Porsche pokazało Boxstera w 1996 r. Teraz zaprezentowało edycję rocznicową aktualnej generacji.
W 1993 roku na salonach w Detroit i Genewie Porsche pokazało niewielkiego koncepcyjnego readstera z centralnie umieszczonym silnikiem. Auto, które nazwano Boxster, przekształciło się w model seryjny trzy lata później. Co ciekawe, dzieliło część podzespołów z 911 serii 996, co było ekonomicznie uzasadnione i ułatwiało wyjście firmy z kryzysu. Spotkało się to oczywiście ze sporą krytyką fanów, ale pozwoliło Porsche powrócić do osiągania zysków.
Przez kolejne lata i trzy następne generacje Boxster (a potem także coupe na jego bazie, czyli Cayman) zyskał wielkie uznanie i choć nadal niektórzy starają się go deprecjonować i nazywają 911 dla ubogich, nie ma to absolutnie żadnego uzasadnienia. Boxster to pełnoprawne Porsche, o fantastycznie dopracowanych właściwościach jezdnych (i innej charakterystyce niż 911) – prawdziwy samochód sportowy z krwi i kości.
Teraz, by uczcić ćwierć wieku sukcesów Boxstera, Porsche przygotowało edycję rocznicową, która powstanie w 1250 egzemplarzach. Auto oparto na wersji GTS. Podstawowym lakierem jest srebrny GT, ale biały i czarny także będą dostępne. Nawiązaniem do prototypu z 1993 r. są polakierowane na kolor miedziano-brązowy detale, takie jak elementy zderzaka, wloty powietrza do silnika czy ramiona 20-calowych aluminiowych obręczy. Podobnie jak tamten koncepcyjny model, nowy ma bordowe (wykończone skórą) wnętrze i materiałowy dach w tym samym kolorze. O unikalności egzemplarzy z rocznicowej edycji świadczą też specjalne plakietki na progach, tabliczka z numerem na desce rozdzielczej czy aluminiowy korek wlewu paliwa z katalogu Porsche Exclusive Design.
Do napędu stosowany jest tutaj 6-cylindrowy wolnossący boxer o pojemności 4 l i rozwijający 400 KM. Do wyboru są skrzynie manualna 6-biegowa lub 7-biegową dwusprzęgłowa PDK. Boxster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s i uzyskuje prędkość maksymalną 293 km/h (dane z PDK). Ponadto w wyposażeniu znajdują się sportowy układ wydechowy, pakiet Sport Chrono, adaptacyjne, obniżone o 10 mm zawieszenie (PASM) oraz system wektorowania momentu obrotowego wraz z mechanizmem różnicowym ze „szperą” (PTV).
Poniżej przedstawiamy prototyp oraz poprzednie generacje Boxstera.