Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
porsche boxster 986 jadące przód

Używane Porsche Boxster I (986) – z czasem zyskało uznanie. Dobry sposób na wejście do świata legendarnej marki, choć tanio i tak nie będzie

fot. archiwum/Motor

Używane Porsche Boxster I (986) – z czasem zyskało uznanie. Dobry sposób na wejście do świata legendarnej marki, choć tanio i tak nie będzie

Boxster pierwszej generacji – wbrew temu, co sądzi wiele osób – to stuprocentowe Porsche. Ma sztywniejsze nadwozie niż 911 Cabrio, prowadzi się doskonale i… potrafi niemiło zaskoczyć kosztami serwisu.

Nie można oczekiwać zbyt wiele w kategorii walorów praktycznych – Porsche Boxster to dwuoosobowy roadster z centralnie umieszczonym silnikiem, nawet duże zakupy mogą przerosnąć jego możliwości. Ale kabina jest stosunkowo obszerna, jak na auto tego typu.

Zabezpieczenie antykorozyjne okazuje się bardzo dobre, a prowadzenie bardziej neutralne niż w przypadku 911, można więc okazjonalnie używać Boxstera nawet zimą.

uzywany-porsche-boxster-986-deska
Tablica przyrządów bardzo podobna do tej z 911 (996), ale ma mniej zegarów. Wpadki jakościowe – tylko w pierwszych egzemplarzach.
fot. archiwum/Motor
uzywany-porsche-boxster-986-fotele
Siedzi się nisko, to typowe auto sportowe. Miejsca jest całkiem sporo.
fot. archiwum/Motor
uzywany-porsche-boxster-986-hardtop
Sztywny dach był opcjonalny. Jest sporo ofert z rynku wtórnego.
fot. archiwum/Motor

Problem z silnikami

Niestety – ogólna trwałość jednostek napędowych jest niska, z tego powodu warto profilaktycznie wymienić panewki przy większym przebiegu. Silniki nie dają szczególnych sygnałów o tym, że nadchodzi ich koniec, a kupowanie używanej jednostki to loteria. Odbudowa to koszt rzędu aż 30-40 tys. zł. 

Najlepiej eksploatację znosi najstarszy 2.5, o ile dba się o napęd rozrządu. Również łączone z tym silnikiem pięciobiegowe skrzynie uchodzą na najbardziej bezproblemowe. W „szóstkach” słabe są synchronizatory, automatyczne skrzynie Tiptronic są trwałe, ale powolne.

Kąty tolerancji w punktach bazowych zawieszenia są tak małe, że powypadkowe auta mogą już nigdy nie jeździć dobrze.

Obowiązkowa kontrola

Ze względu na trwałość silników przebieg musi być udokumentowany, warto zrobić przegląd przed zakupem u specjalisty. Wybór aut na rynku wtórnym w kraju – mizerny, w Niemczech jest ok. 500 sztuk na sprzedaż.

uzywany-porsche-boxster-986-tyl
fot. archiwum/Motor

Warto wiedzieć

  • Silniki pochodzą z rodziny M96, tej samej co jednostki napędowe 911 996, to pierwsze boksery Porsche chłodzone cieczą.
  • Trzeba uważać na wersję, zestaw hamulców na obie osie do podstawowej wersji kosztuje połowę tego, co do najmocniejszej. (około 1500 kontra 3000 zł)
  • Boxster nie ma suchej miski, bardzo źle znosi jazdę torową, zwłaszcza na sportowych oponach typu slick.

Ceny

50 000-60 000 zł

Samochody z silnikami 2.5, dosyć często sprowadzone z USA. Konieczna weryfikacja przeszłości za oceanem.

60 000-70 000 zł

Wersje 2.7, z niezłą historią serwisową, czasami po wymianie lub naprawie głównej silnika.

70 000-80 000 zł

Można kupić 3.2 S i najlepsze 2.7. Patrząc na ceny innych Porsche można być pewnym, że te auta podrożeją (i już od jakiegoś czasu drożeją). W tych widełkach pojawiają się zresztą modele kolejnej generacji.

Dane techniczne 

Porsche Boxster (986)
  2.5 2.7 3.2
Silnik benzynowy, 2480 cm3, B6 benzynowy, 2687 cm3, B6 benzynowy, 3179 cm3, B6
Moc 204 KM 220 KM 252 KM
Maks. moment obrotowy 245 Nm 260 Nm 305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s 6,6 s 5,9 s
Prędkość maksymalna 240 km/h 250 km/h 260 km/h
Średnie zużycie paliwa 9,5 l/100 km 9,9 l/100 km 10,8 l/100 km

Historia modelu

  • 1993: pierwszy koncept Boxstera
  • 1996: początek produkcji, w ofercie jedynie wersja 2.5
  • 1999: w gamie silników pojawiają się jednostki 2.7 oraz 3.2 zarezerwowana dla wersji S
  • 2002: lifting modelu obejmujący nadwozie i kabinę, zmieniony układ wydechowy oraz dolotowy, plastikową tylną szybę zastąpiono szklaną
  • 2003: silnik 2.7 osiąga teraz 228 KM, a 3.2 – 260 KM
  • 2004: specjalna wersja Boxster S 550 Spyder 50th Anniversary Edition, pojawia się druga generacja modelu, również jako Cayman z zamkniętym nadwoziem
uzywany-porsche-boxster-986-nastepca
Boxster II generacji (2004-2012 r.).
fot. Porsche

Typowe usterki

  • Zużycie jednostek napędowych, trwałość określa się na 200-250 tys. km, remont jest bardzo kosztowny
uzywany-porsche-boxster-986-silnik
fot. archiwum/Motor
  • W silnikach 2.5 zużywa się napęd łańcucha rozrządu (ślizgi)
  • Duże trudności z ustawieniem geometrii (auta powypadkowe)
  • Ze zużytego łożyska wałka pośredniego (tzw. IMS) mogą wydostawać się opiłki
  • Nietrwałe drążki kierownicze
  • Rozszczelniają się zbiorniczki płynu chłodniczego znajdujące się w tylnym bagażniku

Czytaj także