Fabryka w Tychach, należąca obecnie do koncernu Stellantis, ma dobrą passę w plebiscycie na „Europejski Samochód Roku”. Tegoroczny zwycięzca – Jeep Avenger – to trzeci model z tym tytułem, który opuścił bramy polskiego zakładu (i pierwszy Jeep z wygraną w historii konkursu). Ale jest jeszcze jeden powód do świętowania!
Jury, w skład którego wchodzi dwóch Polaków – Maciej Ziemek i Roman Popkiewicz – już po raz 60. ogłosiło zwycięzcę najstarszego i najbardziej prestiżowego konkursu w Europie. Wydarzenie to miało miejsce 13 stycznia podczas salonu samochodowego w Brukseli.
Początkowo do „rywalizacji” o względy 59 jurorów z 22 krajów (bez Rosji, której członkowstwo zawieszono) było zgłoszonych 27 nowych modeli samochodów. Spośród nich wybrano finałową siódemkę w składzie: Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Arriya, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Solterra/Toyota bZ4X oraz Volkswagen ID.Buzz.
Ostatecznie zwycięzcą ogłoszono Jeepa Avengera, który uzyskał 328 punktów i został uznany za najlepsze auto Europy w 2023 roku przez 21 członków jury (wśród nich znaleźli się obaj Polacy). Drugie miejsce przypadło Volkswagenowi ID.Buzzowi z dorobkiem 241 punktów. Ten model za najlepszy uznało 16 członków jury (TUTAJ przeczytasz więcej o Jeepie Avengerze).
Ostatni stopień podium zajął Nissan Arriya (211 pkt.), który wyprzedził Kię Niro (200 pkt.), Renault Australa (163 pkt.), Peugeota 408 (149 pkt.) oraz rodzeństwo w postaci Subaru Solterry i Toyoty bZ4X (133 pkt.).
„Europejski Samochód Roku 2023”, czyli Jeep Avenger obecnie na naszym rynku jest oferowany wyłącznie w wariancie elektrycznym. Auto wyróżnia się baterią o pojemności nominalnej 54 kWh (50,8 kWh – użytkowa) oraz możliwością ładowania z mocą dochodzącą do 100 kW.
Do napędu Avengera służy 156-konny silnik elektryczny, zapewniający przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,0 s. Zasięg w mieście jest określany na 550 km, natomiast poza nim – na 404 km według cyklu WLTP. Cena tego samochodu w Polsce startuje z pułapu 173 500 zł.
Jeep Avenger jest wytwarzany w tyskiej fabryce koncernu Stellantis. Auto oparto na platformie CMP (Common Modular Platform), czyli na tej samej, z której korzystają już np. Peugeot 2008 czy Opel Mokka. W Tychach mają powstawać jeszcze dwa inne modele, oparte na tych samych podzespołach, czyli niewielkie crossovery ze stajni Alfy Romeo i Fiata.
Co ciekawe, Avenger jest trzecim samochodem pochodzącym z tyskiej fabryki i nagrodzonym tytułem „Europejskiego Samochodu Roku. Pierwszym był Fiat Panda, który na to miano zapracował w 2004 roku.
Później „Europejskim Samochodem Roku 2008” został kolejny Fiat – tym razem była to Fiat 500. Dzięki temu oraz trwającej jednocześnie produkcji Pandy, zakład w Tychach jako jedyny na Starym Kontynencie wytwarzał dwóch zdobywców tego prestiżowego tytułu.
Choć Panda już dawno nie jest produkowana w Tychach, historia ponownie zatoczyło koło. Otóż zdobycie wyróżnienia przez Avengera sprawia, że w Polsce ponownie powstają aż dwaj zdobywcy tytułu „Europejskiego Samochodu Roku”.
No i fajnie!