To jedna z najlepiej rozpoznawalnych i najbardziej cenionych marek. Używane Porsche uchodzą za świetne lokaty kapitału.
Barwna historia, kultowe modele, ponadczasowa stylizacja, perfekcyjna jakość wykonania, wyrafinowane rozwiązania techniczne, wzorowe właściwości jezdne, wgniatające w fotele osiągi oraz niezliczone sukcesy w rajdach i wyścigach – to tylko część z czynników budujących legendę marki Porsche.
Na zakup nowego auta z Zuffenhausen może sobie pozwolić wąskie grono kierowców. Dość powiedzieć, że cennik otwiera 718 Cayman za około 250 tys. zł, na Macana trzeba wydać nieco więcej, a zainteresowani legendarnym Porsche 911 muszą mieć w odwodzie ponad pół miliona złotych.
Na szczęście na rynku wtórnym nie brakuje ciekawych propozycji – zadbane, atrakcyjnie skonfigurowane i należycie serwisowane współczesne Porsche można kupić za niecałe 100 tys. zł.
Silnik: benzynowy, pojemność: 3387 cm3, moc: 300 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 280 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,2 s, średnie zużycie paliwa: 11,8 l/100 km
W 2015 r. Carrera 4 ze zdjęcia, z 1998 r., z krajowego salonu i deklarowaną bezwypadkowością, była wyceniona na zaledwie 60 270 zł. Jednak ceny modelu 996 znacząco wzrosły. Ale to wciąż najtańsze 911, więc nikt nie narzeka na specyficzną stylizację pasa przedniego. Egzemplarz z niskim przebiegiem nadal można „upolować” w Japonii.
Silnik: benzynowy, pojemność: 3800 cm3, moc: 385 KM, maksymalny moment obrotowy: 420 Nm, prędkość maksymalna: 302 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,7 s, średnie zużycie paliwa: 10,6 l/100 km
Wygląda atrakcyjnej od poprzednika i prowadzi się jeszcze lepiej, ale potrafi zaskoczyć bardzo kosztownymi w usunięciu defektami silnika i skrzyni PDK. Miłośnicy Porsche zwracają uwagę, że silniki są szczególnie wrażliwe na ostre traktowanie przed rozgrzaniem, dochodzi do tego podatność jednostki 3.8 na przegrzewanie.
Silnik: benzynowy, pojemność: 3598 cm3, moc: 290 KM, maksymalny moment obrotowy: 385 Nm, prędkość maksymalna: 227 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,1 s, średnie zużycie paliwa: 12,9 l/100 km
Auto mechanicznie spokrewnione z Audi Q7 i VW Touaregiem łączy sportowe właściwości jezdne z realną dzielnością terenową. Najbezpieczniejszym wyborem są silniki 3.2/3.6 VR6 od VW (mniejszy ma pośredni wtrysk, więc montaż instalacji LPG jest łatwy) oraz diesel 3.0 V6 TDI. Jednostki 4.5/4.8 V8 Porsche są drogie w serwisowaniu, nie mają też wzorowej trwałości. Najtańsze auta warto omijać szerokim łukiem. Wymagają potężnych nakładów finansowych na naprawy.
Silnik: wysokoprężny, pojemność: 2967 cm3, moc: 240 KM, maksymalny moment obrotowy: 550 Nm, prędkość maksymalna: 218 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km
Najpopularniejszy na polskim rynku wtórnym model Porsche jest spokrewniony z VW Touaregiem II, a wiele silników dzieli z Audi. Benzynowe jednostki V8 potrafią palić olej. Cayenne II ma bardzo przestronne wnętrze i świetnie się prowadzi. Trzeba uważać na auta sprowadzone z USA – zwykle mają wypadkową przeszłość.
Silnik: wysokoprężny, pojemność: 2967 cm3, moc: 250 KM, maksymalny moment obrotowy: 550 Nm, prędkość maksymalna: 242 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km
Panamera umożliwiła Porsche podbicie segmentu najdroższych limuzyn. W 2013 roku model przeszedł lifting, który przyniósł też wydłużoną wersję nadwoziową. W bardzo szerokiej palecie silników każdy znajdzie coś dla siebie, także miłośnicy hybryd plug-in (416-konna wersja S E-Hybrid zadebiutowała już w 2013 r.).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1984 cm3, moc: 252 KM, maksymalny moment obrotowy: 370 Nm, prędkość maksymalna: 229 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,7 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km
Drugie najpopularniejsze używane Porsche w Polsce ma przestronne i świetnie wykończone wnętrze, dobrze zestrojone zawieszenie i mocne silniki. Nawet bazowy 2.0 (znana z wielu aut koncernu VAG jednostka TSI EA888) rozwija 252 KM i 370 Nm. Jako jedyny nie był obłożony wyższą stawką podatku akcyzowego, co pozwala zrozumieć, dlaczego ma prawie 44% udziału w rynku.
Silnik: benzynowy, pojemność: 2687 cm3, moc: 220 KM, maksymalny moment obrotowy: 260 Nm, prędkość maksymalna: 255 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 s, średnie zużycie paliwa: 10,0 l/100 km
Identyczny z 911 996 pas przedni sprawił, że do Boxstera przyklejono łatkę Porsche dla ubogich. To jednak szybkie, świetne w prowadzeniu auto z dwoma sporymi bagażnikami – z przodu i z tyłu. Kompromisem między ceną zakupu i dynamiką jest wersja z silnikiem 2.7. Niestety zużyte zespoły napędowe generują duże koszty.
