Porsche 718 Spyder nie tylko nazwą nawiązuje do wyścigowych klasyków. Z manualną skrzynią biegów to ukłon w stronę analogowej motoryzacji. Następca tego samochodu ma już korzystać z napędu elektrycznego.
„Śpieszmy się kochać takie samochody, bo niedługo ich nie będzie” – w ten sposób można by sparafrazować słynny cytat ks. Jana Twardowskiego. Spyder to tak naprawdę 718 Boxster, ale w przebraniu. Co ciekawe, decydując się na to auto, rezygnujemy z automatycznego otwierania dachu. Przyciskiem jedynie zwalnia się jego blokadę, natomiast resztę należy wykonać ręcznie. A to dość skomplikowane.
Ale tutaj takie drobnostki schodzą na drugi plan – liczy się bowiem obcowanie z prawdziwie analogową motoryzacją. Silnik jest wolnossący. Skrzynia biegów – ręczna. Nawet pięknie wykończone wnętrze „gra” po analogowej stronie. Choć uświadczymy tu systemu multimedialnego, jego ekran jest mały i przestarzały, dlatego niechętnie się do niego sięga.
Znacznie chętniej sięga się za to do „regulatora głośności” w postaci pedału gazu. Obsługuje on czterolitrową, 420-konną jednostkę napędową, która imponuje nie tylko dźwiękami, od basowych po wysoki „krzyk”, ale i niebywałą wręcz elastycznością oraz szybkością reakcji.
Osiągi? 0-100 km/h w 4,4 s, a 0-200 km/h w 13,8 s (według Porsche). Do tego wspaniała 6-stopniowa ręczna skrzynia o króciutkim skoku. Jej przełożenia są jednak zbyt długie, w efekcie czego na 2. biegu jedzie się ponad 130 km/h. Dość twarde sprzęgło stanowi z kolei męczarnię dla lewej nogi w mieście.
Dane techniczne | Porsche 718 Spyder |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 3995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | B6/24 |
Moc maksymalna | 420 KM/7600 |
Maks. moment obrotowy | 420 Nm/5000 |
Napęd | tylny |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 443/180/126 cm |
Rozstaw osi | 248 cm |
Masa/ładowność | 1420/300 kg |
Poj. bagażnika (przód/tył) | 150/120 l |
Poj. zbiornika paliwa | 64 l (Pb 98) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 301 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 10,9 l/100 km |
Zasięg | 580 km |
Cena | 483 000 zł |
Spyder, którego zaopatrzono m.in. w przednią oś z 911 GT3, to imponująco przyjazny samochód sportowy. Ma fantastyczny, ostry jak brzytwa układ kierowniczy i niebywale sztywne nadwozie. Suma i finezja wszystkich elementów tej układanki sprawia, że na drodze czujemy z tym autem jedność. Co istotne, jego adaptacyjne zawieszenie, obniżone o 3 cm względem Boxstera, ma w sobie nawet odrobinę sprężystości, choć przy większych prędkościach zbytnio „wyłapuje” pofałdowania jezdni.
Przy potężnej dawce przyjemności z prowadzenia, jaką zapewnia Spyder, schodzi to jednak na dalszy plan.
Porsche 718 Spyder to genialne auto dla kierowcy – kompaktowy supersamochód, zapewniający potężną dawkę frajdy z jazdy.