Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Cupra Born, Kia Niro, Renault Megane, Volkswagen ID.3 – przody

Cupra Born e-Boost, Kia Niro EV, Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID.3 | Porównanie elektrycznych kompaktów

archiwum/AZ

Cupra Born e-Boost, Kia Niro EV, Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID.3 | Porównanie elektrycznych kompaktów

Porównujemy cztery elektryczne modele kompaktowe. Najświeższym samochodem w tym gronie jest Volkswagen ID.3 po liftingu, auto wciąż pozostające w cieniu bestsellera wszech czasów – Golfa. Sprawdzamy, jak ID.3 poradzi sobie z rywalami, którzy wysoko stawiają poprzeczkę: Cuprą Born, Kią Niro EV i Reanult Megane E-Tech.

Samochody elektryczne dawno wyszły z niszy i coraz częściej stanowią realną alternatywę dla spalinowych. Dotyczy to przede wszystkim pełnej interesujących modeli klasy kompakt. Dobrym przykładem jest Volkswagen ID.3, który w portfolio VW nie zdołał jeszcze zastąpić niezmiennie piastującego pierwsze miejsce Golfa, ale ostatni lifting powinien dostarczyć kolejnych zachęt do jego zakupu. W odpowiedzi na krytykę wnętrze ID.3 wykończono lepszymi materiałami.

Droga do wysokiej pozycji na rynku nie jest jednak przesądzona, bo VW musi stawić czoła kilku silnym rywalom. Przede wszystkim Cuprze Born, która, choć korzysta z tej samej techniki, to odróżnia się sportowym charakterem. Kia o przychylność klientów walczy stawiającym na walory praktyczne i ekonomiczną jazdę elektrycznym crossoverem Niro EV. Pionier na rynku „elektryków”, Renault, oferuje dynamicznie wyglądające Megane E-Tech z nowoczesnym systemem operacyjnym Google’a.

Sprawdziliśmy, które z tych aut jest najlepszym kompaktem „na prąd”.

Cupra Born, Kia Niro, Renault Megane, VW ID.3 5
Wszystkie testowane elektryki oferują praktyczne nadwozia i przyzwoity zasięg, są więc dobrymi towarzyszami dnia codziennego.

Zbliżony poziom – nadwozie, wnętrze

Wnętrza braci z koncernu, Cupry i VW, są oczywiście bardzo podobne, zwłaszcza pod względem wymiarów. W końcu obaj bazują na tej samej architekturze. Istnieją jednak drobne różnice, przede wszystkim w obszarze kokpitu. Deska rozdzielcza hiszpańskiego auta jest znacznie masywniejsza niż ta w ID.3, za bardziej intymną atmosferę w Cuprze odpowiada także wysoko poprowadzona i też mniej dyskretna konsola środkowa. Pojemności bagażników (od 385 do 1267 litrów) są natomiast identyczne.

Kia zapewnia pasażerom nieco mniej przestrzeni. Jej przypominające SUV-a, dość kanciaste nadwozie przekonuje dużą ilością miejsca nad głowami i na szerokość, ale nie błyszczy przestrzenią na nogi. Bagażnik Niro pomieści 475-1392 l, bardziej niż kufry rywali sprawdzi się więc w przypadku rodzin.

W porównaniu z Kią wnętrze Renault wydaje się niemal skrojone na miarę. Zapewniające słabą widoczność nadwozie jest znacznie mniej przestronne niż wnętrza konkurentów, zwłaszcza w drugim rzędzie, gdzie brakuje przestrzeni na stopy i kolana. Do tego poczucie przestrzeni poważnie ograniczają wysoko poprowadzone linie okien.

Niewiele można natomiast zarzucić wyposażeniu Megane z zakresu bezpieczeństwa... poza tym, że – podobnie jak w Kii – część systemów nie jest dostępna w bazowej wersji. Cupra i VW pozwalają mieć np. asystenta martwych pól także nabywcom podstawowych wariantów (ale w przypadku ID.3 muszą oni w tym celu dokupić drogi pakiet).

Opcjonalny komfort – układ jezdny

Auta elektryczne mają zasadniczo wysoką masę, więc zazwyczaj są zestrojone raczej sztywno. W naszym zestawieniu ta cecha najwyraźniej ujawnia się w Megane. Zwłaszcza podczas spokojnej jazdy brak mu wyjątkowego komfortu, jaki niegdyś cechował francuskie auta. Stosunkowo twardo pokonuje uskoki, a po najechaniu na jednostronną nierówność wpada w kołysanie poprzeczne. Co więcej, podczas pokonywania nierówności do wnętrza przenikają niekiedy nieprzyjemne odgłosy pracy zawieszenia.

Niro też nie zawsze udaje się wytłumić wszelkie wstrząsy bez generowania hałasów z podwozia. Jego zawieszenie lepiej wybiera jednak niedoskonałości nawierzchni niż u francuskiego rywala. Reaguje bardziej miękko i nawet podczas poruszania się z wyższą prędkością pozostaje spokojniejsze, aczkolwiek podczas jazdy po dłuższych pofalowaniach nawierzchni odbicie amortyzatorów bywa gwałtowne.

Cupra Born, Kia Niro, Renault Megane, VW ID.3 3
Elektryczne samochody na drodze muszą się zmagać ze sporą masą. Testowanej czwórce różnie to wychodzi. 

Najbardziej harmonijne wrażenie robi ID.3. Jego izolacja akustyczna najlepiej tłumi niepokojące odgłosy, a zawieszenie dobrze wykonuje swoją pracę. Przy miejskich prędkościach VW porusza się znacznie bardziej miękko niż Kia i Renault, mniej wytrącają go z równowagi nawet głębsze wyboje. Trzeba jednak przyznać, że testowany egzemplarz korzysta z adaptacyjnych, precyzyjnie regulowanych amortyzatorów, które są elementem wycenionego na aż 16,5 tys. zł pakietu Exterior Plus.

Brata z koncernu również wyposażono w opcjonalne elektronicznie regulowane amortyzatory (4698 zł). Można by się więc spodziewać, że zawieszenie Borna powinno mieć podobną charakterystykę. W praktyce występują jednak różnice, które w pewnym stopniu należy zrzucić na karb różnego ogumienia. Podczas spokojniejszej jazdy zawieszenie Cupry reaguje z mniejszym wyczuciem, przy wyższych prędkościach też zachowuje się nieco mniej spokojnie. Born, tak jak rywal, oferuje wyjątkowo wygodne fotele z atrakcyjną funkcją masażu, ale w obu przypadkach wymagają dokupienia pakietów za minimum: 7327 zł (Cupra) i 13 090 zł (VW).

Wykorzystać energię – silnik, zużycie energii

Kia ma największy akumulator w stawce, jego pojemność użytkowa to 64,8 kWh. W połączeniu z najniższym zapotrzebowaniem na energię – średnio 17,4 kWh/100 km – zapewnia jej to największy zasięg w teście: 372 km. Maksymalna moc ładowania wynosi jednak tylko 80 kW, znacznie mniej niż u konkurencji.

Baterie 58 kWh w spokrewnionych „elektrykach” Cupry i VW doładujemy z mocą 120 kW (a Renault aż 130 kW), dzięki czemu postoje na stacji będą krótsze niż podczas „tankowania” Kii. Dysponujący w teście mocą 231 KM Born ucieka konkurentom już spod świateł. Do osiągnięcia „setki” potrzebuje jedynie 6,6 s, o całą sekundę dystansuje więc drugiego najmocniejszego uczestnika testu, Renault Megane (218 KM). Cały kwartet jest niemal zgodny, jeśli chodzi o prędkość maksymalną: 160 km/h to limit. Wyjątkiem jest osiągająca 167 km/h Kia.

DANE TECHNICZNE Cupra Born e-Boost 58 kWh Kia Niro EV Renault Megane E-Tech EV60 optimum charge Volkswagen ID.3 58 kWh
Silnik elektryczny elektryczny elektryczny elektryczny
Moc maksymalna 231 KM 204 KM 218 KM 204 KM
Maks. moment obrotowy 310 Nm 255 Nm 300 Nm 310 Nm
Napęd tylny przedni przedni tylny
Skrzynia biegów aut./1-biegowa aut./1-biegowa aut./1-biegowa aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 432/178/154 cm 442/183/157 cm 420/177/151 cm 426/181/156 cm
Rozstaw osi 277 cm 272 cm 269 cm 277 cm
Średnica zawracania 10,2 m 10,6 m 10,4 m 10,3 m
Masa/ładowność 1763/517 kg 1682/518 kg 1636/522 kg 1740/530 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 385/1267 l 20 l + 475/1392 l 440/1332 l 385/1267 l
Poj. akumulatora (netto/brutto) 58,0/62,0 kWh 64,8/b.d. kWh 60,0/b.d. kWh 58,0/62,0 kWh
Moc ładowania AC 11 kW 11 kW 22 kW 11 kW
Moc ładowania DC 120 kW 80 kW 130 kW 120 kW
Opony 215/50 R19 215/55 R17 195/60 R18 215/55 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 160 km/h 167 km/h 160 km/h 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s 7,8 s 7,4 s 7,4 s
Średnie zużycie energii 15,5-17,4 kWh/100 km 16,2 kWh/100 km 15,8-16,3 kWh/100 km 15,2 kWh/100 km
Zasięg 422 km 460 km 431-449 km 429 km
Cena od 204 800 zł 198 900 zł 206 900 zł 191 890 zł

Cupra jest za to najmniej wydajna. W naszym teście Born zużył średnio 19,4 kWh/100 km. Odpowiednio blado wypada więc też jego zasięg: 299 km. Pochodzący z tego samego koncernu 204-konny konkurent potrzebuje jedynie 18 kWh/100 km, co czyni go drugim po Kii najefektywniejszym autem w teście.

Hiszpańska dynamika – prowadzenie

Jeśli szukasz kompaktowego „elektryka”, który zapewni dużo radości z jazdy, to powinieneś odbyć jazdę próbną Cuprą. To zdecydowanie najbardziej dynamiczny pojazd w tym zestawieniu. Wchodzi w zakręty z zaskakującą werwą, wytrzymuje wysokie siły poprzeczne, a jego precyzyjnie pracujący układ kierowniczy pozwala szybko pokonywać naprzemienne łuki. Doskonałe wyniki Borna w tej kategorii uzupełniają najkrótsze drogi hamowania.

Choć technicznie to niemal identyczne pojazdy, VW nie jest tak zwinny. Co prawda podąża zadanym torem jak po sznurku, dobrze trzyma się drogi i prowadzi się bardzo bezpiecznie, ale robi bardziej ociężałe wrażenie niż jego brat z koncernu, co po części może jednak wynikać z mniej sportowego ogumienia. Na torze VW traci do Cupry aż 3,3 s.

DANE TESTOWE Cupra Born e-Boost 58 kWh Kia Niro EV Renault Megane E-Tech EV60 optimum charge Volkswagen ID.3 58 kWh
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s 3,3 s 3,6 s 2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s 7,4 s 7,6 s 7,2 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 14,5 s 15,3 s 15,0 s 16,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,2 m 36,9 m 36,8 m 35,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 33,3 m 35,2 m 35,5 m 35,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 64,0 dB 64,0 dB 64,0 dB 63,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 73,0 dB 72,0 dB 72,0 dB 71,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:49,2 min 1:52,1 min 1:49,9 min 1:52,5 min
Prędkość w slalomie (słupki co 18 m) 66,4 km/h 63,3 km/h 62,2 km/h 63,5 km/h
Średnie testowe zużycie paliwa 19,4 kWh/100 km 17,4 kWh/100 km 18,5 kWh/100 km 18,0 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 299 km 372 km 324 km 322 km

Znacznie szybciej od ID.3 tor pokonuje Megane, choć trzeba przyznać, że nie dostarcza przy tym nadmiernej przyjemności. Zwłaszcza że warunki dyktuje tu niekiedy szorstko interweniujące ESP. Sytuacji nie poprawia układ kierowniczy, który reaguje dość gwałtownie i nie zapewnia kierowcy zbyt dużo informacji zwrotnych. Nie imponuje też droga hamowania: „na zimno” francuskie auto zatrzymuje się po 36,8 m.

