Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche 718 Spyder RS przód

Porsche 718 Spyder RS, czyli Boxster w absolutnie szczytowej formie

Porsche

Porsche 718 Spyder RS, czyli Boxster w absolutnie szczytowej formie

Po raz pierwszy do serii roadsterów 718 trafia wolnossący 6-cylindrowy silnik o mocy 500 KM, pochodzący z 911 GT3. Warto solidnie nacieszyć się tym faktem i... ostatnim takim 718 – kolejna generacja tego modelu będzie już wyłącznie elektryczna.

Zanim elektryfikacja zabierze nam wspaniałe ryczące samochody sportowe z wysokoobrotowymi jednostkami napędowymi, jest jeszcze chwila, by nacieszyć się tak kapitalnymi konstrukcjami jak 718 Spyder RS, czyli najbardziej radykalna wersja kompaktowego roadstera Porsche z centralnym silnikiem.

W 2025 r. pojawi się nowa generacja 718 (to informacja oficjalna, potwierdzona przez szefa Porsche Olivera Blume), już całkiem elektryczna (choć powinny być jeszcze przez jakiś czas oferowane obok niej tradycyjne spalinowe odmiany aktualnego wcielenia).

Porsche niejako na 30 urodziny konceptu, który przekształcił się w Boxstera, zaprezentowało właśnie 718 Spydera RS – najmocniejsza i najbardziej radykalną odmianę, jaka dotąd powstała. Jest ona odpowiednikiem 718 Caymana GT4 RS.

Sercem auta jest 6-cylindrowy wolnossący boxer o pojemności 4,0 l (rozwijający moc 500 KM i maksymalny moment obrotowy 450 Nm, kręcący się do 9000 obr./min), który pochodzi z 911 GT3 (i znajduje też zastosowanie w jego wyścigowej wersji Cup). Połączono go z krótko zestopniowaną 7-biegową przekładnią PDK (możliwość ręcznej zmiany biegów z pomocą łopatek pod kierownicą lub dźwigni).

Ważący 1410 kg Spyder RS (co ciekawe to o 5 kg mniej niż Cayman GT4 RS) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, do 200 km/h w 10,9 s i rozpędza się do 308 km/h. Cięższy od niego o 40 kg i słabszy o 80 KM 718 Spyder „setkę” uzyskuje w czasie o pół sekundy gorszym, a jego prędkość maksymalna jest o 8 km/h niższa.

W układzie jezdnym Spydera RS wykorzystano komponenty pochodzące ze Spydera i 718 Caymana GT4 RS. Standardem jest tutaj adaptacyjne zawieszenie PASM ze sportowymi nastawami, obniżone o 30 mm (wysokość, kąt pochylenia kół i stabilizatory można osobno regulować). Seryjny jest także układ wektorowania momentu obrotowego (PTV) i dyferencjał z mechaniczną z blokadą. W porównaniu z Caymanem GT4 RS amortyzatory i sprężyny mają nieco bardziej miękką charakterystykę pracy.

Opcjonalnie w Spyderze RS można mieć pakiet Weissach, magnezowe wzmacniane obręcze i sportowy układ wydechowy z końcówkami z tytanu.

Cena? Godna emocji, jakie Porsche 718 Spyder RS na pewno zaoferuje – bazowa kwota to 807 000 zł.

Porsche-718-Spyder-RS-przod-1
Przód jest niemal identyczny jak w Caymanie GT4 RS. Wyjątkiem jest nieco krótsza listwa pod zderzakiem. Maskę wykonano z tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym.
Porsche
Porsche-718-Spyder-RS-tyl
Porsche 718 Spyder RS otrzymało charakterystyczny spojler w formie tzw. kaczego kupra.
Porsche
Porsche-718-Spyder-RS-bok
Spyder RS waży 1410 kg i ma 500-konny silnik 4.0 B6. Na górze błotników pojawiły się dodatkowe wloty powietrza do silnika. 
Porsche
Porsche-718-Spyder-RS-dach
Materiałowy dach (wraz z konstrukcją) waży tylko 18,3 kg. To o 16,5 kg mniej niż w zwykłym 718 Boxsterze.
Porsche
Porsche-718-Spyder-RS-deska-rodzielcza
Kierownicę pokrywa przyczepny materiał Race-Tex.
Porsche
Porsche-718-Spyder-RS-siedzenia
Standardowo montowane są kubełkowe siedzenia ze szkieletem z karbonu.
Porsche

Czytaj także