Właśnie podano ceny nowych kompaktowych hot hatchy: BMW 128ti i Volkswagena Golfa R. Sprawdzamy, ile kosztują i jakie są ich osiągi na tle wszystkich rywali.
Klasa kompaktowych aut sportowych jest liczna i coraz bardziej zróżnicowana, pojawiają się w niej bowiem także pojazdy z napędem hybrydowym (trio koncernu VW: Golf GTE, Octavia RS iV i Cupra Leon – wszystkie z silnikami 1.4 TSI i elektrycznym o łącznej mocy 245 KM). Najnowsze modele, które właśnie trafiły do salonów to topowa odmiana Golfa, czyli R, oraz mocny wariant serii 1 – 128ti.
Volkswagen Golf R (wraz z Hondą Civic Type R) może się teraz pochwalić trzecim najmocniejszym silnikiem wśród hot hatchy, po Mercedesie klasy A w wersjach AMG 45 (387 KM) i 45 S (421 KM). Nie liczymy przy tym Audi RS 3 poprzedniej generacji (400 KM; modelu opartego na aktualnym A3 jeszcze nie pokazano), którego już nie można zamówić do produkcji. Dwulitrowa jednostka turbo rozwija w Golfie „R-ce” 320 KM, jest zatem o 10 KM mocniejsza niż w bliźniaczym technicznie Audi S3. Wyposażony w napęd 4x4 (nowej generacji) i 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową Golf R rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (lub 270 km/h po dokupieniu kosztującego 9420 zł pakietu R-Performance). Volkswagen zaszalał z ceną. Za Golfa R trzeba zapłacić minimum 198 690 zł! To więcej o 7190 zł niż za Audi S3, o 5290 zł niż za BMW M135i xDrive i o 6490 zł niż za Mercedesa-AMG A35 4Matic. Droższe – i to dużo – są tylko wspomniane wyżej Mercedesy-AMG klasy A w odmianach 45.
Druga z salonowych nowości – BMW 128ti (turismo internazionale), w przeciwieństwie do topowej „jedynki” M135i, ma napęd tylko na koła przednie. Wyposażono ją w dwulitrowy turbodoładowany silnik benzynowy rozwijający 265 KM (o 41 KM słabszy niż w M135i), 8-biegową automatyczną przekładnię i mechanizm różnicowy Torsena. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s i rozpędza do 250 km/h. 128ti wyceniono na 173 800 zł. Co ciekawe, ta odmiana „jedynki” nie ma bezpośrednich rywali wśród aut marek premium, bo zarówno modele Audi (S3) jak i Mercedesa (A 35/A 45) mają napęd na cztery koła (ich konkurentem jest M135i xDrive). 128ti będzie zatem rywalizować z samochodami marek popularnych, np. Hyundaiem i30 N Performance czy Golfem GTI, które są jednak wyraźnie, bo o ponad 20 tys. tańsze.
Poniżej prezentujemy zestawienie podstawowych danych technicznych, osiągów i cen aktualnie sprzedawanych w Polsce kompaktowych sportowych modeli z nadwoziem typu hatchback (ceny standardowe, nie promocyjne; bazowe specyfikacje).
Marka | Model | Silnik, napęd | 0-100 km/h (s) | Cena od (zł) |
---|---|---|---|---|
Audi | S3 | 2.0 R4 turbo, 310 KM, 4x4 | 4,8 | 191 500 |
BMW | 128ti | 2.0 R4 turbo, 265 KM, przedni | 6,1 | 173 800 |
BMW | M135i xDrive | 2.0 R4 turbo, 306 KM, 4x4 | 4,8 | 193 400 |
Cupra | Leon | 1.4 R4 turbo + el., 245 KM, przedni | 6,7 | 155 900 |
Mercedes-AMG | A 35 4MATIC | 2.0 R4 turbo, 306 KM, 4x4 | 4,7 | 192 200 |
Mercedes-AMG | A 45 4MATIC+ | 2.0 R4 turbo, 387 KM, 4x4 | 4,0 | 240 400 |
Mercedes-AMG | A 45 S 4MATIC+ | 2.0 R4 turbo, 421 KM, 4x4 | 3,9 | 259 900 |
Ford | Focus ST | 2.3 R4 turbo, 280 KM, przedni | 6,0 | 136 950 |
Honda | Civic Type R | 2.0 R4 turbo, 320 KM, przedni | 5,8 | 157 900 |
Hyundai | i30 N | 2.0 R4 turbo, 250 KM, przedni | 6,4 | 132 500 |
Hyundai | i30 N Performance | 2.0 R4 turbo, 275 KM, przedni | 6,1 | 154 500 |
Renault | Megane R.S. | 1.8 R4 turbo, 300 KM, przedni | 5,7 | 149 900 |
Skoda | Octavia RS | 2.0 R4 turbo, 245 KM, przedni | 6,7 | 147 850 |
Skoda | Octavia RS iV | 1.4 R4 turbo + el., 245 KM, przedni | 7,3 | 158 300 |
Volkswagen | Golf GTI | 2.0 R4 turbo, 245 KM, przedni | 6,3 | 151 890 |
Volkswagen | Golf GTE | 1.4 R4 turbo + el., 245 KM, przedni | 6,7 | 176 990 |
Volkswagen | Golf R | 2.0 R4 turbo, 320 KM, 4x4 | 4,7 | 198 690 |