Po raz pierwszy w niemal 60-letniej historii konkursu Car of the Year tytuł europejskiego samochodu roku zdobył model marki Kia.
Konkurs na samochód roku Car of the Year jest najbardziej prestiżowym w Europie. Pierwszy raz przyznano to wyróżnienie w 1964 r. Wtedy za auto roku uznano Rovera 2000. Przez kolejne lata najwięcej tytułów zdobyły marki pochodzące z Niemiec (6), a jeśli chodzi o modele, to te wywodzące się z Francji (17). Ogólnie najwięcej triumfów ma na swoim koncie Fiat – jego autom dziewięciokrotnie przyznano tytuł CotY. Aż do edycji 2022 nigdy nie wyróżniono żadnego auta z Korei.
W najnowszej edycji jury składające się z dziennikarzy motoryzacyjnych z dwudziestu trzech krajów (w tym dwóch z Polski) wybrało samochodem roku Kię – elektryczny model EV6 (w ramach protestu przeciwko inwazji Rosji na Ukrainę nie brano pod uwagę głosów rosyjskich jurorów).
Co ciekawe, wszystkie samochody, które znalazły się na podium, to pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi. Głosowanie było bardzo wyrównane – Kia wygrała z nowym Megane E-Tech Electric o 14 punktów, a z bliźniaczym technologicznie Hyundaiem Ioniqiem 5 o 18 pkt. Kia EV6 u dwunastu jurorów znalazła się na pierwszym miejscu. Oto kilka cytatów z opinii uzasadniających przyznanie modelowi EV6 tytułu CotY 2022:
„EV6 wyróżnia się, bo łączy niskie zużycie prądu, baterię o dużej pojemności i możliwość bardzo szybkiego ładowania."
„Sportowe właściwości jezdne, sztywniejsze zawieszenie, duży zasięg, świetne możliwości ładowania (system 800-woltowy), ogromna przestronność, duże zdolności transportowe (bagażnik znajduje się także z przodu), przyjemne detale w kabinie (np. dwufunkcyjne przełączniki do nawigacji i klimatyzacji), tapicerka, w której nie wykorzystano prawdziwej skóry, czy możliwość podłączenia auta do infrastruktury i korzystania z energii w baterii.”
„Przestronna i dobrze wykończona kabina, technologiczne innowacje, które podnoszą jakość »życia« we wnętrzu, a do tego płynna i przyjemna jazda”.
„Najlepszy elektryczny samochód wśród finalistów. Ma te same pozytywne cechy co Ioniq 5, ale jest nawet bardziej zrównoważony i dopracowany, o atrakcyjniejszym designie i lepiej wykończony. A do emocji odwołuje się 585-konna wersja GT opracowana wraz z Rimakiem.”
„Świetny samochód elektryczny ze względu na możliwości szybkiego ładowania i o dobrym stosunku ceny do zasięgu. W porównaniu z Hyundaiem Kia EV6 mniej przechyla się na zakrętach, przyjemniej się prowadzi i ma precyzyjniejszy układ kierowniczy. Ogólnie jest od niego nieco bardziej sportowa.”
Oto podium tegorocznego konkursu na europejski samochód roku Car of the Year 2022: