  • Zużycie mostów napędowych
  • Awarie pomp wspomagania

Używany Jeep Grand Cherokee: sytuacja rynkowa

Podaż zaczęła się wyraźnie zmniejszać. Jeśli zdarzają się diesle, to najczęściej mają nieoryginalne silniki (np. od BMW). Mniej więcej połowa benzynowych Grand Cherokee ma instalacje LPG. Uwaga na niezarejestrowane auta – tym modelem trzeba się przejechać przed zakupem!

Używany Jeep Grand Cherokee: orientacyjne ceny rynkowe (w zł)
Zakresy cen Wersje i stan pojazdów w zasięgu
Do 12 000 Wersje tylnonapędowe lub auta do remontu blacharskiego czy z uszkodzonymi skrzyniami.
20 000-30 000 Niezłe 4.0 i akceptowalne V8, z reguły z LPG. Sporo aut przygotowanych do off-roadu.
35 000-45 000 Wersje V8, w tym 5.9. Można liczyć na bardzo dobry stan blacharski i rozsądne przebiegi.

Używany Jeep Grand Cherokee ZJ/ZG: podsumowanie

Jeep-Grand Cherokee ZJ tył w ruchu
Jeśli chce się zachować poprawne właściwości jezdne, lepiej zapomnieć o mocniejszym lifcie zawieszenia. 
Rafał Andrzejewski/Motor

Czas Grand Cherokee jako niedrogiego auta w teren już minął. Dzisiaj sporo tańszych egzemplarzy ma poważne problemy blacharskie. Ale wciąż można kupić niezłe 4.0 i 5.2. I będą to świetne auta do lekkiej turystyki terenowej. 

ocena: 4/5

Czytaj także