Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche 718 Spyder – test, przód w ruchu

Porsche 718 Spyder – ostatni ukłon w stronę klasycznej motoryzacji przed przejściem na napęd elektryczny | TEST

archiwum/Motor

Porsche 718 Spyder – ostatni ukłon w stronę klasycznej motoryzacji przed przejściem na napęd elektryczny | TEST

Porsche 718 Spyder nie tylko nazwą nawiązuje do wyścigowych klasyków. Z manualną skrzynią biegów to ukłon w stronę analogowej motoryzacji. Następca tego samochodu ma już korzystać z napędu elektrycznego. 

„Śpieszmy się kochać takie samochody, bo niedługo ich nie będzie” – w ten sposób można by sparafrazować słynny cytat ks. Jana Twardowskiego. Spyder to tak naprawdę 718 Boxster, ale w przebraniu. Co ciekawe, decydując się na to auto, rezygnujemy z automatycznego otwierania dachu. Przyciskiem jedynie zwalnia się jego blokadę, natomiast resztę należy wykonać ręcznie. A to dość skomplikowane.

Ale tutaj takie drobnostki schodzą na drugi plan – liczy się bowiem obcowanie z prawdziwie analogową motoryzacją. Silnik jest wolnossący. Skrzynia biegów – ręczna. Nawet pięknie wykończone wnętrze „gra” po analogowej stronie. Choć uświadczymy tu systemu multimedialnego, jego ekran jest mały i przestarzały, dlatego niechętnie się do niego sięga.

Porsche 718 Spyder deska rozdzielcza
Znakomicie wykonany, obszyty skórą kokpit z licznymi przyciskami wymaga przyzwyczajenia.

Znacznie chętniej sięga się za to do „regulatora głośności” w postaci pedału gazu. Obsługuje on czterolitrową, 420-konną jednostkę napędową, która imponuje nie tylko dźwiękami, od basowych po wysoki „krzyk”, ale i niebywałą wręcz elastycznością oraz szybkością reakcji.

Osiągi? 0-100 km/h w 4,4 s, a 0-200 km/h w 13,8 s (według Porsche). Do tego wspaniała 6-stopniowa ręczna skrzynia o króciutkim skoku. Jej przełożenia są jednak zbyt długie, w efekcie czego na 2. biegu jedzie się ponad 130 km/h. Dość twarde sprzęgło stanowi z kolei męczarnię dla lewej nogi w mieście.

Dane techniczne Porsche 718 Spyder
Silnik  benzynowy
Pojemność skokowa 3995 cm3
Układ cylindrów/zawory B6/24
Moc maksymalna 420 KM/7600
Maks. moment obrotowy 420 Nm/5000
Napęd tylny
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 443/180/126 cm
Rozstaw osi 248 cm
Masa/ładowność 1420/300 kg
Poj. bagażnika (przód/tył) 150/120 l
Poj. zbiornika paliwa 64 l (Pb 98)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 301 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4 s
Średnie zużycie paliwa 10,9 l/100 km
Zasięg 580 km
Cena 483 000 zł

Spyder, którego zaopatrzono m.in. w przednią oś z 911 GT3, to imponująco przyjazny samochód sportowy. Ma fantastyczny, ostry jak brzytwa układ kierowniczy i niebywale sztywne nadwozie. Suma i finezja wszystkich elementów tej układanki sprawia, że na drodze czujemy z tym autem jedność. Co istotne, jego adaptacyjne zawieszenie, obniżone o 3 cm względem Boxstera, ma w sobie nawet odrobinę sprężystości, choć przy większych prędkościach zbytnio „wyłapuje” pofałdowania jezdni. 

Przy potężnej dawce przyjemności z prowadzenia, jaką zapewnia Spyder, schodzi to jednak na dalszy plan. 

Porsche 718 Spyder – test: podsumowanie

  • sztywność nadwozia, prowadzenie, układ kierowniczy, silnik, zawieszenie, jakość wykonania, praca ręcznej skrzyni
  •  twarde sprzęgło, obsługa dachu, multimedia 

Porsche 718 Spyder to genialne auto dla kierowcy – kompaktowy supersamochód, zapewniający potężną dawkę frajdy z jazdy. 

Czytaj także