Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche 911 Carrera GTS (992)  – TEST

Porsche 911 Carrera GTS (992) – TEST

Porsche 911 Carrera GTS (992) – TEST

Szybka podróż w czasie – trochę szorstkie, trochę surowe, tylnonapędowe GTS przypomina kultowe generacje 911.

Samochody się zmieniają – i dotyczy to nawet Porsche 911. Choć kolejne generacje biją rekordy przyspieszeń i czasów okrążeń, to daleko im już do filigranowych 911 sprzed 30-40 lat. Z niewielkiego sportowego wozu, który był bardzo blisko kierowcy (dość wspomnieć typy 930, 964 i 993), ikona Porsche przeistoczyła się w luksusowe gran turismo, „zasypując” lukę po przedniosilnikowym (i niedocenianym) 928.

Taki jest jednak ogólny trend, taka jest też cena komfortu i bezpieczeństwa – a wielu klientów ceni 911 właśnie za połączenie fenomenalnej dynamiki z wygodą na co dzień.

Na szczęście w gamie Porsche nie brakuje propozycji dla tych, którzy lubią bardziej „poczuć” samochód, ale nie potrzebują kosmicznych osiągów wersji Turbo. Ta propozycja nazywa się GTS i wbrew pozorom nie ogranicza się jedynie do zastrzyku 30 KM (razem jest ich 480) oraz zestawu wizualnych dodatków. 

porsche_911_carrera_gts_tył_01
Dla purystów – 911 GTS jest seryjnie obniżone o 10 mm i pozbawione części wygłuszeń. 

Porsche 911 Carrera GTS (2022): komfort i prowadzenie

Z punktu widzenia kierowcy najistotniejsze jest obniżone o 10 mm, zmodyfikowane podwozie z adaptacyjnymi amortyzatorami (a do tego dochodzą jeszcze hamulce z wersji Turbo). Owszem, GTS jest sztywne, aczkolwiek w podstawowym trybie jazdy Normal to całkiem przyjemna sztywność, którą dodatkowo „osładza” wysoka jakość tłumienia – nawet na wyrwach spod kół (z obręczami z Turbo) nie dobiegają żadne nieszlachetne dźwięki.

To zresztą cena, którą warto zapłacić za przyjemność z jazdy krętymi drogami – bo właśnie tam najlepiej upajać się finezją reakcji 911 GTS. Prowadzenie jest tu zdecydowanie analogowe: szeroka przednia oś w połączeniu z większymi tylnymi kołami budują ogromne pokłady trakcji (i zaufania do maszyny), a typowa dla 911 lekka podsterowność czytelnie przechodzi w nadsterowność. Kierowca może precyzyjnie „zarządzać” obciążeniem za pomocą swojej prawej stopy, a bezpośredni, choć wyważony układ kierowniczy robi to, co powinien – w niczym nie przeszkadza, niczego nie tuszuje.

porsche_911_carrera_gts_tryby_jazdy

Intuicyjny zestaw ustawień trybów jazdy, bez zbędnych i zbyt rozbudowanych kombinacji. 

Swój wkład w ten pasjonujący obraz mają dwie opcje, obie zdecydowanie warte dopłaty: dyskretnie działająca skrętna tylna oś (za 11 568 zł) oraz stabilizacja przechyłów (za 16 526 zł). Ta ostatnia dodatkowo wygasza poprzeczne ruchy nadwozia, ale bez efektu „sztywnienia” zawieszenia. Tym samym sprawia, że 911 staje się bardziej zbite, bardziej przyssane do nawierzchni i, paradoksalnie, bardziej komfortowe, bo niweluje skłonność do drgań na nierównościach. 

Porsche 911 Carrera GTS (2022): osiągi

Seryjny sportowy układ wydechowy 911 GTS bazowo nie jest głośny, ale ograniczone wygłuszenie kabiny sprawia, że przy szybszej jeździe rozmowa jest utrudniona. W zamian można liczyć na lepszą akustykę 3-litrowego boxera biturbo, który wydaje z siebie charakterny, metaliczny łoskot i rześko reaguje na gaz. Prawdziwą gwiazdą jest tu jednak 8-biegowa przekładnia PDK, która ma świetny instynkt, jeśli chodzi o dobieranie biegów.

Osiągi są na miarę mocy (0-100 km/h w 3,7 s), lecz to ich dostępność robi największe wrażenie – i pozwala kierowcy zżyć się z maszyną. Miłym zaskoczeniem jest zużycie paliwa: w trasie 911 GTS potrzebuje niespełna 8, w zatłoczonym mieście 14,5, a na autostradzie 11 l/100 km. 

Dane techniczne Porsche 911 Carrera GTS
Silnik benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa 2981 cm3
Moc maksymalna 480 KM/6500
Maks. moment obrotowy 570 Nm/2300
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut., 8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 453/185/130 cm
Rozstaw osi 245 cm
Średnica zawracania 11,2 m
Masa/ładowność 1545/440 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 132 + 264 l
Poj. zbiornika paliwa 64 l (Pb 98)
Opony (przód; tył) 245/35 R20; 305/30 R21
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 311 km/h 
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,4 s
Średnie zużycie paliwa 10,7  l/100 km
Zasięg 590 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-60 km/h 2,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 39,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 60,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 66,6 dB
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,3
Średnie testowe zużycie paliwa 11,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 570 km
Cena od 718 000 zł

Porsche 911 Carrera GTS (2022): plusy i minusy

  • niezła funkcjonalność (jak na auto sportowe), przyjazna obsługa, porywające osiągi, wyborne prowadzenie, wzorowa jakość
  • niewielka przestrzeń ładunkowa, 90 tys. zł dopłaty i nieco ograniczony komfort względem Carrery

Porsche 911 Carrera GTS (2022) – test: podsumowanie

Wersja dla koneserów modelu 911 i prowadzenia samochodu. Dobrą alternatywą, zwłaszcza na co dzień, będzie jednak doposażona Carrera.

Porsche 911 Carrera GTS (2022): galeria zdjęć

Czytaj także