Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Edycja na 25-lecie – Porsche Boxster 25 Years

Porsche pokazało Boxstera w 1996 r. Teraz zaprezentowało edycję rocznicową aktualnej generacji.

W 1993 roku na salonach w Detroit i Genewie Porsche pokazało niewielkiego koncepcyjnego readstera z centralnie umieszczonym silnikiem. Auto, które nazwano Boxster, przekształciło się w model seryjny trzy lata później. Co ciekawe, dzieliło część podzespołów z 911 serii 996, co było ekonomicznie uzasadnione i ułatwiało wyjście firmy z kryzysu. Spotkało się to oczywiście ze sporą krytyką fanów, ale pozwoliło Porsche powrócić do osiągania zysków.

Przez kolejne lata i trzy następne generacje Boxster (a potem także coupe na jego bazie, czyli Cayman) zyskał wielkie uznanie i choć nadal niektórzy starają się go deprecjonować i nazywają 911 dla ubogich, nie ma to absolutnie żadnego uzasadnienia. Boxster to pełnoprawne Porsche, o fantastycznie dopracowanych właściwościach jezdnych (i innej charakterystyce niż 911) – prawdziwy samochód sportowy z krwi i kości.

Teraz, by uczcić ćwierć wieku sukcesów Boxstera, Porsche przygotowało edycję rocznicową, która powstanie w 1250 egzemplarzach. Auto oparto na wersji GTS. Podstawowym lakierem jest srebrny GT, ale biały i czarny także będą dostępne. Nawiązaniem do prototypu z 1993 r. są polakierowane na kolor miedziano-brązowy detale, takie jak elementy zderzaka, wloty powietrza do silnika czy ramiona 20-calowych aluminiowych obręczy. Podobnie jak tamten koncepcyjny model, nowy ma bordowe (wykończone skórą) wnętrze i materiałowy dach w tym samym kolorze. O unikalności egzemplarzy z rocznicowej edycji świadczą też specjalne plakietki na progach, tabliczka z numerem na desce rozdzielczej czy aluminiowy korek wlewu paliwa z katalogu Porsche Exclusive Design.

Do napędu stosowany jest tutaj 6-cylindrowy wolnossący boxer o pojemności 4 l i rozwijający 400 KM. Do wyboru są skrzynie manualna 6-biegowa lub 7-biegową dwusprzęgłowa PDK. Boxster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s i uzyskuje prędkość maksymalną 293 km/h (dane z PDK). Ponadto w wyposażeniu znajdują się sportowy układ wydechowy, pakiet Sport Chrono, adaptacyjne, obniżone o 10 mm zawieszenie (PASM) oraz system wektorowania momentu obrotowego wraz z mechanizmem różnicowym ze „szperą” (PTV).

P20_0587_a3_rgb
Edycja rocznicowa nawiązuje kolorystyką do prototypu Boxstera z 1993 r.
P20_0595_a3_rgb
Auto napędza silnik 4.0 B6 o mocy 400 KM. 
P20_0606_a3_rgb
Dach może być bordowy lub czarny.
P20_0607_a3_rgb
Aluminiowe obręcze mają rozmiar 20 cali.
P20_0603_a3_rgb
Wnętrze z bordowej skóry także nawiązuje kolorem do prototypu z 1993 r. W ofercie – skrzynia manualna. 
P20_0582_a3_rgb
Powstanie tylko 1250 egzemplarzy aut z edycji rocznicowej.
P20_0584_a3_rgb
Korek wlewu paliwa z serii Porsche Exclusive Design.

Poniżej przedstawiamy prototyp oraz poprzednie generacje Boxstera.

Czytaj także