Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW

Ceny: nowe BMW 128ti oraz VW Golf R kontra wszyscy rywale

Ceny: nowe BMW 128ti oraz VW Golf R kontra wszyscy rywale

Właśnie podano ceny nowych kompaktowych hot hatchy: BMW 128ti i Volkswagena Golfa R. Sprawdzamy, ile kosztują i jakie są ich osiągi na tle wszystkich rywali.

Klasa kompaktowych aut sportowych jest liczna i coraz bardziej zróżnicowana, pojawiają się w niej bowiem także pojazdy z napędem hybrydowym (trio koncernu VW: Golf GTE, Octavia RS iV i Cupra Leon – wszystkie z silnikami 1.4 TSI i elektrycznym o łącznej mocy 245 KM). Najnowsze modele, które właśnie trafiły do salonów to topowa odmiana Golfa, czyli R, oraz mocny wariant serii 1 – 128ti.

Volkswagen Golf R (wraz z Hondą Civic Type R) może się teraz pochwalić trzecim najmocniejszym silnikiem wśród hot hatchy, po Mercedesie klasy A w wersjach AMG 45 (387 KM) i 45 S (421 KM). Nie liczymy przy tym Audi RS 3 poprzedniej generacji (400 KM; modelu opartego na aktualnym A3 jeszcze nie pokazano), którego już nie można zamówić do produkcji. Dwulitrowa jednostka turbo rozwija w Golfie „R-ce” 320 KM, jest zatem o 10 KM mocniejsza niż w bliźniaczym technicznie Audi S3. Wyposażony w napęd 4x4 (nowej generacji) i 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową Golf R rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (lub 270 km/h po dokupieniu kosztującego 9420 zł pakietu R-Performance). Volkswagen zaszalał z ceną. Za Golfa R trzeba zapłacić minimum 198 690 zł! To więcej o 7190 zł niż za Audi S3, o 5290 zł niż za BMW M135i xDrive i o 6490 zł niż za Mercedesa-AMG A35 4Matic. Droższe – i to dużo – są tylko wspomniane wyżej Mercedesy-AMG klasy A w odmianach 45.

Druga z salonowych nowości – BMW 128ti (turismo internazionale), w przeciwieństwie do topowej „jedynki” M135i, ma napęd tylko na koła przednie. Wyposażono ją w dwulitrowy turbodoładowany silnik benzynowy rozwijający 265 KM (o 41 KM słabszy niż w M135i), 8-biegową automatyczną przekładnię i mechanizm różnicowy Torsena. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s i rozpędza do 250 km/h. 128ti wyceniono na 173 800 zł. Co ciekawe, ta odmiana „jedynki” nie ma bezpośrednich rywali wśród aut marek premium, bo zarówno modele Audi (S3) jak i Mercedesa (A 35/A 45) mają napęd na cztery koła (ich konkurentem jest M135i xDrive). 128ti będzie zatem rywalizować z samochodami marek popularnych, np. Hyundaiem i30 N Performance czy Golfem GTI, które są jednak wyraźnie, bo o ponad 20 tys. tańsze.

Poniżej prezentujemy zestawienie podstawowych danych technicznych, osiągów i cen aktualnie sprzedawanych w Polsce kompaktowych sportowych modeli z nadwoziem typu hatchback (ceny standardowe, nie promocyjne; bazowe specyfikacje).

Marka Model Silnik, napęd 0-100 km/h (s) Cena od (zł)
Audi S3 2.0 R4 turbo, 310 KM, 4x4 4,8 191 500
BMW 128ti 2.0 R4 turbo, 265 KM, przedni 6,1 173 800
BMW M135i xDrive 2.0 R4 turbo, 306 KM, 4x4 4,8 193 400
Cupra Leon 1.4 R4 turbo + el., 245 KM, przedni 6,7 155 900
Mercedes-AMG A 35 4MATIC 2.0 R4 turbo, 306 KM, 4x4 4,7 192 200
Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ 2.0 R4 turbo, 387 KM, 4x4 4,0 240 400
Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ 2.0 R4 turbo, 421 KM, 4x4 3,9 259 900
Ford Focus ST 2.3 R4 turbo, 280 KM, przedni 6,0 136 950
Honda Civic Type R 2.0 R4 turbo, 320 KM, przedni 5,8 157 900
Hyundai i30 N 2.0 R4 turbo, 250 KM, przedni 6,4 132 500
Hyundai i30 N Performance 2.0 R4 turbo, 275 KM, przedni 6,1 154 500
Renault Megane R.S. 1.8 R4 turbo, 300 KM, przedni 5,7 149 900
Skoda Octavia RS 2.0 R4 turbo, 245 KM, przedni 6,7 147 850
Skoda Octavia RS iV 1.4 R4 turbo + el., 245 KM, przedni 7,3 158 300
Volkswagen Golf GTI 2.0 R4 turbo, 245 KM, przedni 6,3 151 890
Volkswagen Golf GTE 1.4 R4 turbo + el., 245 KM, przedni 6,7 176 990
Volkswagen Golf R 2.0 R4 turbo, 320 KM, 4x4 4,7 198 690
P90402172_highRes_the-all-new-bmw-128t
BMW 128 ti
P90402179_highRes_the-all-new-bmw-128t
BMW 128ti
P90402210_highRes_the-all-new-bmw-128t
BMW 128ti
DB2020AU01829_large(4)
Volkswagen Golf R
DB2020AU01830_large
Volkswagen Golf R
DB2020AU01832_large
Volkswagen Golf R

Czytaj także