Silnik: benzynowy, pojemność: 3436 cm3, moc: 320 KM, maksymalny moment obrotowy: 370 Nm, prędkość maksymalna: 277 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,2 s, średnie zużycie paliwa: 11,4 l/100 km
Cayman to zamknięta wersja drugiej odsłony Boxstera (kod 987). Jest ceniony za wysoką sztywność nadwozia oraz świetne właściwości jezdne, które wynikają z idealnego wyważenia, zapewnianego przez centralnie umieszczony silnik. Wolnossące, sześciocylindrowe boxery 2.7/2.9/3.4 (245-330 KM) nie tylko dobrze brzmią (przepływu spalin nie zaburza turbo), ale również bardzo liniowo oddają moc. Warto szukać egzemplarza z ręczną skrzynią, która potęguje poczucie zespolenia kierowcy z samochodem.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1984 cm3, moc: 125 KM, maksymalny moment obrotowy: 165 Nm, prędkość maksymalna: 204 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s, średnie zużycie paliwa: 9,0 l/100 km
Wytwarzany w fabryce Audi model miał pojawić się w ofertach Porsche i VW. Finalnie sprzedawało go tylko Porsche. Bazowa wersja ma silnik VW 2.0 (125 KM). 924 S otrzymało jednostkę Porsche (2.5, 150 KM). Układ transaxle, czyli skrzynia biegów umieszczona przy tylnym moście, zapewniał świetne prowadzenie.
Silnik: benzynowy, pojemność: 2479 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 205 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s, średnie zużycie paliwa: 9,3 l/100 km
944 to ewolucja Porsche 924. Poszerzenia błotników dodały karoserii charakteru. Pod maskę trafił silnik 2.5 R4, który był połową jednostki V8 z modelu 928. Samochód daje znacznie intensywniejsze wrażenia z jazdy, niż mogłoby wynikać z suchych danych technicznych. O tym przekona się jednak tylko grupa, która nie uważa, że jedynym słusznym modelem Porsche jest legendarne 911. Dostępność części jest niezła. Tarcze czy klocki są tanie, ale np. kompletne sprzęgło to wydatek ponad 2 tys. zł.
Silnik: benzynowy, pojemność: 5397 cm3, moc: 350 KM, maksymalny moment obrotowy: 500 Nm, prędkość maksymalna: 275 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,7 s, średnie zużycie paliwa: 13,5 l/100 km
Luksusowe coupe z silnikami V8 (4.5-5.4; 240-350 KM) w chwili debiutu szokowało nowoczesnością. Miało być następcą 911, które jednak utrzymano w produkcji i równolegle rozwijano. Długi cykl życia modelu 928 sprawił, że był on wielokrotnie modernizowany. Prawdziwym rarytasem są rzadko spotykane auta z ręczną skrzynią (ok. 20% produkcji).
Marka Porsche została założona w 1931 r. Jej pierwsze auto ujrzało światło dzienne w 1948 r. Korzenie firmy sięgają znacznie dalej. Pierwszym samochodem stworzonym przez Ferdinanda Porsche był elektryczny Egger-Lohner C.2 Phaeton o zasięgu 80 km, który wyjechał na drogi w 1898 r. Z kolei debiutujący w 1900 r. Lohner-Porsche Semper Vivus był pierwszą hybrydą. Lohner-Porsche Mixte z 1901 r. zaoferował do tego napęd na cztery koła. Na przestrzeni lat Porsche stworzyło wiele doskonałych aut sportowych. Były one jednak kosztowne w produkcji i sprzedawały się w ograniczonej liczbie, co wpędziło Porsche w kłopoty finansowe. Marka wyszła na prostą dzięki modelowi Cayenne.
Niemal wszyscy słyszeli o wyścigowych sukcesach Porsche – uwieńczonych licznymi triumfami w Le Mans. Mniej znanym, acz równie ciekawym rozdziałem historii marki są rajdy. W 1967 r. Sobiesław Zasada za kierownicą Porsche 911 był najszybszym zawodnikiem w Mistrzostwach Europy w Grupie 1. Auta z Zuffensausen wygrywały też w Dakarze, a 911 klasy R-GT z dobrym skutkiem występowały nawet w rundach WRC.
Legenda głosi, że stacyjka w Porsche została umieszczona po lewej stronie, by w wyścigu Le Mans kierowca mógł uruchomić silnik, wskakując do samochodu. Od przewodników z muzeum Porsche można z kolei dowiedzieć się, że jej lokalizacja była podyktowana chęcią zaoszczędzenia na masie poprzez użycie krótszej wiązki elektrycznej.
Świetne osiągi czy prowadzenie nie biorą się znikąd. Nawet spokrewnione z Audi Q5 Porsche Macan dzieli z nim tylko 30% elementów. Oryginalność techniczna zawsze generuje koszty. Dlatego przedzakupowe oględziny w ASO czy serwisie to konieczność.
KOSZTY WYBRANYCH NAPRAW
Aktywność miłośników Porsche nie ogranicza się do wymiany informacji czy udzielania sobie wzajemnego wsparcia na forach dyskusyjnych. To prężnie działające społeczności, które inicjują wydarzenia sportowe, parady czy zloty we własnym gronie.
Porsche to bardzo specyficzna marka, co potwierdzają m.in. jej niezwykle wysokie notowania w raportach TÜV. Wcale nie świadczy to o wybitnej trwałości aut z Zuffenhausen, tylko o dbałości ich użytkowników o stan techniczny pojazdów, co przekłada się na brak problemów z zaliczeniem badania technicznego. W efekcie znalezienie używanego Porsche w dobrym stanie nie nastręcza trudności. Przekłada się to na wysokie ceny ofertowe – kto dużo inwestował w serwis, nie odda auta za bezcen. Jeśli zadbamy o kupione Porsche, raczej na nim nie stracimy.