Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Renault 5 – przód

Europejskim samochodem roku w konkursie Car of the Year 2025 zostały elektryczne Renault 5 i Alpine A290

fot. Renault

Europejskim samochodem roku w konkursie Car of the Year 2025 zostały elektryczne Renault 5 i Alpine A290

Kolejny raz tytuł Car of the Year padł łupem samochodu marki Renault. I tak, kolejny rok z rzędu jest to samochód elektryczny. A w zasadzie dwa, bo Renault 5 i jego sportowa odmiana Alpine A290.

Konkurs Car Of The Year uchodzi za najbardziej prestiżowy w Europie, a producenci bardzo chętnie chwalą się, gdy ich auto zdobywa tytuł Samochodu roku.

COTY odbywa się od 1964 roku, a pierwszym zwycięzcą został Rover 2000. W najnowszej edycji triumfowało Renault 5/Alpine A290, a w kilku poprzednich były to: Renault Scenic (2024), Jeep Avenger (2023), Kia EV6 (2022), Toyota Yaris (2021) oraz Peugeot 208 (2020).

Zdecydowana wygrana Renault

Renault może być dumne ze swojego osiągnięcia, bo to dopiero drugi przypadek w historii konkursu COTY, gdy pojazd jakiejś marki dobył laur rok po roku (poprzednio miało to miejsce w latach 1995 i 1996 z Fiatami Punto i Bravo). Co więcej, "piątka" to już ósmy samochód tej marki, który otrzymał tytuł COTY. Wcześniej były to: Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio I (1991), Scenic (1997), Megane (2003), Clio III (2006) i Scenic E-Tech electric (2024).

W tym roku 60 członków jury składających się z przedstawicieli mediów z 23 krajów wybierało spośród 42 samochodów, spomiędzy których siedem zakwalifikowało się do rundy finałowej. Były to: Alfa Romeo Junior, Citroën C3/ëC3, Cupra Terramar, Dacia Duster, Hyundai Inster, Kia EV3 oraz Renault5/Alpine A290.

Warto zaznaczyć, że trzy wśród wymienionych aut występują tylko w wersjach elektrycznych (Hyundai, Kia, Renault/Alpine), dwa mają odmiany elektryczne i spalinowe (Alfa Romeo i Citroen), a jedynie Dacia i Cupra nie są oferowane w odmianach „na prąd” (Cupra Terramar ma jednak wersje PHEV o sporym zasięgu elektrycznym).

A jak rozłożyły się głosy na poszczególne auta? Oto szczegółowe wyniki:

  1. Renault 5/Alpine A290: 353 punkty
  2. Kia EV3: 291 punktów
  3. Citroën C3-ëC3: 215 punktów
  4. Hyundai Inster: 172 punkty
  5. Dacia Duster: 168 punktów
  6. Cupra Terramar: 165 punktów
  7. Alfa Romeo Junior: 136 punktów

Na koniec warto przytoczyć fragment opinii jednego z jurorów (Jaco Bijlsma z Holandii), który przyznał właśnie Renault 5 i Alpine A290 maksymalne 10 puntów (z 25 jakie można rozdysponować między autami-kandydatami).

Renault udowadnia, że współczesny samochód elektryczny wciąż może wzbudzać emocje. Retro design sprawia, że chce się po prostu uśmiechnąć. Każda "piątka" gwarantuje prawdziwą radość z jazdy i świetną zwinność, a Alpine A290 przywołuje czasy hot hatchy, w których wyłączało się kontrolę trakcji i cieszyło starą dobrą nadsterownością po odjęciu gazu.

renault-5-przod
Model 5 to już ósme auto Renault, które zdobyło tytuł Car Of The Year.
fot. Renault
Alpine-A290-przod
Sportowa wersja "piątki" jest sprzedawana nie pod marką Renault, a Alpine.
fot. Renault

Czytaj także