Ale Niro potrzebuje jeszcze więcej. Poza tym sprawuje się raczej niepozornie. Skręca sprawnie, choć nieprzesadnie zwinnie, a osiągnięcie granicy przyczepności sygnalizuje lekką podsterownością. Interwencje elektroniki są delikatne i adekwatne do potrzeb.

Tanio nie będzie – cena, wyposażenie

Kia i VW utrzymały ceny bazowych wersji poniżej 200 tys. zł: ID.3 Pro Performance kosztuje 191 890 zł, a Niro M 198 900 zł. Ale tylko Kia ma 7 lat gwarancji i niezłe wyposażenie. Choć chcąc więcej, trzeba wybrać co najmniej droższą o 14 tys. zł wersję L – pojedynczych opcji brak, podobnie jak u Renault. Megane E-Tech w odmianie equilibre jest wyspecyfikowane równie skromnie co VW, ale kosztuje już 206 900 zł. Nieco tańszy od niego Born (204 800 zł) okazuje się najlepiej wyposażony w stawce. I oferuje najwięcej dodatków.

Cupra Born, Kia Niro, Renault Megane, VW ID.3 2

.

PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. Cupra Kia Renault Volkswagen
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 34 33 26 40
Wykończenie i ergonomia 10 8 8 7 8
Wyciszenie 10 3 3 3 4
Multimedia i obsługa 10 8 8 9 8
Bagażnik 20 8 11 10 8
SUMA 100 61 63 55 68
Układ napędowy
Osiągi 30 19 17 17 18
Przeniesienie napędu 10 9 7 8 8
Zasięg 10 4 6 5 5
Zużycie energii 30 14 17 15 16
SUMA 80 46 47 45 47
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 27 21 24 21
Komfort jazdy 30 21 24 18 24
Układ kierowniczy 10 9 8 8 8
Hamulce 20 14 11 11 12
SUMA 90 71 64 61 65
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 23 24 22 25
Poziom wyposażenia 40 19 17 12 12
Systemy bezpieczeństwa 30 15 15 14 15
Wyposażenie dodatkowe 10 5 1 3 4
SUMA 130 62 57 51 56
RAZEM 400 240 231 212 236
MIEJSCA   1 3 4 2

Cupra Born, Kia Niro, Renault Megane, Volkswagen ID.3 – podsumowanie

Cupra Born zwycięstwo w porównaniu zawdzięcza świetnym wynikom w dyscyplinach z zakresu dynamiki. Zwinnemu hiszpańskiemu „elektrykowi” nie zaszkodziły nawet najniższa wydajność i najmniejszy zasięg. Drugie miejsce przypadło technicznie blisko spokrewnionemu Volkswagenowi ID.3, którego wyróżniają komfort i bezpieczeństwo jazdy. Trzecia Kia Niro EV oferuje najbardziej praktyczne i najprzestronniejsze wnętrze, błyszczy najwyższą wydajnością i najdłuższą gwarancją. Renault Megane E-Tech niczym się specjalnie nie wyróżnia, a do tego jest najdroższym autem w teście, musi więc zadowolić się ostatnią pozycją.

Cupra Born e-Boost 58 kWh – galeria zdjęć

Kia Niro EV – galeria zdjęć

Renault Megane E-Tech EV60 optimum charge – galeria zdjęć

Volkswagen ID.3 58 kWh – galeria zdjęć

Czytaj także